Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vad är det för objektiv jag har?

Produkter
(logga in för att koppla)

jacobwester

Medlem
Hej, det här blir min första post här på fotosidan, och jag har försökt söka efter liknande trådar men utan resultat, så finns detta ämne någon annanstans vore det snällt om ni pekade mig ditåt innan ni tråden låses.


Jag har ärvt en fin gammal Hasselblad 1000f från 1956, och med den följde ett objektiv av märke och detaljer som jag inte riktigt lyckats lista ut. här är en bild:

http://sv.tinypic.com/r/28sn8yr/6

ring 1, antar jag kontrollerar fokusen (går att ställa in mellan infinity-symbol och 1).

ring 2 har inga värden, men hur mycket av den som går att vrida kontrolleras av ring 3, som har värden mellan 3.5 och 22 (med en röd prick mellan 5.6 och 8) jag gissar på att detta är bländaren? ni får ursäkta, jag kan verkligen ingenting om systemkameraoptik i dagsläget. vore snällt med en genomgång av vad jag kan göra med den här linsen.

ringen vid basen som inte har någon siffra (under ring 1), går inte att vrida på, vad betyder siffrorna? (22,11,5.6,3.5,5.6,11,22, med en röd pil i mitten).

slutligen undrar jag om objektivet har något märke? det är ett V på linslocket, och står "Germany" vid basen på undersidan. bifogar bild:

http://sv.tinypic.com/r/25quf7n/6

är detta något att ha? kameran i sig är i bra skick, och jag är sugen på att lära mig den.

tacksam för svar
Jacob
 
Senast ändrad:

MattiasL

Aktiv medlem
Ring 1 är fokus, och ring 3 är bländaren.
Det som är under ring 1 är en markering för skärpedjupet, mellan vilka avstånd på fokusringen det blir (någorlunda) skarpt vid olika bländare.

Ring 2 vete sjutton.

Objektivet bör vara Zeiss, vilket brukar stå för kvalitet. Det ser ut som att det är ett kort tele, vilket till exempel kan vara schysst för porträtt. Om det är något att ha...ja absolut. Det är säkert lite bökigt att använda, och blir kanske inte tekniskt perfekt jämt, men absolut värt att använda.
 

jacobwester

Medlem
ah, tack så mycket.

insåg först nu att objektivets specs stod vid linsen, blonde moment där.


det är ett carl zeiss sonnar 1:3,5 135 mm.


att det är bökigt att använda och inte alltid blir perfekt gör mig ingenting, nu ska jag springa och köpa film. en analogfotograf är född...

tack/J
 

Fogel70

Aktiv medlem
Objektivet har "pre-set" bländare, dvs en ring som man ställer in bländartalet och den andra ringen som man använder för att växla mellan full öppning och valt bländartal.
 

alf109

Aktiv medlem
ah, tack så mycket.

insåg först nu att objektivets specs stod vid linsen, blonde moment där.


det är ett carl zeiss sonnar 1:3,5 135 mm.


att det är bökigt att använda och inte alltid blir perfekt gör mig ingenting, nu ska jag springa och köpa film. en analogfotograf är född...

tack/J
Riktigt bra prylar Hasselblad, kör själv med en 503:a. När du köper film så tänk på att det skall vara 120-film ;)

Om du behöver justera tiderna på objektivet eller något annat på kameran så snacka med Schönherrs eller LP-Foto, det lönar sig att lägga en slant på sådana här prylar om det skulle behövas.
 

Walle

Aktiv medlem
Riktigt bra prylar Hasselblad, kör själv med en 503:a. När du köper film så tänk på att det skall vara 120-film ;)

Om du behöver justera tiderna på objektivet eller något annat på kameran så snacka med Schönherrs eller LP-Foto, det lönar sig att lägga en slant på sådana här prylar om det skulle behövas.
Finns LP kvar? Jag hörde att de hade gått i graven, men jag hoppas att det var falska rykten!
 

Walle

Aktiv medlem
Ah, strålande!

Nej, kameradoktorn vet jag att de försvann och återuppstod. Handlade ofta film och bakgrundspapp där innan de försvann, men jag har faktiskt inte varit förbi sen de öppnade upp igen.

Kanske var det Sergel Foto jag tänkte på?
 

alf109

Aktiv medlem
Jo sergel går i graven nu när Rajje pensionerar sig. Blev ohållbart med sjunkande omsättning och stigande lokalkostnader. Dom har precis haft utförsäljning.
 

Walle

Aktiv medlem
Ah, så var det. Trist!

Utvecklingen verkar ju obönhörligen gå mot färre och färre riktiga butiker, allt ska handlas via nätet idag. Tråkig utveckling.
 

meldert

Aktiv medlem
Retrokamera

Förutom att kameran är "analog" är den också tillräckligt gammal för att dina nytagna bilder ska platsa i Retrokamerapoole. Välkommen när du känner dig redo! Välkommen också till mellanformatnördarnas skara.

Thomas
 

jacobwester

Medlem
tack allihop!

håll utkik i retrobildpoolen då...spännande.

är det förresten någon som vet var man kan få tag på fler objektiv så småningom, och vad är det då för något jag borde kolla på för att få ut så mkt som möjligt av kameran?

Jacob
 

Walle

Aktiv medlem
FS annonsforum, tradera och ebay tror jag är de tre starkaste kanalerna för gluggar :)

Det man ska kika efter är att gluggarna har T* antireflexbehandling (antireflexbehandlingen som Carl Zeiss använder sedan ett visst årtal som jag inte minns heter altså "T*", tee-stjärna :).
 

alf109

Aktiv medlem
En annan sak är att eftersom du har en F-kamera med inbyggd slutare så funkar den med F och CF optik. I gamla C-gluggar går det inte att gå förbi centralslutaren som är inbyggd i dessa om jag inte missminner mig. Detta kan vara värt att kolla innan du köper gluggar.

Någon annan som kan svara säkert på hur detta förhåller sig?
 

Olle

Aktiv medlem
Jag har aldrig ägt en Hasselblad, men som jag har förstått det jag läst på nätet har 1000F, som tillverkades mellan 1953 och 1957 skruvgänga, medan kameror från 1957 och framåt har bajonett (någon får gärna rätta mig om jag har fel). I Så fall lär nog inte F- och CF-objektiv passa. Däremot påstås det att den ryska kameran Kiev 88 har nästan identisk fattning och objektiven skall passa, men det är inte något jag kan gå i god för. Förhoppningsvis kan någon som vet något om gamla Hasselbladare berätta mer.

Olle
 

bjr

Aktiv medlem
Hasselblad 1600F/1000F har ridåslutare som är svåra att hålla i skick. Du behöver förmodligen lämna in den för service, och enligt uppgift är det Pro Camera Service i Landvetter som gäller för Hasselblad.

Det finns kameror och objektiv till salu på varje LP-foto-auktion. De är inte särskilt dyra eftersom de inte är kompatibla med resten av det senare tillverkade Hasselbladssystemet.
 
ANNONS