Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dator för lagring och bild

Produkter
(logga in för att koppla)

Apelq

Avslutat medlemskap
Har i nuläget ingen dator alls och ingen större erfarenhet av tex Photoshop eller lightroom, kameran börjar vara full med bilder och är i stort behov av en bra dator inom rimligt pris ! Tips och tankar från er som har erfarenhet av detta, en extern hårddisk ska stå för lagringen och datorn för bildredigeringen, fotar med d500 och alltid i raw / mvh
 

Ventures

Aktiv medlem
Man kan nog säga att det funkar med vilken ny dator som helst men det kan ju vara bra att planera för eventuella framtida behov (närmsta fem åren åtminstone, min dator är snart nio, men har också byggts ut för långt mer än initialkostnaden). Börja med att välja stationär eller bärbar. Det låter iofs som en bärbar om du tänker ha extern lagring.

Det finns också en färsk tråd under benämningen "dator för bildredigering" eller något liknande med många förslag.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Låter konstigt

Har i nuläget ingen dator alls och ingen större erfarenhet av tex Photoshop eller lightroom, kameran börjar vara full med bilder och är i stort behov av en bra dator inom rimligt pris ! Tips och tankar från er som har erfarenhet av detta, en extern hårddisk ska stå för lagringen och datorn för bildredigeringen, fotar med d500 och alltid i raw / mvh
Om du menar att 1 (en) extern hårddisk ska stå för lagringen får du nog tänka om. Även om du verkar fota ganska lite och i jpg så måste du se till att ha dina bilder på minst 2 ställen (helst 3). Om du kan ha alla dina bilder på ett minneskort och inte brukar använda några avancerade program kan du med all säkerhet köpa en billig dator på elgiganten samt en extern hårddisk att köra backup på. Lagra dina bilder på datorns hårddisk och backupa på den externa. Finns bra gratisprogram för detta. Kanske missuppfattar jag dig fullständigt men i så fall får du ge mer info om din lagringsmängd, raw/jpg, program du använder. Enklare program och jpg-foton kräver mindre av datorn därav mitt råd om en billig dator. Jag använder själv min 12 år gamla dator både för bildbehandling av jpg i gammal version av Photoshop samt raw-bearbetning med enklare raw-program som t.ex. Canons egna DPP när jag snabbt ska lägga ut bilder på min hemsida (Har bara mitt hemsideprogram på gamla datorn) men får väl snart lägga om arbetsrutin då jag anar att den gamle arbetshästen snart ger upp. Andra får ge råd om kombos men en stationär dator för ca 3 lax + hyfsad skärm för ca. 2 lax och en extern disk för strax över en lax bör täcka dina behov för de närmaste 3-5 åren. Så räkna med runt 6 000 kr så har du dubbel lagring (förutsatt att jag tolkat din fråga rätt).

PS
Såg nu att du fotar i Raw som ju kräver lite större minneskapacitet. Får inte riktigt ihop det så du bör nog nämna lite om hur mycket du fotar och vad du ämnar använda för program. Lightroom kan nog vara lite trögt med de billigaste datorerna som har 3-4 GB RAM.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Adobe rekommenderar 6 kärnor som minimum idag.
Helst mer än 16GB RAM
Gärna en M2 4xPCIe men de är dyra, vet ej om de finns till bärbara.

Här kan man läsa lite rekommendationer:
https://www.pugetsystems.com/recommended/Recommended-Systems-for-Adobe-Lightroom-Classic-CC-141/Hardware-Recommendations?fbclid=IwAR0r2pzqBqscH6RYeprPULx3ezvBn2EmNhpbw11ER9r_r3xh6tGkJ0Y0wWo
https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Adobe-Lightroom-CC-2015-8-Intel-Core-i7-7700K-i5-7600K-Performance-880/

Annars har du fått lite förslag o fundera över när det gäller hur du skall lagra original o backup.
 

martinot

Aktiv medlem
Har i nuläget ingen dator alls och ingen större erfarenhet av tex Photoshop eller lightroom, kameran börjar vara full med bilder och är i stort behov av en bra dator inom rimligt pris ! Tips och tankar från er som har erfarenhet av detta, en extern hårddisk ska stå för lagringen och datorn för bildredigeringen, fotar med d500 och alltid i raw / mvh
Stationärt eller bärbart? Prisklass?
 

Erik X

Aktiv medlem
Om du menar att 1 (en) extern hårddisk ska stå för lagringen får du nog tänka om.
Lätt fixat! Köp 2 st externa USB-diskar "Seagate Backup Plus Hub 8TB", en att jobba på och en som backup.. Det borde väl räcka en stund :-D
2089 kr/st hos Dustin
Aj, oj, min interna 4TB hårddisk börjar visst bli full med bilder..
RAW suger (utrymme) :-D

Städa går ju också men det blir väldigt låg timpenning om man tänker titta igenom alla bilder innan man slänger.. 8 TB motsvarar 285 000 bilder med min kamera, lägger man 5 sekunders beslutsvånda på varje bild man tänker kasta så tar det 400 timmar att tömma disken. 2089kr/400 tim = 5 kr per timme, inte värt mödan alltså :-O
 
Senast ändrad:

Erik X

Aktiv medlem
Vid närmare eftertanke så var det på NetonNet jag köpte 8TB-disken, samma pris som Dustin m.fl enligt prisjakt. Jag måste nog shoppa en till snart :)
 

martinot

Aktiv medlem
Skulle föreslå en NAS om du vill ha en bra lagringsmöjlighet. Mycket populär och effektiv lösning att ha hemma. Komplettera sedan med någon form av molntjänst för extern lagring.

