Annons

Fotosidan har fått ny design

Produkter
(logga in för att koppla)

Marre224

Ny medlem
Omständligt

Gillar ny design - snygg.
Saknar dock dropplisten. Skall man tex till gatufoto och vill se klotterplank m m så måste man först trycka på grupper och sedan leta upp GF för att klicka där. Går ju att lära sig, men krångligare och dessutom risk att nya medlemmar har svårt att hitta rätt. Det var betydligt mer överskådligt tidigare. Mats
 
Senast ändrad:

bassa

Aktiv medlem
Vi har idag släppt ny design. Jihaa! :) Vi är grymt nöjda och vi tror du kommer blir det också! Här är nyheten:

http://www.fotosidan.se/cldoc/44271.htm

I denna tråden är kommentarer och felrapporter välkomna!
Tyvärr har ett stort misstag begåtts. Det är väl känt att viktig information och bilder syns bäst till höger,och höger hörn, eftersom blicken dras naturligt upp till höger hörn, på en sida.. Som nu är finner vi där text, bloggar,och poler på den absolut viktigaste platsen,och bilder nyheter och information till vänster där blicken har svårare att stanna. För övrigt ser det väldigt snyggt ut
Mvh Bengt
 

Johan Pihl

Aktiv medlem
Genvägar

Varför ligger Nya kritikbilder blanda mina genvägar? Jag har inte valt den själv, och den går inte att ta bort heller via Underhåll dina genvägar. Nån annan som har det problemet?
 

ztenlund

Aktiv medlem
- Klickar man på Forum -> Visa nya/olästa så higligtas "Sök inlägg" istället för "Visa nya/Olästa".

- Klickar man på Fotosidan Magasin -> Om Fotosidan Magasin så ändras undermenyn till "Visa alla bloggar" "Skapa egen blogg". Där borde istället "Om Fotosidan Magasin" highligtas med fet text istället.
Bara som en ren reflektion så beror det nog på att visa nya/olästa gör en sökning mha sökfunktionen. "Om Fotosidan Magasin" ligger i en blogg om jag inte minns fel, så rent tekniskt är det inte så konstigt att det blir som det blir. Huruvida det är bra eller inte är väl en annan femma.

- När man klickar på "Bilder" så highligtas inte "Start" vilket är den första undersidan man hamnar på när man klickar på "Bilder".
Jag tycker nog att det är värre att man måste gå ner en bra bit på sidan för att få tag i Visa alla nya poolbilder, och att länken är liten och ynklig. Många kommer inte hitta den.

En annan sak är navigationen mellan poolerna. Något måste hända med den sidan för det är tamejf*n hopplöst att hitta en pool i den listan. Det är bara en enormt lång harang som växer och växer och växer och... Vill man se mer än tio sidor Galleri FS så ska man in där och gräva som exempel. Vissa går att nå via Grupperna, men det blir extra vevande för att komma igenom, och det är inte särskilt logiskt att man ska vet om poolen finns där eller endast under Bilder.
 

Makten

Aktiv medlem
Trist att texter nu inte är centrerade längre. Det känns helknasigt att läsa i vänsterkanten av skärmen istället för i mitten:-/ I övrigt ser det bra ut.
 

Ingvar

Aktiv medlem
Vi har idag släppt ny design. Jihaa! :) Vi är grymt nöjda och vi tror du kommer blir det också!
Hej David och alla på Fotosidan. Jättekul att ni ständigt jobbar med förbättringar, stort tack för det! Det ska bli kul att se hur jag känner för den nya layouten när jag har använt den ett tag. Det går ju inte alltid att "tycka rätt" på direkten, man måste få bort vanan av det gamla först.

En sak dock: Har ni konsulterat typografins experter när det gäller val av fonter och spaltbredder/tecken per rad? Hög läsbarhet är A och O, och du nämner också att detta är ett av målen. Men lysande medier (skärm) skiljer sig från reflekterande medier (tryck) när det gäller typsnitt vs läsbarhet. Att använda typsnitt med serifer på ett lågupplöst medium som skärmen kan vara en tabbe. Antingen måste de vara stora, för att få tillräckligt många pixel för att kunna byggas upp något så när formmässigt harmoniskt, eller så blir seriferna diffusa eller klumpiga. Men viktigast: Det är inte säkert att det ökar läsbarheten och personer med dåligt korrigerad astigmatism får jobbigare att läsa, med lysande vit bakgrund mot diffusa serifer. Med något av de sans serif-typsnitt som speciellt utvecklats för webben så kan ni bibehålla läsbarheten bättre.

Ni ska funka på allt från Netbooks till jätteskärmar, kanske även räkna med iPod och Android-plattformarna. Kanske ni till och med begöver olika layout, baserat på den inloggades plattform/browser?

Bara en liten reflektion! Annars är jag som vanligt imponerad!

Hälsningar Ingvar
 

Johan Pihl

Aktiv medlem
David: Ok, hoppas det inte blir att ni lägger dit fler genvägar åt mig bara? Meningen är ju att man ska kunna välja dem själv, annars finns det ingen anledning med ha genvägar.

Martin: "En annan sak är navigationen mellan poolerna. Något måste hända med den sidan för det är tamejf*n hopplöst att hitta en pool i den listan. Det är bara en enormt lång harang som växer och växer och växer och..." Håller med dig fullt ut. Och det var det som var så bra med rullgardinerna, att man slapp gå in där och leta. Jag menar, jag hittar inte ens Dogmapoolen via den listan.

