Annons

Hur fotograferar man bergslandskap?

Produkter
(logga in för att koppla)

HerrKanin

Avslutat medlemskap
Befinner mig i Kina, och folk*i min närhet pratar om att åka till Huangshan (Gula bergen). Även jag är sugen på att åka dit och återigen klättra några tiotusental trappsteg, trots att jag redan varit där en gång för ett halvår sedan. Förra gången blev jag aldrig särskilt nöjd med mina bilder, och även om det troligtvis mest beror på att min dslr var ganska så ny och oförstådd back then, så vill jag ändå skaffa så bra förutsättningar som möjligt inför resan.

Vad är det jag bör tänka på vid fotograferande av bergslandskap? Någon rolig utrustning jag borde fundera på att skaffa, utöver kamera + ställ + polariserande filter?
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Ja jag har tagit med mig mitt Nikon 24mm f/2.8D (på FX) för de breda bergsbilderna, sen nog ett 50mm eller så på kameran under vandringen upp. Sannolikt ett 85mm i väskan också.
 

Per

Aktiv medlem
Här kommer mina ytterst amatörmässiga tips för att fota bergslandskap;

Att fota vidvinkel för att "få med allt" resulterar lätt i platta och livlösa bilder. Med lite längre brännvidd (dina 50 och 85mm är utmärkta) kan man istället lyfta ut intresanta landskapsavsnitt och detaljer, och samtidigt trycka ihop perspektivet lite för att skapa djup i bilden.

Andra knep för att skapa djup är att tänka minst lika mycket på förgrunden hitom bergen du vill avbilda, och att hitta linjera (vattendrag, vägar, konturlinjer, skuggspel etc) som leder in i bilden och skapar djup. Människor, djur, byggnader och andra "punktmotiv" i bilden kan förstås också se till att skapa intresse och djup i kompositionen. Den gyllne regeln (som ska brytas) är att undvika att ha dessa mitt i bilden.

Sen gäller det att hitta ljuset förstås. Gryning och timmarna kring solnedgången är klassiska tider för landskapsfoto, liksom vid alla typer av väderomslag då sol och moln i ändlösa kombinationer kan skapa dramatik. Regn och allmänt skitväder kan också vara givande. Mitt på dagen när solen gassar från blå himmel kan du lika gärna shopa souvenirer eller slagga en stund..

Utrustningsmässigt kommer du långt med kamera och stativ. Polfilter kan vara trevligt. Avtonade gråfilter också, men så länge du fotar statiska landskap med kameran på stativ är det faktiskt bättre att ta flera exponeringar och lägga ihop i efterhand. Om du vill fota vatten med härligt kitschigt utslätad effekt kan vanliga gråfilter, typ ND8, vara bra. Nåt slags väderskydd till utrustningen kan också vara bra om du rör dig i blött klimat, så du slipper packa ihop när vädrat skapar spännande förutsättningar.

Sen finns det förstås massor av kreativa tekniker för att få bilder utöver det vanliga - allt från HDR till Camera-tossing; bara att leka på! :)


Tja, det var några tankar. Lycka till!

Per
 

HerrKanin

Avslutat medlemskap
Tackar för alla råd!

Det största misstaget var nog att jag körde på så öppen bländare som möjligt, vilket gjorde att alla landskapsbilder aldrig blev riktigt skarpa. Är det så liten bländare som möjligt som är målet med landskapsfoto?

Dessutom pga den extremt ljusa situationen blev de flesta överexponerade, så himlen och bergen flöt väldigt lätt ihop, samt att himlen bara blev en vit fläck. Antar att det lättast löses med HDR? Nu har inte min D3100 någon bracketingfunktion, men ska nog testa lite genom manuell ändring av exponeringen.

Nu var det inte jag som hade 50mm- och 80mm-objektiven, tyvärr. Själv sitter jag med just kitobjektivet på 18-55mm (vilket även är den som användes under förra resan), samt en f/1.8 35mm. Anar att det fortfarande är kitobjektivet som lär vara till störst användning?
 

fredrikb81

Aktiv medlem
För schyssta landskapsbilder är ofta bra skärpa lite extra viktigt, så det är värt att lägga lit eextra krut på att få det rätt.

Så liten bländare som möjligt (som du skriver) blir inte riktigt bra det heller, eftersom det uppstår diffraktion (=oskärpa) på riktigt små bländare. Man får hitta en gyllene medelväg för att få rätt skärpedjup. Kolla här t.ex:

http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Vi antar att du använder din Nikon 3100 med ett standardobjektiv på största vidvinkeln (18mm kanske?). Om du använder bländare 8 vilket brukar vara lite av en "sweetspot" för många objektiv, och sedan fokuserar på lite drygt 2 meter, kommer du att få skärpedjup från lite drygt en meter till oändligheten. Du kan laborera lite själv så ser du hur det fungerar. En bra grundregel brukar vara att fokusera en tredjedel "in i bilden" eftersom du har längre skärpedjup mellan dig och fokusplanet än bakom det.

Ytterligare en punkt att fundera på är hur du ska exponera rätt för himmel vs. förgrund/"land". Här kan du antingen använda dig utav ett tonat gråfilter för att minska ljusinsläppet i överdelen av bilden, eller helt enkelt ta ett antal exponeringar och sedan laborera fram en HDR-bild i efterbehandling. Det är vilket man själv tycker är smidigast (externt tillbehör vs. datorarbete).

Övriga tips är:

- Stativ (alltid)
- Skippa eventuellt UV-filter (inte säkert att det påverkar skärpan, men man kan tryggt skruva av det när kameran sitter på stativet)
- Trådutlösare (för att undvika vibrationer från när du trycker av)
- Spegeluppfällning (för att undvika vibrationer från spegeln)

Sist men inte minst: komposition. Sätt aldrig ned stativet direkt när du kommer till en vacker vy, utan knata runt lite och titta från olika vinklar. Sedan brukar det även hjälpa bilden om man har med något i förgrunden, en buske, sten, väg etc. för att skapa djup i bilden.
 

emjo

Aktiv medlem
Ja öppen bländare är ingen höjdare där. Bländare 8-11 brukar vara lagom. Sen är det viktigt att köra RAW också. Det gör skillnad.
 
ANNONS