För bärbar så finns många varianter, och beror mycket på hur lätt du vill att den skall vara att bära runt på, och hur du prioriterar andra saker som skärm, CPU och minne.

Finns minst lika många olika alternativ som det finns olika storlekar och typer av kamerahus.

Svårt att säga så här på rak arm vad som passar dig, men 15 papp är lite i minsta laget kanske, men beg. kan ju vara ett bra alternativ. Man kan ju även hålla utkik på kampanjer och kanske mellandagsrea.

Mitt tips är att skippa billiga konsumentdatorer; de är billiga av en anledning, och sällan bra. Gå istället på den typen av datorer som företag och andra organisationer köper; dvs. pro/yrkesdatorer.

MacBook Pro 15" och Surface Pro är de datorer som jag använder själv för arbeta med foton i främst Adobe Lr, men finns bra datorer från andra tillverkare som tex. HP och deras EliteBook (har en sådan också, men inte för Lr, även om det skulle fungera fint också).
 

Erik X

Aktiv medlem
Jag tar tillbaka mitt reklamsnack om Seagate Backup Plus Hub 8TB ovan.
Det verkar som om både Seagate och Western Digital numera har enorma kvalitetsproblem, enligt ett rykte så går en tredjedel av alla seagate-diskar sönder inom något år.. Jag kollade användarrescensioner på Amazon och en skrämmande stor del av kunderna har råkat ut för haverier redan inom spannet några timmar till några månader. Det ser i princip lika illa ut för WD 'My Book 8 TB'. Den här typen av diskar är av typ 'SMR' som tydligen packar data successivt utan att ha fasta sektorer, detta gör dem olämpliga som arbetsdisk eftersom skrivhastigheten blir väldigt låg om en enstaka fil ska bytas ut. Men som backup eller arkiv borde de i princip göra jobbet. En del användare påstår att diskarna går väldigt varma där de sitter i sina små plastlådor utan fläktar, och att de håller längre om man tar ur dem ur lådorna.. Både Seagate och WD-köparna var dessutom extremt missnöjda med garantihanteringen hos respektive företag.

Så vad gör man då? HGST har jag fortfarande förtroende för men då blir det inbyggnadsdiskar till dubbla priset. Eller så får jag helt enkelt storstäda och invänta att teknikutvecklingen hinner ikapp.. Men jag läste någonstans att taket för packningstäthet närmar sig, för att komma vidare får man ta till extrema (läs dyra) teknologier som mikrovågor eller uppvärmning av magnetmaterialet. 8 TB räcker i och för sig långt för min del om man bara kunde lita på dem :-D
 

Erik X

Aktiv medlem
För några sekunder trodde jag att lösningen var LaCie Porsche Design 8TB USB 3.0
Men recensionerna på Amazon är ungefär likadana, 20% säger något i stil med "Crap, died after 2 weeks, don't buy!"
Förklaring:
Question: Does anyone know what actual drive in used inside of the Porsche 8Tb as well as spin speed?
Answer:
I really doubt it is a 7200 rpm drive inside, many reports of this drive show a ST8000AS0002, which is a 5900 rpm Seagate SMR drive. By Xiao Weixiang on October 26, 2017
Seagate Barracuda 7200 RPM 64MB Cache 6 heads 12 discs 6Gb/s maximum sustainable transfer rate 220 MB/s 512E Bytes per sector 300,000 load/unload cycles. By terrell hull on January 4, 2016
 

Erik X

Aktiv medlem
Pratar bara lite för mig själv.. :-D
Man bör nog börja hålla ett öga på SSD-utvecklingen; nu får man tydligen en 2.5" SATA med 4TB för ca 9000kr. Det ser ut som det finns 8TB SSD för strax över 12000kr på ebay. En NAS med 8TB (2x4TB SSD) kostar strax under 20000 kr.
Om något år är kanske SSD nere på ungefär samma prisnivå som (tillförlitliga) HDD :-D
 

iSolen.se

Guest
Pratar bara lite för mig själv.. :-D
Man bör nog börja hålla ett öga på SSD-utvecklingen; nu får man tydligen en 2.5" SATA med 4TB för ca 9000kr. Det ser ut som det finns 8TB SSD för strax över 12000kr på ebay. En NAS med 8TB (2x4TB SSD) kostar strax under 20000 kr.
Om något år är kanske SSD nere på ungefär samma prisnivå som (tillförlitliga) HDD :-D
En WD 8TB Red, dvs avsedd för kontinuerlig drift kostar 2600kr.

