Annons

Tillverka egen kulled

Produkter
(logga in för att koppla)

Skagg

Aktiv medlem
Känner igen det där från en kollegas berättelser :) Han jobbade under några år med en 6-axlig (5 för själva fräsen, samt som en svarvchuck som man kunde montera materialet i) fräs.
Ja, en svarvaxel i maskinen skulle vara så oslagbart perfekt! Fan att man inte har det...
 

Skagg

Aktiv medlem
Uppdatering

Idag på morgonen svarvade jag till en enkel kropp för att kunna prova plastdetaljerna. Det blev kanon med acetalplast. Mjuk, fin gång! Ska dock prova med kamera på innan jag lovar för mycket om låsningen, men jag kan då inte rubba den med en M6:a i kulan.

Nu ska jag försöka få till en ställskruv till friktionen samt panoreringsfunktion.
 

Bilagor

Skagg

Aktiv medlem
Detta har hänt:

Första testet med stativ och kamera. Riktigt skön känsla när man rör kameran!
Låsningen verkar inte heller vara något problem. En D70 med ett 18-70 sitter säkert när man vrider ett halvt varv på låsvredet. Och det är ju en ganska liten led, som synes på bilden... Däremot går låsvredet trögt om man vill låsa hårt. Jag ska göra vredet större och minska "utväxlingen" på excenter. Nu lyfter ett varv en hel millimeter, och det är mer än vad man behöver. Någon som har fler tips på att få låsningen lättare?

Kroppen som syns på bilden är endast för testsyfte. Den är egentligen snyggare. :D
 

Bilagor

  • 44.6 KB Visningar: 1,318

nabbor

Aktiv medlem
Otroligt fascinerande tråd. Känns kul att kunna följa med i tillverkandet av en egen kulled. Måste vara riktigt skoj att ha kunskap och tillgång till avancerade maskiner.
Vet att många anmält sig som frivilliga testare redan men jag sätter ändå upp mig på den listan =)
Vad är vikten på prototypen?
 

Måns H

Aktiv medlem
Låsningen lättare

Tja det är väl det vanliga:

Lagringar smorda

Och som du nämnt:
Tillräckligt stort vred. Min kulled har ett vred som är 73 mm totalt, 43 mm på ena sidan och 30 mm på andra sidan, alltså osymmetriskt för att inte vara i vägen. Sitter på splines e d vill jag minnas (eller möjligen en kona) så att man kan välja läget på den längre armen i förhållande till kamera o stativ.
(Det här blev kanske inte begripligt men om jag säger att vredet är som en sorts stor vingmutter med olika långa vingar kanske det hjälper.)

Annan utväxling
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Hojta till om du vill ha delar tillverkade. Jag är inte dyr :D
Skall lägga det på minnet om jag behöver något mer komplext tillverkat. Jag är dock så jäkla envis på att göra grejer själv, så jag förenklar oftast hellre lösningar än tar hjälp. Jag brukar sällan fråga efter vägen när jag kör bil heller :)

Angående låsningen så borde det väl vara smartast att göra excentern så långsam som möjligt? Tillverkningstoleranser plus materialens min- och maxdimensioner i temperaturextremerna plus kanske max någon tiondel borde väl vara tillräckligt? Då kan jag tänka mig att den låser så kraftigt så du får förminska vredet för att inte dra för hårt.

Vad skall du sätta fast kameran i då? Du kan ju inte hålla på och skruva ;-) Jag ser framför mig ett riktigt snajsigt arca-kompatibelt snabbfäste med excenterlåsning och matchande L-platta fräst ur ett stycke :) Jag håller själv på med slutputsen på en sån uppsättning, dock inte fullt så snajsig som du lär få till.
 

Skagg

Aktiv medlem
Angående låsningen så borde det väl vara smartast att göra excentern så långsam som möjligt? Tillverkningstoleranser plus materialens min- och maxdimensioner i temperaturextremerna plus kanske max någon tiondel borde väl vara tillräckligt? Då kan jag tänka mig att den låser så kraftigt så du får förminska vredet för att inte dra för hårt.

Vad skall du sätta fast kameran i då? Du kan ju inte hålla på och skruva ;-) Jag ser framför mig ett riktigt snajsigt arca-kompatibelt snabbfäste med excenterlåsning och matchande L-platta fräst ur ett stycke :) Jag håller själv på med slutputsen på en sån uppsättning, dock inte fullt så snajsig som du lär få till.
Den sfäriska bricka som låser kulan är i plast, och det verkar som man behöver några tiondelar extra då plasten ger efter lite. Kan inte säga exakt då kroppen jag har nu har jag borrat för excentern manuellt i en pelarborr, och det blev liiiite snett. Men nu verkar det röra sig om ungefär fem tiondelar innan det låser ordentligt. Jag räknar dock med att det blir bättre på nästa kropp där jag kör allt i en uppsättning. Har också ritat en ny långsammare excenterkurva till den.
Det visade sig också att trögheten i låsningen mest berodde på att hålet var just liiiite snett så aluminiumet skurit. Kroppen var inte anodiserad... Har också infört större avlastningsytor i hålen för excentern.

Ja, skruvandet... Har faktiskt ritat på ett snabbfäste. Får dock bli en lite senare fråga. Nu kommer Prototypversion två av kulleden, samt att jag beställt kulor i diameter 50 mm av en jobbarkompis. Har ritat på en lösning liknande RRS BH-55. Men snabbfäste måste man ju ha. Ock så har jag ritat lite på ett stativ... :D
 

Skagg

Aktiv medlem
Roligt!

Måste bara få säga att det är roligt att så många intresserat sig för projektet. Den senaste prototypen blev mycket lyckad, tack vare alla goda råd och idéer jag fått sedan jag startade tråden. Tack alla!
 

nabbor

Aktiv medlem
Hur djup går det att göra skåran på sidan. Tycker det är ganska ofta som jag skulle vilja kunna fälla kameran några grader till. T ex om stativet inte står helt plant eller om man vill luta kameran något mer än 90grader.
 

Dez

Aktiv medlem
Inga problem att svarva en kula i stål. Vill man kan man sedan slipa den med ganska enkla medel och ändå få den exakt rund. En arbetskamrat byggde en ventilsätesfräs där han behövde en absolut rund kula.
Man svarvar en kula och behåller en tapp man kan spänna på.
Sedan sätter man ett bryne som i en handborrmaskin och formar en radie så gott man kan. Sedan sätter man stålkulan i en pelarborrmaskin och brynet i en handborrmaskin, och sätter igång och polerar. De nöts in efter varandra och del blir alldeles runt.
Sedan kan man kapa tappen och borra och gänga.
 

Jochum Berg

Aktiv medlem
En mekanism lik de som låser fast stativbenen och som är enkel, det brukar ju va bra, det enda jag undrar över är hur sitter kroppen kvar på stativet?
 
ANNONS