Annons

Tillverka egen kulled

Produkter
(logga in för att koppla)

Måns H

Aktiv medlem
1/4" 24 eller 3/8"

Kulleden sätts normalt fast med en skruv underifrån i det för ändamålet avsedda hålet i stativets överdel.

1/4" 24 är vanligaste gängan. 3/8 eller ännu grövre förekommer fast sparsamt.

Skruven har en ratt e d i st f skalle.
 

Jochum Berg

Aktiv medlem
Vet inte om ni förstod, gänga fast nåt i den nedre plattan på sista ritningen så finns inget som håller fast kroppen, förrän man skruvar åt. Men det går lätt att fixa med en fals inuti eller nåt.
 

Skagg

Aktiv medlem
Vad skall du sätta fast kameran i då? Du kan ju inte hålla på och skruva ;-) Jag ser framför mig ett riktigt snajsigt arca-kompatibelt snabbfäste med excenterlåsning och matchande L-platta fräst ur ett stycke :) Jag håller själv på med slutputsen på en sån uppsättning, dock inte fullt så snajsig som du lär få till.
Har du, eller någon annan, en ritning på Arca-kompatibelt snabbfäste?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag mätte på en befintlig Arcaplatta och laxstjärten på den var 45 grader med 5 mm djup. Bredden mätte jag upp med rundstavar och uträknat blev det 40,58 där den är som bredast och följdaktligen 30,58 där den är som smalast (om man föreställer sig att laxstjärten skulle ha helt obearbetade hörn alltså).

Själva fästet hade ett djup på 4,5 mm, så plattan bottnar alltså nertill.

Sen hittade jag en ritning på Feisols variant (bifogar den här), men där har de av någon outgrundlig anledning måttsatt på utsidan av avrundade hörn.
 

Bilagor

Skagg

Aktiv medlem
...och så lite uppdatering igen.

Anodiserade igår kroppar till vad som ska bli tre st skarpa leder. Trumlade också dessa först.

Ny långsammare excenter är också tillverkad. Syns dock inte på bilden :D
 

Bilagor

pelleost

Aktiv medlem
Varför inte göra som japanerna gjorde för en 50-60 år sedan, kopiera det bästa. Då menar jag att du skall kopiera amerikanska RRS(Really Right Stuff) BH-55, där låser man med ett "band" runt kulan, resultatet blir ingen förflyttning och fantastisk låsning men på ett mjukt sätt.
/Jan
Är det inte hela huset som är slitsat så att det klämmer runt kulan, det är min tolkning av hur RRS har löst problemet, rätta mig om jag har fel.
Mycket intressant disk.
/Pelle
 

pelleost

Aktiv medlem
Är det inte hela huset som är slitsat så att det klämmer runt kulan, det är min tolkning av hur RRS har löst problemet, rätta mig om jag har fel.
Mycket intressant disk.
/Pelle
Är lite sent ute märkte jag efter att ha sett att det fanns tio sidor redan.
Följer med i inläggen på avstånd fortsättningsvis.
 

Skagg

Aktiv medlem
Fy fan va fint det ser ut, ursäkta språket, har de som är utvalda "beta" testare utsätts? :)
Jorå!

Förutsatt att det blir tre fungerande kulleder ser listan ut så här:

1. Jag. Ja, jag vet, jag har inte anmält mig som betatestare. Men jag tycker ändå att jag kan få en :D

2. Tomas. Ingen ni känner. Vän till mig som jag bytt lite arbetstjänster med. Han jobbar på Karlit och jag har renoverat hemma :D

3. Den förste att anmäla sitt intresse: Mikael Bard!
 

ekcim

Aktiv medlem
Jorå!

Förutsatt att det blir tre fungerande kulleder ser listan ut så här:

1. Jag. Ja, jag vet, jag har inte anmält mig som betatestare. Men jag tycker ändå att jag kan få en :D

2. Tomas. Ingen ni känner. Vän till mig som jag bytt lite arbetstjänster med. Han jobbar på Karlit och jag har renoverat hemma :D

3. Den förste att anmäla sitt intresse: Mikael Bard!
Då Hoppas jag på att det blir 3 då. :)
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag har för mig att vissa har ett stift underifrån som passar löst i en utfräsning under plattan, men det tyckte jag verkade bökigt eftersom man inte kan skjuta in den från sidan då.
 

Photosession

Aktiv medlem
Ett härligt projekt som jag följt från 1:a inlägget.
Personligen skulle jag vara intresserad av att köpa en kulled om den möjligheten finns.
 

Päronpaj

Medlem
Det här är den ballaste tråden jag läst på länge!
Jag är sjukt avundsjuk, jag vill också begripa hur man fixar sin egen kulled.
Eftersom jag inte kan erbjuda annan hjälp i projektet än att stå vid sidan av och heja på samt stampa takten får jag helt enkelt sålla mig till skaran av spekulanter på att få köpa en av de färdiga kulorna.
Tänk att äga en handgjord kulled av svensk design, vilken imponatorfaktor! Det enda som kan slå det är väl att faktiskt ha handgjort den med sina egna händer...
 

Skagg

Aktiv medlem
God jul!

Nu är det tre veckor jul- och nyårsfirande med familjen som gäller! Kommer nog att rita lite på kvällarna, men något tillverkande blir det inte förrän nästa år.

God jul på er alla!
 

Bilagor

ANNONS