Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tillverka egen kulled

Produkter
(logga in för att koppla)

Måns H

Aktiv medlem
Stöd, abolut

Samma problem uppstod då man utvecklade höftledsproteser.

Plasten behöver vara jämntjock för att deformeras jämnt vid belastning. Och ha stöd på baksidan och lämpligen runt kanterna också för att inte krypa med tiden. Med tillräckligt bra stöd kan nog en enklare plast typ nån sorts polyten funka. Men rätt kvalité som delrin och liknande formstabila plast är nog alltid att föredra.

Slitage? Om grejorna är rena och släta så tror jag inte att slitage ska vara märkbart. Lite lite smörjmedel kanske är en fördel om ingreppet inte känns lagom mjukt.
 

Skagg

Aktiv medlem
Nästa vecka...

Nästa vecka hoppas jag kunna jobba lite på kulleden. Ska ta fram ett stöd till plasten samt en botten till huset. Sen ska den prototypen nog vara så pass färdig att jag kan skicka ut de övriga två på lite testning.

Måns, läste tidigare om problemen vid utveckling av höftledsproteser. Nu blir inte plasten jämntjock, men den ska få betydligt mer stöd underifrån. Det är just den lilla yta som excentern pressar mot som deformerats. Än så länge i alla fall...
 

Skagg

Aktiv medlem

Skagg

Aktiv medlem
Sådärja

Ja, då var de färdiga då. Jag har lärt mig otroligt mycket om kulleder av att göra de här tre. Nästa version kommer att bli riktigt sofistikerad (hoppas jag).
Underdelen blev givetvis inte samma nyans i anodiseringen... Nästa gång ska jag anodisera alla delar samtidigt.
Nu måste jag svänga ihop ett snabbfäste så det inte blir så opraktiskt i handhavandet.
Återkommer med fler iakttagelser så snart inte barnen står och sliter i varsitt ben och vill skriva på datorn :D

Mikael Bard, vad vill du ha för gränssnitt? I kulan är det nu en M6-gänga. Behöver du tapp med gänga är ju det snabbt gjort. Tänkte du skruva på ett snabbfäste eller vill du ha en tapp med platå och gänga (som på den bakre kulleden)?
 

Bilagor

ekcim

Aktiv medlem
Ja, då var de färdiga då. Jag har lärt mig otroligt mycket om kulleder av att göra de här tre. Nästa version kommer att bli riktigt sofistikerad (hoppas jag).
Underdelen blev givetvis inte samma nyans i anodiseringen... Nästa gång ska jag anodisera alla delar samtidigt.
Nu måste jag svänga ihop ett snabbfäste så det inte blir så opraktiskt i handhavandet.
Återkommer med fler iakttagelser så snart inte barnen står och sliter i varsitt ben och vill skriva på datorn :D

Mikael Bard, vad vill du ha för gränssnitt? I kulan är det nu en M6-gänga. Behöver du tapp med gänga är ju det snabbt gjort. Tänkte du skruva på ett snabbfäste eller vill du ha en tapp med platå och gänga (som på den bakre kulleden)?
Snabbfäste är väl tanken, men vilket som som gör det smidigt för dig. Tap med platå ser smidigt ut oavsett, ska bli riktigt kul att testa på fältet.
 

StarGate

Aktiv medlem
Hmmm...inga inlägg i tråden på 3 veckor...

Har producerandet avstannat eller är det tyst i avvaktan på utvärderingen?

Om detta faller väl ut kan jag absolut tänka mig att köpa en kulled, så keep up the good work...
 

zood

Aktiv medlem
Hittade denna tråd idag först, men jädrar vad kul läsning det var
Grymt snyggt arbete!

Är också spänd på att läsa utvärderingar av testarna
 

StarGate

Aktiv medlem
Hmmm...inga inlägg i tråden på 3 veckor...

Har producerandet avstannat eller är det tyst i avvaktan på utvärderingen?

Om detta faller väl ut kan jag absolut tänka mig att köpa en kulled, så keep up the good work...
Ja, som mitt förra inlägg...nu har det varit tyst i ytterligare 3 månader...
 

Skagg

Aktiv medlem
Hej!

Vill börja med att be om ursäkt att jag inte skrivit. Mitt liv tog några tvära vändningar och jag har inte haft ork, lust eller tid att vare sig skriva här eller jobba på kulleden. Jag har under den här tiden jag inte skrivit gått igenom en skilsmässa och har nu mina två små barn boende på heltid hos mig. För att kunna ha barnen på dagis blev jag tvingen att byta till dagtid och fick då byta maskin på jobbet, så nu kör jag en tre-axlig. Därför blir det svårt att fortsätta på kulledsprojektet. En annan försvårande faktor är tiden, då jag nu har mina två små som ska lämnas och hämtas på dagis och jag pendlar drygt 12 mil per dag för jobbet.

Det känns oerhört trist att behöva lägga kulleden på is, speciellt när intresset var så stort och så många engagerade sig för att hjälpa till med idéer och ritningar. Det är också många som hört av sig och vill ställa sig i kö för att få köpa en färdig kulled. Så det smärtar verkligen när intresset varit så stort.

Jag vill tacka alla som engagerat sig. Och jag lovar att när möjligheten finns kommer kulleden att återuppstå. Det har varit så otroligt roligt och lärorikt.

Nu när livet så att säga kommit igång igen kommer jag att försöka göra lite lättare tillbehör, så helt dött hoppas jag att det inte blir på projektfronten. Har börjat skissa på ett smidigt sätt att kunna flytta blixten för stående fotografering. Ett snabbfäste kan det också bli, med panoramafunktion. Blixtförlängare och allt vad det heter. Vi får se när jag kommer igång helt enkelt.

Än en gång - tack för all hjälp!
/Magnus
 
Senast ändrad:

Warbird

Aktiv medlem
Magnus, även om det är väldigt intressant att följa ditt projekt, så ska du naturligtvis låta det "riktiga" livet gå före. Jag kan bara beklaga din skilsmässa och hoppas att du kommer rätt igen. Man brukar ju göra det även om det ibland tar tid.

Ta hand om dig själv och dina barn, det är det som räknas!
/Mats
 

Jester_Smile

Ny medlem
Låt idéerna växa fram och börja med dom när du får tid.
Man ska aldrig stressa fram något :)
Sen kan du alltid låna min träverkstad om du behöver göra trädetaljer någon gång.

/TomAs
 

Anderzon

Aktiv medlem
Tråkigt att höra, ta hand om barnen och ge dem din tid.
Lycka till och hoppas allt löser sig och du kan fortsätta ditt intressanta projekt i framtiden!
Mvh // Martin
 

ekfeldt

Aktiv medlem
Trist läsning!
Hoppas du är ok trots allt.
Riktigt tunga grejer det där.

Ser fram emot framtida uppdateringar här!

Ta hand om dig!
 

soxten

Aktiv medlem
Tycker synd om dig och det som hänt dig, kämpa på!!!

Om lusten och orken återvänder så skriv lite i tråden för det är mkt trevlig läsning.
(och vill du utöka så börja tillverka flash braket, alltså blixhållare som man använder till stora objektiv)
 
ANNONS