Annons

Produkthölje blir klibbigt, x-rite Colormunki Display

Produkter
(logga in för att koppla)

aasaboe

Aktiv medlem
Jag har en X-rite Colormunki Display som jag inte använder (har en i1 Display också) och tänkte ta med till fotoklubbens pryldag för att eventuellt sälja till någon intresserad. När jag installerat programvaran på en laptop för att kunna demonstrera, tog jag fram Colormunkin och upptäckte att den är alldeles klibbig, som om någon hällt sockerdricka på den. Inte hela, mest bygeln med mattskiva.


Den går givetvis inte att varken sälja eller skänka bort, men jag försökte rengöra den. Jag provade att torka av med ljummet vatten, ljummet vatten plus diskmedel när det första inte hjälpte. Det blev bättre, men klibbigheten ökar sedan igen. Den svettas på något sätt, så att säga.


Jag har förvarat den i originalförpackningen i en skrivbordslåda för att hålla den torrt och mörkt. Den är använd ett litet antal gånger, kanske 10. Jag har inte spillt på den, och ingen, varken barn eller vuxen, har haft möjlighet att förorsaka något sådant.


Kan det möjligen vara så att plasten i förpackningen avger ämnen som påverkar Colormunkin? Eller har bygeln gjorts av material som kan uppträda så här med tiden? Den är några år gammal. Någon som har plastkunskaper eller varit med om någonting liknande?


Jag behöver kanske inte nämna att i1:an numera INTE förvaras i originalförpackningen... ;-)
 

andreas89

Aktiv medlem
Olika plaster/lacker kan lösa upp varandra över tid tyvärr.

Jag upptäckte det den hårda vägen med en Gibson Les Paul som blev stående lite för länge i sitt gitarrställ. Gitarrens lack i kontaktytan blev en klibbig smet och rann av.
 

aasaboe

Aktiv medlem
Olika plaster/lacker kan lösa upp varandra över tid tyvärr.

Jag upptäckte det den hårda vägen med en Gibson Les Paul som blev stående lite för länge i sitt gitarrställ. Gitarrens lack i kontaktytan blev en klibbig smet och rann av.

Ja, jag misstänker att det är liknande som hänt här. Himla tråkigt med gitarren!
 

Ventures

Aktiv medlem
Det är väl sådan här "softtouch"-färg som ger gummiliknande yta. Efter ett antal (cirka 5-10) år börjar den lösas upp och blir ett enda klet. Undrar om det är medvetet från tillverkarna att begränsa livslängden på annars fungerande prylar eller något man inte räknat med. Har för mig att det är samma problem med inredningsdetaljer (som inre dörrhandtag) i dyra bilar som Ferrari. Äldre mobiltelefoner och kameror (t.ex. filmluckan på Nikon F100) som jag har lider av samma åkomma.
 

aasaboe

Aktiv medlem
Det är väl sådan här "softtouch"-färg som ger gummiliknande yta. Efter ett antal (cirka 5-10) år börjar den lösas upp och blir ett enda klet. Undrar om det är medvetet från tillverkarna att begränsa livslängden på annars fungerande prylar eller något man inte räknat med. Har för mig att det är samma problem med inredningsdetaljer (som inre dörrhandtag) i dyra bilar som Ferrari. Äldre mobiltelefoner och kameror (t.ex. filmluckan på Nikon F100) som jag har lider av samma åkomma.

När jag försökte torka av Colormunkin kom det fram blank plast, så först tänkte jag att det är nog inte det du beskriver. Men så tittade jag på i1, och den har just mattsvart yta. Det pekar ju på att du är rätt på det!


Skulle det handla om medveten "produktutveckling" är det ju rent ut sagt för djävligt.
 

pemrby

Aktiv medlem
jag har både Logitech tangentbord och en mediaspelare som betet sig på samma sätt. Ett mattsvart gummilager som blir klibbigt och sedan sakta försvinner så att blank plast blir synlig.
 

ehrsa

Aktiv medlem
Jag har en X-rite Colormunki Display som jag inte använder (har en i1 Display också) och tänkte ta med till fotoklubbens pryldag för att eventuellt sälja till någon intresserad. När jag installerat programvaran på en laptop för att kunna demonstrera, tog jag fram Colormunkin och upptäckte att den är alldeles klibbig, som om någon hällt sockerdricka på den. Inte hela, mest bygeln med mattskiva.


Den går givetvis inte att varken sälja eller skänka bort, men jag försökte rengöra den. Jag provade att torka av med ljummet vatten, ljummet vatten plus diskmedel när det första inte hjälpte. Det blev bättre, men klibbigheten ökar sedan igen. Den svettas på något sätt, så att säga.


Jag har förvarat den i originalförpackningen i en skrivbordslåda för att hålla den torrt och mörkt. Den är använd ett litet antal gånger, kanske 10. Jag har inte spillt på den, och ingen, varken barn eller vuxen, har haft möjlighet att förorsaka något sådant.


Kan det möjligen vara så att plasten i förpackningen avger ämnen som påverkar Colormunkin? Eller har bygeln gjorts av material som kan uppträda så här med tiden? Den är några år gammal. Någon som har plastkunskaper eller varit med om någonting liknande?


Jag behöver kanske inte nämna att i1:an numera INTE förvaras i originalförpackningen... ;-)
Slängde nyligen en gammal mobiltelefon (fungerande), en Ericson 'hajfena', en bra oöm telefon, på den tiden! Den har bara legat som en reserv att ta till vid behov.. Nu hade i stort sett all tätande plast/gummi mellan 'halvorna' och tätningen för batteriet blivit upplöst till något kladdigt.. bara att kasta.. (i elektronikåtervinngen) ! Det händer något med viss plast/ gummi, sett över tid.. förr brukade sånt torka och spricka, nu löses det upp..
Hälsn!
 

Måns H

Aktiv medlem
Upplösning

Jag har varit med om samma då nån mindre pryl som blivit geggig och måste kastas. (Jag valde ordinarie sopor som här i stan går till förbränning). Samma hände mina sparsamt använda finskor som förvarades i medföljande tygpåse i kartongen. Klack och sula en klibbig smet. Andra polyuretanproduker har åldrats mer naturligt, med att torka upp och spricka.

Har sett rapporter om soft-touch handverktyg som varit så laddade med hälsofarliga ämnen i handtagen att de inte borde vidröras. Själv har jag varit misstänksam och inte köpt.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Det går att tvätta bort den fallerande lacken med isopropanol.
Oftast får man då fram den blanka plasten som fanns där under.

Inget skadas på något sätt men karaktären ändras något. Men hellre blank och ren är matt och gettig.
 

aasaboe

Aktiv medlem
Gör man en sökning på "sticky plastic" eller liknande inser man att det är mycket vanligt... Och det finns även tips om att ta bort eländet, med till exempel isopropanol jag&bilden nämner. Jag har plockat upp Colormunkin från el-soppåsen igen och gör ett försök ;-)
 
ANNONS