Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny Nikon fullformat...vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

4080

Aktiv medlem
Hej på er!
Min 6 år gamla D600 slog i backen i helgen så nu tittar jag efter en ny kamera. Har inte följt med de sista åren som jag gjorde förut så därför frågar jag er som har mer koll på dagens kameror. Jag fotograferar mest porträtt och bröllop i befintligt ljus. Kör också en del studio men då tycker jag det mesta fungerar ok. Har ofta mitt 70-200/2.8 VR sitter på och kör även en del hockeybilder mest på skoj.
Har tagit en snabb titt bara och då verkade D750 ganska ok. Kommer det nya modeller snart?
De som finns nu i klassen under proffsmodellerna verkar ha ngr år på nacken...
Ser fram emot några bra synpunkter!
 

pdahlen

Aktiv medlem
Har själv valt D750 som en bästa kompromiss, men jag behöver den bättre AF samt bps, då jag fotograferar en del i rörelse. En ny D750 får du för en 14900 nu med Nikon cashback.

Som alternativ skulle jag titta på en begagnad D810, du kanske bättre behöver pixlarna än bps
 

4080

Aktiv medlem
Pixlarna tror jag kanske räcker oavsett. Jag brukar ifs beskära en del men de fixar sig nog. Däremot brusegenskaperna på höga iso känns viktiga.
 

pdahlen

Aktiv medlem
D750 har en aning bättre brusegenskaper på högre ISO men det är inte mycket som skiljer. D750 har 11 af punkter som klarar f/8 D810 har bara en.
 

4080

Aktiv medlem
Toppen!
Tack för info. Kännssom det är nya modeller på g. Eftersom dom kör rea nu på några. Eller det kanske bara är sommarpriser ;-)
 

pdahlen

Aktiv medlem
Borde komma en ny D610/750 i år, men den kan ju komma som spegellös också. Troligen förlorade man ändå inte så mycket på tex en D750 varken ny eller begagnad.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Nikon har registrerat tva nya kameror.

Det enda man vet sakert ar att de har samma batteri som D610/D750/D810.

Gissningsvis handlar det om D650 och D760.

De som ar bra pa att gissa sager att D760 kommer ha 24MPix, battre AF, battre video, tilt/touch screen.

Nikon har sagt att deras strategi ar att salja farre, dyrare och battre kameror. Nagra tror darfor att D760 ersatter D810 och far 36MPix (och att D650 ersatter D750 och i sa fall far de kanske andra namn).

Sa om du kan vanta till jul...
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nikon har registrerat tva nya kameror.

Det enda man vet sakert ar att de har samma batteri som D610/D750/D810.
EN-EL15 (i dess olika versioner) sitter i massor med modeller, t ex även D7xxx. Och Nikon V1... Bara utifrån det kan man alltså inte dra slutsatsen att det är en småbildsmodell, även om man kanske kan tycka att det är dags för en sådan.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Nikon har registrerat tva nya kameror.

Det enda man vet sakert ar att de har samma batteri som D610/D750/D810.

Gissningsvis handlar det om D650 och D760.

De som ar bra pa att gissa sager att D760 kommer ha 24MPix, battre AF, battre video, tilt/touch screen.

Nikon har sagt att deras strategi ar att salja farre, dyrare och battre kameror. Nagra tror darfor att D760 ersatter D810 och far 36MPix (och att D650 ersatter D750 och i sa fall far de kanske andra namn).

Sa om du kan vanta till jul...
Skriver du med engelskt tangentbord? Och när har Nikon sagt detta?
 

lonian

Aktiv medlem
Spännande...frågan är om det är värt att vänta på.
Att köpa en ny kamera på releasedagen lär ju spränga hål i de flestas plånböcker ändå.
Jag hade köpt den bästa kameran man kan få tag på just nu och sedan när den är slutkörd köpa den nya som släpps nu, då torde den ju ligga rätt lågt i pris.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
EN-EL15 (i dess olika versioner) sitter i massor med modeller, t ex även D7xxx. Och Nikon V1... Bara utifrån det kan man alltså inte dra slutsatsen att det är en småbildsmodell, även om man kanske kan tycka att det är dags för en sådan.
Sant, det skulle kunna vara t.ex. en D500s eller en ny spegelfri, men mindre troligt an tva FX modeller. FX kamerorna ar aldre och spegelfria konsumerar mer energi sa det blir antagligen storre batterier...
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Skriver du med engelskt tangentbord? Och när har Nikon sagt detta?
Jag skriver pa ett spanskt tangentbord... :)

Nikon har talat om att fokusera pa "high-end", "advanced and proffessional users" och "full-frame" i manga olika sammanhang. Det ar min tolkning/oversattning att det blir "farre, dyrare och battre."

Har ar ett expempel fran Januari 2018:

“Nikon has returned to an emphasis on high-end products for advanced and professional users. These users appreciate Nikon’s full frame offerings because of their amazing image quality, reliability, low-light capability and high-speed performance,” said Bo Kajiwara, President and CEO

Read more: https://nikonrumors.com/2018/01/23/nikon-claims-the-1-spot-in-the-full-frame-camera-market-during-the-2017-holiday-shopping-season.aspx/#ixzz5KEQboEJw
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Jag skriver pa ett spanskt tangentbord... :)

Nikon har talat om att fokusera pa "high-end", "advanced and proffessional users" och "full-frame" i manga olika sammanhang. Det ar min tolkning/oversattning att det blir "farre, dyrare och battre."

Har ar ett expempel fran Januari 2018:

“Nikon has returned to an emphasis on high-end products for advanced and professional users. These users appreciate Nikon’s full frame offerings because of their amazing image quality, reliability, low-light capability and high-speed performance,” said Bo Kajiwara, President and CEO

Read more: https://nikonrumors.com/2018/01/23/nikon-claims-the-1-spot-in-the-full-frame-camera-market-during-the-2017-holiday-shopping-season.aspx/#ixzz5KEQboEJw
Strama upp dig och ordna det, det är mycket jobbigt att läsa dina texter och respektlöst mot övriga forumdeltagare. Dessutom är utvecklingen som Nikon säger sig göra en konskevens av att kompaktkamerorna nästan sluta sälja.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Kanske lite off topic; men vet någon varför D5s/x dröjer så mycket?
Jag haller med, det ar konstigt att de inte uppdaterar D5. De skulle enkelt kunna gora sma saker som pekskarm, battre video osv.

Enligt spekulationerna gar Nikon direkt pa D6 nagon gang nasta ar eftersom de tror att det behovs ett rejalt kliv framat i prestanda for att konkurrera med A9 nar Sony borjar introducera nya teleobjektiv.

Det kommer verkligen att bli spannande om uppgifterna stammer att Nikon presenterar tva nya spegelfria kameror om ett par veckor. Sony gjorde nog bort sig lite nar de designade sin objektivfattning och nu har Nikon (och kanske ocksa Canon) en rejal chans att ta tillbaka initiativet.
 
ANNONS