Annons

Lightroom classic vs Lightroom CC

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har som hastigast testat Lightroom CC framförallt med tanke på synkningen och att kunna redigera bilder oavsett var man befinner sig.

Dock så är det för stor skillnad mellan CC och Classic så jag vill inte gå över till CC, samt att lagringsutrymmet i CC är på tok för litet.

Men en tanke slog mig att om jag har Classic på min stationära dator samt min laptop och lägger alla bildfiler samt katalogfilen i en mapp på min dator som synkas i/med "molnet" så borde jag väl alltid kunna redigera mina bilder.

Samt att på så sätt alltid ha den senaste versionen av bilderna oavsett om jag jobbar i min laptop eller min stationära maskin?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag använder inte detta men tror att du kan hitta svaret på dina frågor på Victoria Bamptons webbsida lightroomqueen.com.
Står mycket matnyttigt där.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag ser två möjligheter.
1. Kopiera LRCAT filen fram o tillbaka och ha bilderna med smart previews
2. Kör TeamViewer

/Stefan
 

skalman-63

Aktiv medlem
Själv använder jag dropbox och deras smartsync till bilderna. Katalogen gillar inte att synkas, utan skall ligga lokalt på datorn. Däremot kan man på dropbox pausa synkning och då borde det fungera att jobba med katalogen, även om den ligger i en dropboxmapp.

Med vänlig hälsning,
Jörgen



Jag har som hastigast testat Lightroom CC framförallt med tanke på synkningen och att kunna redigera bilder oavsett var man befinner sig.

Dock så är det för stor skillnad mellan CC och Classic så jag vill inte gå över till CC, samt att lagringsutrymmet i CC är på tok för litet.

Men en tanke slog mig att om jag har Classic på min stationära dator samt min laptop och lägger alla bildfiler samt katalogfilen i en mapp på min dator som synkas i/med "molnet" så borde jag väl alltid kunna redigera mina bilder.

Samt att på så sätt alltid ha den senaste versionen av bilderna oavsett om jag jobbar i min laptop eller min stationära maskin?
 

iSolen.se

Guest
Jag har som hastigast testat Lightroom CC framförallt med tanke på synkningen och att kunna redigera bilder oavsett var man befinner sig.

Dock så är det för stor skillnad mellan CC och Classic så jag vill inte gå över till CC, samt att lagringsutrymmet i CC är på tok för litet.

Men en tanke slog mig att om jag har Classic på min stationära dator samt min laptop och lägger alla bildfiler samt katalogfilen i en mapp på min dator som synkas i/med "molnet" så borde jag väl alltid kunna redigera mina bilder.

Samt att på så sätt alltid ha den senaste versionen av bilderna oavsett om jag jobbar i min laptop eller min stationära maskin?
Jag kör flera datorer mot samma mappar med bilder, xmp-sidecarfilerna gör att man inte behöver katalogfilen som inte gillar att bli flyttad runt, den kan bli korrupt även utan flerdatorproblem.

Jag kör nätverksdisk, lokala diskar och dropbox samt flera olika program i salig blandning,
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag ser två möjligheter.
1. Kopiera LRCAT filen fram o tillbaka och ha bilderna med smart previews
2. Kör TeamViewer

/Stefan
1) Vad vinner du egentligen på smart previews? Visst blir det mindre mängd data med smart previews men du vill ju ändå synka orignalfilerna.

2) Teamviewer - hur jobbar du då? Filöverföring och fjärrstyrning? Hur funkar det med färgåtergivning? Prestanda? Jag har endast begränsad erfarenhet av Teamviewer och spontant känns det som just bildbehandling och överföring av stora datamängder inte är det jag helst skulle göra i TV session. Men jag har ju aldrig provat...
 

AFJ

Aktiv medlem
Patrik, det har skrivits en hel del om "problemet" med att köra LR på flera datorer här på fotosidan. Det borde gå att söka fram trådarna som kan ge lite inspiration!

Lösningen beror ju lite på om man tänker sig att man har en huvuddator där man har allt och sedan bara har laptopen för diverse sessioner eller om man vill ha två helt parallella och lika system.

Om det är det först nämnda som gäller så tycker jag funktionen "export as catalog" och "import from catalog" funkar bra.
 
Tack för alla svar och synpunkter.

Möjligt att jag var otydlig i min frågeställning. Men min tanke är att kunna ha tillgång till alla mina bildfiler samt Lightrooms katalogfil. Detta för att kunna redigera både i Lightroom OCH i Photoshop när jag är på resande fot.

Då var min tanke att lägga alla filer (bilder o katalogfil) i en mapp som synkas i molnet och när jag startar upp min laptop så synkas dessa filer och jag kan fortsätta att jobba med dessa i PS o LR.

När jag sedan kommer hem till min stationära så har denna dator uppdaterats/synkats mot molnet och jag kan fortsätta att arbeta med dessa.

Är det någon som testat detta och kan delge sina erfarenheter? Jag kan förvisso göra en test själv och se om det fungerar.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
1) Vad vinner du egentligen på smart previews? Visst blir det mindre mängd data med smart previews men du vill ju ändå synka orignalfilerna.
Med denna metod måste man även kopiera nya smart previews till den bärbara.
Du kan redigera utan att ha originalfilerna. Sen efter redigeringen i den bärbara kopierar man tillbaka enbart katalogen till den stationära som sedan syncar redigeringen med originalfilerna.

1)
2) Teamviewer - hur jobbar du då? Filöverföring och fjärrstyrning? Hur funkar det med färgåtergivning? Prestanda? Jag har endast begränsad erfarenhet av Teamviewer och spontant känns det som just bildbehandling och överföring av stora datamängder inte är det jag helst skulle göra i TV session. Men jag har ju aldrig provat...
Jag sorterar, betygsätter odyl med TeamViewer. Redigerar i LR och se färgerna är inga problem. Måste jag syns väldigt noga är det lätt att exportera till Dropbox och få den direkt syncad till den bärbara och öppna den där. Photoshop och annan tungt redigering gör den stationära. Superbra!
Vid high end redigering så väntar man såklart exportera när man är vid stationära datorn så man kan göra slutbesiktning.
TeamViewer knepet för jag ständigt. Har då tillgång till huvuddatorn överallt. Även från mobilen.
Ibland vill jag redigera nya bilder från en annan plats än hemma. Då tankar jag upp rawfilerna till Dropbox där LR övervakar.

/Stefan
 

iSolen.se

Guest
Detta är inte sant. Använder man LR och vill ha någorlunda ordning så är katalogfilen helt central. Xmp har inte stöd för alla man kan göra i LR - t ex samlingar.
Frågeställningen gällde redigering.

Men om den även gäller ordning löses den med fördel med mappstruktur för då kan även andra program ta del av den.
 
ANNONS