Annons

Fotokonst vs Målarkonst

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Varför frågar du efter åsikter när du inte vill höra svaren?

Edit: Om dina utställningsbilder håller ungefär samma kvalitet som de i dina album så tycker jag inte att de räcker till. De är helt enkelt inte tillräckligt bra för att jag skulle orka gå och kolla på en utställning, så jag är inte ett dugg förvånad över att det är svårt för dig.
Dags att kliva ner från din höga häst?
 

ArtbyRyman

Aktiv medlem
Makten skrev:
Varför frågar du efter åsikter när du inte vill höra svaren?

Edit: Om dina utställningsbilder håller ungefär samma kvalitet som de i dina album så tycker jag inte att de räcker till. De är helt enkelt inte tillräckligt bra för att jag skulle orka gå och kolla på en utställning, så jag är inte ett dugg förvånad över att det är svårt för dig.
Dags att kliva ner från din höga häst?
Kan erkänna med lätthet att det är svårt att ta in svaren med respekt när de kommer från typer som halvar och dig..som tydligen vet ännu mindre än jag gör i frågan och ändå kritiserar som om ni har erfarenhet och kunskap i mängd...men hey sån är jag.

Följer du med ner, åsikts maskinen? För det är väl det du gör tycker en massa..men gör inte så mycket enl min smak.
 
Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Euroshots skrev:
Kan erkänna med lätthet att det är svårt att ta in svaren med respekt när de kommer från typer som halvar och dig..som tydligen vet ännu mindre än jag gör i frågan och ändå kritiserar som om ni har erfarenhet och kunskap i mängd...men hey sån är jag.

Följer du med ner ?
Skön inställning, bror duktig. Gratulerar till att vara en arrogant snorkfröken som tror att du är bättre än alla andra. Jag kan tala om en sak: du har fel. Du är inte så duktig som tror uppenbarligen.

Lycka till i livet... Inte.

Edit: Lyckligtvis verkar det ju vara jag som har rätt, eftersom du startat den här tråden. Med den inställningen hoppas jag verkligen att du aldrig får ställa ut nåt.
 

ArtbyRyman

Aktiv medlem
Belysa ett för mig uppenbarligen unikt problem..men som du och halvar nu talat om för mig med er obegränsade erfarenhet i ämnet bara beror på mig.
 

Makten

Aktiv medlem
Euroshots skrev:
Belysa ett för mig uppenbarligen unikt problem..men som du och halvar nu talat om för mig med er obegränsade erfarenhet i ämnet bara beror på mig.
Din erfarenhet innefattar tydligen inte självkritik. Måste man ha obegränsad erfarenhet för att få tilltala ers högfärdiga skitnödighet?
 

ArtbyRyman

Aktiv medlem
Makten skrev:
Din erfarenhet innefattar tydligen inte självkritik. Måste man ha obegränsad erfarenhet för att få tilltala ers högfärdiga skitnödighet?
Hehehe, det var faktiskt roligt skrivet, och får mig att inse det absurda i vår ordväxling....

och Nä , det måste man inte men nog f-n hjälper det...och ja, när man alltid fått bröm för sin skit så tror manju på det till slut.

Gött med lite Jantelag ibland så man inte tappar fotfästet..
 

Makten

Aktiv medlem
Euroshots skrev:
Hehehe... Nä , det måste man inte men nog f-n hjälper det. Åsikter är en sak men att rakt av mena att jag har fel utan att provat själv är ju lite så där i min bok.
Vad är "rätt" eller "fel" i det här sammanhanget? Du undrar varför det är svårt att som fotograf få samma möjligheter som en tavelmålare. Jag svarar vad jag tror. Du tycker att jag inte har något att komma med eftersom jag "inte har erfarenhet". Vad i helvete har min åsikt med erfarenhet att göra? Absolut ingenting.

Min brist på självkritik kommer sig av att jag alltid fått beröm för mina värdelösa bilder, kan vara det som gör mig skitnödig. Men nu vet jag ju iaf 2 som jag inte behöver skicka reklam till..=)
Antagligen. Kanske är dags att få lite smolk i mjölken nu då? Jag tycker inte att dina bilder är särskilt intressanta, även om de är bra med FS mått mätt. Jag är därför inte förvånad över att det är svårt att få ställa ut.
Du skär ju halsen av dig själv genom att påstå att du är så fantastiskt bra samtidigt som andra uppenbarligen inte tycker det. Annars hade du som sagt inte behövt starta tråden.
Människor som beter sig snorkigt inför åsikter från "mindre erfarna" är bland det värsta som finns. Jag antar att jag inte är ensam om att tycka att du uttrycker dig synnerligen komiskt i tråden. Vem tror du att du är egentligen?

Nu ska jag iväg, så vänta dig inget mer svar på ett tag.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Euroshots skrev:
Jag påstår ju inte att konstnärlivet är glamoröst..bara lite "ibland" oförtjänt enklare när det gäller att komma ut med dem...eller så har jag haft oturen att va omgiven av extra jobbiga typer i mitt närområde... för jag vet att de duger på lokal nivå iaf. =)

Men det är ändå övertydligt...visa konstnärer är knappast bra, bättre än mina eller andras bättre bilder här på sidan och ändå är de sålda till kommunens konstförening för korkat mycket pengar.

