Annons

TAPPADE kameran!

Produkter
(logga in för att koppla)

Davz00r

Aktiv medlem
TAPPADE kameran, hjälp!

Tjenixen, igår hände en riktigt klantig grej... Jag skulle lyfta upp min canon från tv bänken men den fastnade och slog i backen. Först märkte jag inget men insåg sen att hela främre delen av objektivet var "sne". Det var iofs mitt 18-55 objektiv som man fick med i kittet men ändå, man är ju inte gjort av pengar...

Undrar bara om någon vart med om något liknande och om ni lyckats få den lagad?

Sen undrar jag va ni kan rekommendera för nytt objektiv pris runt 1500 kr.

snyft.
 

Bilagor

Senast ändrad:

Jeppe

Aktiv medlem
Leta bland annonserna. Ibland dyker det upp 18-55:eek:r för 500 kr. Förmodligen den biligaste lösningen. En reperation av problemet kostar mångdubbelt mer. På den ljusa sidan så kanske du skulle passa på att ta lite experimentbilder. Kan bli intressanta fenomen med den snea frontlinsen.
 

ksjunior

Aktiv medlem
Du kan få köpa mitt 18-55 kit för 300:- + ev frakt (finns i Sthlm) om du vill. Jag använder det inte nu eftersom jag köpte 17-55 IS, och har inte orkat sätta ut det på annons ännu. Helt i nyskick, inga konstigheter alls. PM'a mig om du är intresserad! (kanske skulle PM'at dig också =))
 

Dez

Aktiv medlem
Eller ett beg Sigma 18-50 2,8 av gamla modellen. Med lite tur kanske du kan få ett sådant för 1500-2000. Mycket skarpare och bättre än 18-55:an
 

matti

Aktiv medlem
Kostar säkerligen mer att reparera än vad objektivet är värt. Köp ett nytt likadant för 300kr (se inlägg ovan :) eller satsa på tex Sigma 18-70:n som också nämns ovan för ett lite mer mångsidigt objektiv.

mvh / Matti
 

Davz00r

Aktiv medlem
Gick till affären där jag köpt den och snackade lite, dom lyckades tillslut "knäcka" tillbaka objektivet och nu funkar det igen. :p
 

MWPhoto

Aktiv medlem
Jag sumpade mitt 18-55 på precis samam vis som du. Jag såg ett ypperligt tillfälle att skaffa ett 17-40 4L istället.
 

Davz00r

Aktiv medlem
Jo ska nog köpa ett nytt snart men man måste ju ha pengar också. Prioriterar för tillfället min greklands-resa i sommar :)
 

Jimfear

Aktiv medlem
Har för något år sedan fått frontlinsen på ett zoomobjektiv att lossna helt och hållet, skulle tro det hänt nästan samma för dig bara att du inte "fick" lös den helt och hållet.

Det är ju som redan sagt dyrare att föra det att fixas än att köpa nytt så objektivet var i princip värdelöst. Med detta i tanke skruvade jag upp objektivet och kom ganska snabbt fram till att det bara var en blastbit som hade hoppat ur plats. Sedan dess litar jag inte på plastobjektiv. Men det var väldigt lätt att lägga på plats. Det tog bara lite över en halv timme tills objektivet var ihopsatt och fullt fungerande.
 

Davz00r

Aktiv medlem
okej!
Jo jag hade tänkte skruva isär mitt också men idag när jag var på affärn jag köpte objektivet så lyckades dom att "knäcka" tillbaks framdelen på platts :)
 

millimeter

Aktiv medlem
Davz00r skrev:
okej!
Jo jag hade tänkte skruva isär mitt också men idag när jag var på affärn jag köpte objektivet så lyckades dom att "knäcka" tillbaks framdelen på platts :)
Ja men om de "knäckt tillbaka" det så är ju allt lugnt då! Det är ju standardmetoden vid reparation. ;)

Iofs om det är ett så billigt objektiv så är det väl inte så noga om det är i perfekt skick.
 
ANNONS