Annons

Nikkor 35-70 1:3,3-4,5

Produkter
(logga in för att koppla)

alexz1991

Medlem
Hej på er!


Som jag skrev i en tidigare tråd skulle jag köpa något extra för dom pengar jag har över efter kamera köpet. Såg ett Nikkor 35-70 1:3,3-4,5 på blocket för ca 1300 SEK.

vad är bra med det objektivet jämfört med 18-105án jag har nu?
Bättre ljusinsläpp?
Skarpare bilder?


Vad kostar 35-70 f2.8 nytt / beggat ?

Kan inte hitta detta objektiv på internet.... verkar vara ett väldigt bra objektiv vad jag läst :)

Kom gärna med fler objektiv tips inom den brännvidden.


//Alex
 

pettisson

Aktiv medlem
Jag har ett Nikkor 35-70 1:3,3-4,5 och det är inte så bra alls. Skulle jag sälja det så skulle jag ta 900 max tror jag. Det har mycket CA bland annat. Ett 35-70 f2.8 brukar väl gå på mot 3 000 har jag för mig när jag kollade sist eller var det 5 000? Jag har glömt. Jag letade efter ett förut men de var ganska svåra att finna - och när jag väl fann ett så var pengarna slut. =)

Finns ju ett på 35-70 1:3,3-4,5 på prylmarknaden nu för 400 kr. För de pengarna kan man ju köpa det om man av någon anledning behöver de brännvidderna.

35-70 f2.8:eek:rna fanns det ganska många av i vintras men då var det inte D-versionen (som jag ville ha) - så det är 35-70D 2,8 som är svårare att finna. D-versionen behövs vid blixtbilder.
 

Ronny Olsson

Aktiv medlem
35-70 1:3,3-4,5 är ett rätt mycket sämre objektiv än det du har 18-105
35-70 f2.8 D därimot är ett mycket bra objektiv.. har ett själv
D varianten är bättre och också dyrare beg.. svårare att få tag i
Själv så har jag funderat på att sälja av mitt ..men kan inte riktigt bestämma mig
då jag gillar objektiv mkt :)
Om du inte hittar ett sådant så har jag köpt ett fast objektiv som komp
typ 35 1.8 eller 50 1.8G
 

Falumas

Aktiv medlem
35-70 f3.3-4.5 har en väldigt enkel byggkvalitet. Jag har inbillat mig att jag alltid får skit på sensorn när jag använder det.

28-85 objektiven som du kan hitta i lite olika varianter är billiga och ger bättre bildkvalitet. Ken Rockwell (som det råder delade meningar om) är lyrisk över deras kvalitet. Jag har det lite äldre AF 28-85 och det ger oftast bra bilder, det nyare AF 28-85G är billigare bygt men har lite bättre elektronik inbygd. Framför allt en fördel om man fotar med blixt, följande fokus eller vill göra automatiska objektivkorregeringar i efterbehandlingen.

Mitt råd köp inte 35-70.

/Karl
 

Melker Humala

Aktiv medlem
35-70 3.5-4.5 brukar inte kosta mer än 3-400 på tex tradera. vill du ha ett så leta vidare efter ett billigare men det är inte bättre än det du redan har.

M
 

runohm

Aktiv medlem
35-70 f2.8:eek:rna fanns det ganska många av i vintras men då var det inte D-versionen (som jag ville ha) - så det är 35-70D 2,8 som är svårare att finna. D-versionen behövs vid blixtbilder.
Hej
Jag har den utan D (AF 35-70/2,8) och den har fungerat alldeles utmärkt vid blixtfoto för mig, så det är nog inte hela världen om du hittar ett fint exemplar utan D som brukar ligga runt 2600:- beg.
Optiken är mycket välbyggd och bilderna blir mycket skarpa, dock inte fullt i klass med AF-S 24-70/2,8, men helt klart ett mycket prisvärt alternativ.
 

Ventures

Aktiv medlem
AF 35-70 f3,3-4,5 är inte så dåliga som priset ofta är på tradera, 200-400 kr. Det är enligt min mening prisvärt i den prisklassen. Mycket mer bör man inte betala. Prestandan går förstås inte att mäta med f2,8-varianten som har helt annat uppbyggnad och kostar ibland nästan 10 ggr mer som begagnat.

På en DX-kamera är brännvidden 35-70 inte så praktisk till skillnad mot FX. På min analoga Nikon FM hade jag nästan alltid en 35-70 på och om jag byter till FX någon gång står kanske en 35-70 f2,8 på önskelistan.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Jag hade en 35-70/2,8 till min D200. Tanken var att den skulle täcka intressanta porträttbrännvidder. I praktiken tröttnade jag fort, även om det var ganska bra. Den ljussvagare varianten är inte någon höjdare, samma ljusstyrka fås t ex i Nikons 18-70, som är ett helt ok objektiv.

Jag har aldrig märkt någon skillnad mellan D och icke-D-objektiv när det gäller blixt, även om det ska finnas någon skillnad, däremot finns det vissa objektiv som bara går att få tag i reservdelar till i D-variant.
 

alexz1991

Medlem
3800 sek

Vi kan väll säga att min budget ligger på cirkus 3800 SEK.

Vad är då det bästa glugg alternativet med en brännvidd mellan 20-70 och liten bländare?
typ; f/2.8 eller mindre? Jag upplever att jag med f/3.5 - f/5.6 inte kan ha såpass snabba slutar tider jag egentligen vill ha för att få bra/skarpa bilder. finns det något jag kan göra med mitt nuvarande objektiv för att få skarpare bilder?

Jag köper helst nya prylar, men det är nog för lite pengar för ett bra, ljusstarkt objektiv?

Är som sagt inte ens på amatör nivå ännu, så ursäkta om jag skriver eller formulerar mig konstigt :)
 
ANNONS