Ingvar: "Att använda typsnitt med serifer på ett lågupplöst medium som skärmen kan vara en tabbe." Håller med dig. Det gör läsbarheten sämre, istället för bättre, som var meningen. Och det har jag också påpekat tidigare.
 

mc bruno

Aktiv medlem
Just nu ser sidan ut som hem kom och hjälp mej, hoppas det inte är den slutgiltiga designen.
Kommer bloggarna få stavningskotroll så som forumen har?
 

Falumas

Aktiv medlem
Det som jag upplever absolut bäst med nya sidan är att reklamen hamnar utanför på min 1050*1680 skärm som jag använder för websidor (dvs skärmen är stående).

Kan annars bara instämma med tidigare skribenter om fonten, man använder inte seriefer på hemsidor läsbarheten blir sämre med dom. Här på forumet verkar det inte vara ett problem dock, men resten av sidorna drabbades.

Menyerna känns ovana men det vänjer man väl sig till, svårt att säga om dom är bättre eller sämre just nu.

/Karl
 

erik

Designansvarig
Forumpersonal
En sak dock: Har ni konsulterat typografins experter när det gäller val av fonter och spaltbredder/tecken per rad? Hög läsbarhet är A och O, och du nämner också att detta är ett av målen. Men lysande medier (skärm) skiljer sig från reflekterande medier (tryck) när det gäller typsnitt vs läsbarhet. Att använda typsnitt med serifer på ett lågupplöst medium som skärmen kan vara en tabbe. Antingen måste de vara stora, för att få tillräckligt många pixel för att kunna byggas upp något så när formmässigt harmoniskt, eller så blir seriferna diffusa eller klumpiga. Men viktigast: Det är inte säkert att det ökar läsbarheten och personer med dåligt korrigerad astigmatism får jobbigare att läsa, med lysande vit bakgrund mot diffusa serifer. Med något av de sans serif-typsnitt som speciellt utvecklats för webben så kan ni bibehålla läsbarheten bättre.
Jag kallar mig typografi expert om så krävs. Vi tycker olika men vi jobbar med att finjustera kägel och grad nu hela tiden. Om ex New York Times läsare på webben klarar av Georgia tror jag vi på Fotosidan nog också kan ha den. Det är även en brödtextstandard som vuxit sig stark på bloggar etc så vi är inga pionjärer på att använda en serif i brödtext.
 

palwin

Avslutat medlemskap
Just nu ser sidan ut som hem kom och hjälp mej, hoppas det inte är den slutgiltiga designen.
Kommer bloggarna få stavningskotroll så som forumen har?
Om stavningskontroll är viktigt för dig så varför inte använda den som finns i webbläsaren? Finns i Opera, troligtvis i Firefox också.
 

Abrus

Aktiv medlem
Bakgrunder är dåligt centrerade

Bakrunder är dåligt centrerade. Vid övre kanten av bilden finns ingen bakgrund.
 

tozz

Avslutat medlemskap
Vänsterställt innehåll i en sida som inte är centrerad är som redan påpekats väldigt jobbigt för ögonen, speciellt med en bredare kolumn. Nu blir navigeringskolumnen mer intressant än innehållet.
Bloggar är inget bra exempel att gå efter då dom handlar mer om en personlig preferens än att göra innehållet lättläst. Att endast använda stardardtypsnitt känns lite fegt också, speciellt när det finns bra tjänster för fungerande serif-typsnitt på webben (om det nu är det ni känner att ni måste ha).

För alla er som tycker typografi är viktigt och inte vill bli intvingade en en mall som inte är speciellt läsvänlig så kan jag rekommendera http://lab.arc90.com/experiments/readability/
Funkar på bloggar, artiklar och nyheter.
Ett annat tips för fotosidan är http://www.awayback.com/revised-font-stack/
Cambria är t.ex. mycket mer vettigt än Georgia för Windowsanvändare och i OS X finns det också bättre alternativ.
 

Tell

Aktiv medlem
Tycker det är lite märklig att ni inte har petat alls på dom personliga sidorna. Går jag t ex in på "Min sida" så är det fortfarande ganska grötigt. Går jag nu in på "Min profil" (alltså sidan som alla andra ser) så har det blivit ett ganska stort tomt utrymme till vänster som är ganska fult. Sen vill jag ju också ha ett betydligt vettigare sett att sortera bilder, samt nåt snyggare sett att visa upp bilder om min går in under sin egen "Bilder"-flik.
Ooooch så ser det inte alls bra ut om man klickar på "Bilder" högst uppe i vanliga menyn.
... och så tycker jag att designen är ganska platt och tråkig. Ganska mycket döutrymme till höger om reklamen på höger sida också.

Fast förstasidan ser ju iaf snyggare och modernare ut, även om den största skillnaden jag ser där är att dom där genvägarna, bildpooler osv osv har hamnat längst till höger istället för vänster. :p
 

palwin

Avslutat medlemskap
Jag tycker den nya design är bättre, mycket tydligare generellt. Bättre val av färger och typsnittet är av bra val också. Sen är den nedre "footer" med diverse länkar bra.

Vissa länkar har samma färg som vanlig text (tror det var så i tidigare design också) och hoppas ni rättar till detta. Det borde vara tydligt vad som är en länk eller inte.

Det som inte riktigt känns rätt är den gråa bakgrunden på annonsspalten. Skulle se bättre ut om den delen var del av resten av sidan, dvs. använd vit bakgrund.

Första sidan känns helt fel eftersom ni har flyttat Genvägar till höger. Textspalten borde vara centrerad. Om ni ska ha så, flytta då Veckas Bild, Galleri FS osv. till vänster.

Skulle vara trevligt om designen var mer dynamisk beroende på skärmens storlek. Det kan vara svårt att läsa bla. artiklar, nyheter när man har en stor skärm. Detta problem var även med den tidigare designen.

I alla fall, lycka till med den nya designen. Ni är på god väg.
 
ANNONS