Och palease...De flesta seriösa, arbetande och strävande fotografer har nog en firma åxå, lr Nils? Galleristerna tar åxå bra % på ev försäljning av fotografer. Sedan när har en fotograf med egen firma INTE jobbat baken av sig?
Alla de pengar och timmar man lägger på resor och att vara ute med kameran lär man ju inte få betalt för..någonsin..men som tur är tror jag inte det heller.

75.oookr är nog en bra slant även för kända fotografer? Och så vitt jag vet finns nog RÄTT många fotografer som jobbar med bildprojekt över flera år...pga ljus omständigheter och årstider. En konstnär kan "lätt" sitta inne och titta på en bild, drömma och måla ur minnet alltihopa på kortare tid.

OK, + på tavlorna är då att de kanske är i styckvis upplaga och om konstnären gjorde rätt bör den hålla i en evighet...MEN det är ta m f det enda som är "bättre" med en målning. LR ??
Jag har bara uttalat mig om den yrkesverksamme konstnärens vardag så försök att inte lägga ord i min mun och gör helst inga tolkningar om sådant jag inte yttrat mig om!
 

ArtbyRyman

Aktiv medlem
Vad säger man..hade en dålig dag..min första dispyt i forumen...Jag hade tydligen fel i frågan allt annat som det tjötats om avskriver jag.

Och det spelar ingen roll vad jag skriver för svar när andra vet bäst. Men jag tycker det är konstigt att de som reagerade mest var de som inte har någon som helst erfarenhet i just det ämnet, och då blir förbannade för att jag disar dem och egentligen inte bryr mig om vad de tycker..dåligt av mig må hända men ändå, that it, jag borde veta bättre.

Ex: en oerfaren tonåring med argument som -A men bah, what ever, vet inget men tycka kan jag- ska inte styra i skolan, det bör den 50åriga rektorn göra.
Vilken bilmek lyssnar du till? Den med 25års mek innaför västen eller en kille som nyss gick ut Fordon...liknelser som säkert inte är populär men slående stereotypisk.

För mig är det iaf värt mest med åsikter från erfaret folk, ber om ursäkt för det.
Och är inte stolt över en del av mina inlägg här, som jag iofs tycker är svar på tal men är iaf dåliga.

Massa syftningsfel, antaganden och tolkningar i texten från båda håll skulle jag vill sammanfatta det som, men det är nog fel det med.

Jag ska fundera på varför mitt inlägg fick några att svara som de gjorde, kanske de som svarat kan fundera på varför jag sedan svara på deras inlägg som jag gjorde så blir det bättre nästa gång.

Ps: Fick annonsering till ett värde av 8000kr mot en tavla nyligen, kul för mig iaf. Glömmer denna disk nu.
 

aasaboe

Aktiv medlem
Bra inlägg Daniel, där (åter)vann du mycket respekt!

Själv har jag aldrig ställt ut, men makan målar och skulpterar. Även hon har som du stött på problem att komma med i "officiella" sammanhang, men det finns ju andra lösningar. Som att hyra en lokal, göra affischer och sätta upp, en liten annons i lokalblaskan. Så har hon gjort, själv någon gång, med kompis någon gång. Ta saken i egna händer helt enkelt. Det behöver inte vara så himla pretentiöst i början. Eller ta kontakt med något fik vid ett turistmål och fråga om ni kan samarbeta om en utställning, det kan ge en hel del. Arbeta upp dig själv helt enkelt, när du sedan blir "erkänd" och de där "dryga typerna" som inte vill ha dig nu, ändrar sig och kommer och ber dig bli med, då kan du ju eventuellt ge igen och fråga varför du skulle stötta dem. Men det är nog inget bra råd det sista, även om det kan vara frestande ;-)
 

Makten

Aktiv medlem
Euroshots skrev:
Vilken bilmek lyssnar du till? Den med 25års mek innaför västen eller en kille som nyss gick ut Fordon...
Här har du felet i ditt sätt att värdera åsikter. Varför skulle killen som just gått ut fordonslinjen inte ha något att komma med (vilket jag antar att du tycker)? Gamla mökar som jobbat med samma sak i 25 år kan mycket väl vara insnöade och sakna uppfattning om läget just på grund av det.
Man ska inte tro att man vet bäst bara för att man hållit på länge.
 

jimslim84

Aktiv medlem
Man lyckas inte som fotograf. Vad göra?

1. Jobba hårdare.
2. Lägga ner och börja måla, alternativt köpa lite lera och börja lira med krukor istället för PS.
3. Starta en tråd på fotosidan och klaga över att vissa personer inte gillar det man gör, eller åtminstonne gillar målarens verk bättre.

Jag lutar åt alternativ nummer 1.

Mvh,
 

lottawe

Aktiv medlem
Apropå detta ämnet tycker jag det verkar som tiderna faktiskt håller på att förändras till det bättre:)

Allt fler efterfrågar foto både till utställningar där det oftast är målande och skulptörer som ställer ut och till lotterier i konstföreningar t.o.m. Jättekul att fler ändå verkar få upp ögonen för fotot också.
 
ANNONS