Annons

Ladda film i Linhof storformat?

Produkter
(logga in för att koppla)

hener

Ny medlem
Trevlig kamera

Trevligt jag förmodar att du har kommit över den nyss och är intresserad.
Det verkar som om du inte vet hur du skall gör och kameran i sig saknar ju lins så börja med det. Sedan gäller det att lära känna kamrean med inställningar och allt. Det är det mest härliga som finns med storformat och alla inställningar. Bild 4 visar en bladfilmskasset som du laddar i mörkrum (den har två sidor) så två bilder per kassett, film köper du i en profsbutik eller web-butik som saluför 9x12 film (se på kassetten det står 9x12 ). Det finns billigt bla. photax eller motsvarande ställe. Dock skall du vara beredd att framkalla sv-själv eller färg för att lära dig.
När man väl har allt igång ställer man in skärpa osv. och tittar på bakstycket när man är nöjd. Där efter för in bladfilmskassetten och ser till att man ställt linsen rätt så att den inte slutaren är öppen. MAn tar bort skyddet från filmen och där efter exponerar. Men nog om det vill du verkligen lära dig detta skall du kaske läsa någon bra bok på ämnet, kanske large camera technic .....
 

Platypus

Aktiv medlem
Tack för snabbt svar! Den har numera även en lins, bilderna är inte helt nya ;) Den följde med som en trevlig överraskning när jag köpte en annan kamera. Nu är äntligen jag och kameran och linsen på samma ställe (filmen är 65 mil bort men vi ska snart återförenas allihopa) så nu börjar det bli dags att ta tag i det hela. Du vet inte om man kan hitta någon slags bruksanvisning på nätet? Vet du vad modellen heter? Linhof någonting gissar jag.
 

paco

Aktiv medlem
Tänk på att varje blad har två sidor och emulsionssidan skall peka utåt från hållaren.

En länk jag fick när jag började med 4x5 tum:
http://www.butzi.net/articles/filmload.htm

Ett vanligt misstag är att man inte stänger slutaren efter komponering och skärpeinställning. Man stoppar i filmen och drar undan skyddet. Har du inte tider på flera sekunder och märker detta så..
 

Fabian.Gafvelin

Aktiv medlem
Ett tips för att börja "leka" och få in rutin lite billigare är att ladda men vanligt fotopapper då det är mycket billigare, givetvis blir ju positiven man kantaktkopierar från dem lite...udda.
Låg kvalitet men det är ett sätt att vänja sig vid rörelserna och få in handlagen.
 

Mr B

Medlem
Rullfilmsbakstycke till Linhof

Det enklaste vore om du lyckas hitta ett rullfilmsbakstycke till Linhoffen, så slipper du ladda bladfilm (var får man tag i det nu för tiden?).
Till min har jag ett bakstycke för 120-rulle som fungerar alldeles utmärkt.
 

Fabian.Gafvelin

Aktiv medlem
Men med ett rullfilmsbackstycke får du ju mycket mindre format och svårare med vinvinklar. Mycket att betänka.
Och ja, 9x12 går att få tag i.
 

paco

Aktiv medlem
Jag köpte en Shen Hao rullfilmshållare billigt för tre, fyra år sen. Den går till 6x12. Funkade bra när jag inte hade nåt längre än 150mm, men inte lika roligt som ytan man får med bladfilm. Ganska svårt att se exakt var på mattskivan rullfilmen hamnar också.
 

Mr B

Medlem
Med rullfilmsbakstycke missar man ju som sagt fördelen med formatet 9x12, men det finns så många andra fördelar med en Linhof.
På min ser man ganska enkelt filmformatet på mattskivan och jag tycker mig se det på dina bilder också.
Det roligaste med en sån här kamera är att man kan förskjuta både film- och objektplanet och på så sätt får man verkligen ett Tilt-Shift!! Tips: läs teorin först och lek/tesa sedan - går att åstadkomma ganska många "omöjliga" bilder.
Kanske läge att dra igång en tråd för gamla hederliga klappkameror och den tekniken?
 
ANNONS