Varför jämför du med en NAS?
 

Nisse.K

Aktiv medlem
....enligt ett rykte så går en tredjedel av alla seagate-diskar sönder inom något år.....
Ryktet bygger troligen på statistik från Backblaze som säljer backup i molnet och presenterar statistik på alla deras diskar. I slutet på Q3 2018 hade dom 97,770 diskar så deras statistik har en bra grund. Dom körde Seagate 2 eller 3TB diskar för ett par år sedan och då gick närmare 20% sönder inom första året om jag inte minns helt fel. Det var dock den generationen och sedan dess har Seagate inte varit mycket värre eller bättre än WD. TIttar man på Q3 i år har dom t.ex haft 25,101 diskar varav 78 gått sönder, alltså 0.3%
https://www.backblaze.com/blog/2018-hard-drive-failure-rates/

Själv kör jag helst WD Red eller HGST Desktstar/Ultrastar NAS, lite beror på Seagates gamla rykte, men framför allt så går WD Red diskarna i 5400-5900 RPM vilket ger en lägre ljudvolym och lägre värmeutveckling.

För den som är riktigt märkestrogen och håller på HGST över WD så köpte WD upp dom 2012 och meddelade tidigare i år att dom fasar ut HGST helt.
Det samma gäller Samsung och Seagate, det innebär att kvar på marknaden är det bara Seagate och WD som tillverkar mekaniska diskar, även om det kan stå något annat på dom.


Själv tror jag att mekaniska hårddiskar kommer finnas kvar en bra tid framöver då dom är mycket billigare sett till lagringsvolym och utvecklingen går fortfarande framåt, Seagate tror på 20TB diskar under 2020 och 100TB år 2025.
https://www.sweclockers.com/nyhet/26548-seagates-produktplaner-talar-for-harddiskar-pa-100-tb-till-ar-2025

Ett långt och något off-topic inlägg från en HDD-nörd :)
 

iSolen.se

Guest
Ryktet bygger troligen på statistik från Backblaze som säljer backup i molnet och presenterar statistik på alla deras diskar. I slutet på Q3 2018 hade dom 97,770 diskar så deras statistik har en bra grund. Dom körde Seagate 2 eller 3TB diskar för ett par år sedan och då gick närmare 20% sönder inom första året om jag inte minns helt fel. Det var dock den generationen och sedan dess har Seagate inte varit mycket värre eller bättre än WD. TIttar man på Q3 i år har dom t.ex haft 25,101 diskar varav 78 gått sönder, alltså 0.3%
https://www.backblaze.com/blog/2018-hard-drive-failure-rates/

Själv kör jag helst WD Red eller HGST Desktstar/Ultrastar NAS, lite beror på Seagates gamla rykte, men framför allt så går WD Red diskarna i 5400-5900 RPM vilket ger en lägre ljudvolym och lägre värmeutveckling.

För den som är riktigt märkestrogen och håller på HGST över WD så köpte WD upp dom 2012 och meddelade tidigare i år att dom fasar ut HGST helt.
Det samma gäller Samsung och Seagate, det innebär att kvar på marknaden är det bara Seagate och WD som tillverkar mekaniska diskar, även om det kan stå något annat på dom.


Själv tror jag att mekaniska hårddiskar kommer finnas kvar en bra tid framöver då dom är mycket billigare sett till lagringsvolym och utvecklingen går fortfarande framåt, Seagate tror på 20TB diskar under 2020 och 100TB år 2025.
https://www.sweclockers.com/nyhet/26548-seagates-produktplaner-talar-for-harddiskar-pa-100-tb-till-ar-2025

Ett långt och något off-topic inlägg från en HDD-nörd :)
Den sista disk jag köpte var 12TB. 20TB är inte långt borta.
 

martinot

Aktiv medlem
För några sekunder trodde jag att lösningen var LaCie Porsche Design 8TB USB 3.0
Men recensionerna på Amazon är ungefär likadana, 20% säger något i stil med "Crap, died after 2 weeks, don't buy!"
Förklaring:
Question: Does anyone know what actual drive in used inside of the Porsche 8Tb as well as spin speed?
Answer:
I really doubt it is a 7200 rpm drive inside, many reports of this drive show a ST8000AS0002, which is a 5900 rpm Seagate SMR drive. By Xiao Weixiang on October 26, 2017
Seagate Barracuda 7200 RPM 64MB Cache 6 heads 12 discs 6Gb/s maximum sustainable transfer rate 220 MB/s 512E Bytes per sector 300,000 load/unload cycles. By terrell hull on January 4, 2016
Kör med professionella diskar avsedda för NAS/serverbruk.

DE är mycket mer tillförlitliga än de diskar som sitter i billig konsumentskit (typ vanliga externa diskar, där de in princip alltid sätter in de billigaste som finns att tillgå).

Varumärket har däremot normalt en mycket liten betydelse.
 
ANNONS