Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny firmware för D700

Produkter
(logga in för att koppla)

Byråkrat

Aktiv medlem
Någon som har vågat sig på att uppgradera till mjukvara ver 1.03? Vill inte gärna vara först.
 

Byråkrat

Aktiv medlem
https://nikoneurope-se.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/52660

Ändringar i den här versionen

- Ett problem som i vissa väldigt sällsynta fall gjorde att bilder blev underexponerade, har åtgärdats.
Men det måste ju bara vara något skumt med det här. Det ska rätt mycket till om ett stort företag som Nikon får för sig att släppa en ny firmware på en relativt gammal produkt som D700. Min erfarenhet av IT-branchen är att det är dyrt och omständligt att göra patchar och därmed något man helst undviker. Eventuella buggar brukar lösas i "nästa version" av produkten, dvs D800, D900 eller vad Nikon nu vill att vi ska köpa. Patchar med struntuppdateringar brukar vara en dålig affär för tillverkaren. Det borde gömma sig något mer i den här uppdateringen?
 

pettisson

Aktiv medlem
Otroligt omständigt att man måste ha en kortläsare! :S

På D300:an kunde jag använda sladden!
 

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Har installerat men funderar på om både firmware A+ B ska vara 1.03? Jag får bara till att A blir 1.03. B kvarstår på 1.02 ... stämmer det?
 

Kiboko

Aktiv medlem
Så blev det hos mig med och det verkar också vara så det är tänkt.

/Karl
Yes! Så skall det vara. Det är bara A: programvaran som fått ny version.

Jag har uppdaterat och inte märkt något ... Jag har alltid uppdaterat min firmware i alla mina tidigare Nikon produkter (D70, D200, SB900, D700 (har ju släppt en tidigare också) ... plus om det funnits till mina coolpixar...) och inte stött på några problem. Den uppdatering som märktes tydligast var den till D70:an ... den förändrade hela utseendet på menyn - för att bli mer lik D70s ... den gav en del andra fördelar också, minns inte vilka.

Jag är kanske naiv, men jag litar på Nikon.

Det hade varit coolt om de åtminstone öppnat så Livewiev feeden i HDMI läget hade kunnat vara helt ren ... eller något annat trevligt.
 

Falumas

Aktiv medlem
Yes! Så skall det vara. Det är bara A: programvaran som fått ny version.

Jag har uppdaterat och inte märkt något ... Jag har alltid uppdaterat min firmware i alla mina tidigare Nikon produkter (D70, D200, SB900, D700 (har ju släppt en tidigare också) ... plus om det funnits till mina coolpixar...) och inte stött på några problem. Den uppdatering som märktes tydligast var den till D70:an ... den förändrade hela utseendet på menyn - för att bli mer lik D70s ... den gav en del andra fördelar också, minns inte vilka.

Jag är kanske naiv, men jag litar på Nikon.

Det hade varit coolt om de åtminstone öppnat så Livewiev feeden i HDMI läget hade kunnat vara helt ren ... eller något annat trevligt.
Jo D70-upgraderingen kommer jag också ihåg, det enda den inte klarade vara att förstora skärmen annars blev det en D70S. :)

Updaterar också i stort sett alltid och ofta direkt när updateringarna kommer.

/Karl
 

Mankan G

Aktiv medlem
När D2X fick samma mjukvara som D2Xs var också kul. Det blev en helt ny kamera. Otrolig skillnad på fart och finess på AF efter uppdateringen

En sak som slagit mig och som någon kanske kan förklara. Jag har aldrig råkat ut för någon sällsynt underexponering med min D700. Inte vanligtvis heller :) Tvärtom är däremot vanligare. Använder LR4 och nästa alltid måste jag dra ner exponeringen nästan ett helt steg för att histogrammet skall se normalt ut..... (Måste testa med jpg för att se om det blir någon skillnad.) Ör det fler än jag söm "råkar" ut för samma sak?

Nästa konstiga sak är också relaterat till Nikon och LR3-4. Med både D700 och D300 blir histogrammet ofta ordentligt nertryckt i skuggorna OM jag använder autoexponering i LR. Varför då? Oftast så mycket som två steg och högdagrarna blir helt tomma........
 

Falumas

Aktiv medlem
När D2X fick samma mjukvara som D2Xs var också kul. Det blev en helt ny kamera. Otrolig skillnad på fart och finess på AF efter uppdateringen

En sak som slagit mig och som någon kanske kan förklara. Jag har aldrig råkat ut för någon sällsynt underexponering med min D700. Inte vanligtvis heller :) Tvärtom är däremot vanligare. Använder LR4 och nästa alltid måste jag dra ner exponeringen nästan ett helt steg för att histogrammet skall se normalt ut..... (Måste testa med jpg för att se om det blir någon skillnad.) Ör det fler än jag söm "råkar" ut för samma sak?

Nästa konstiga sak är också relaterat till Nikon och LR3-4. Med både D700 och D300 blir histogrammet ofta ordentligt nertryckt i skuggorna OM jag använder autoexponering i LR. Varför då? Oftast så mycket som två steg och högdagrarna blir helt tomma........
Min D700 är nästan alltid (även med nya firmwaret) underexponerad med 0.3-0.7 steg, jag för alltid ljusa upp mina bilder i Capture NX2.

/Karl
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Det är garanterat nån grej som aktiverar något chips som gör att kameran snart lägger av så alla med D700 måste köpa en D800 nu!

;-)
 

Falumas

Aktiv medlem
Det är garanterat nån grej som aktiverar något chips som gör att kameran snart lägger av så alla med D700 måste köpa en D800 nu!

;-)
Det är bara Dell som har implementerat det i sina batterier, har aldrig slagit fel på mer än 4 månader efter att garantin gått ut för mig. Min D70 (eller rättare sig min före detta, den var inte i min ägo längre) dog för ett halvår sedan, minneskortsläsaren slutade att fungera. Det var betydligt med än 4 månader efter att garantin gick ut.

/Karl
 
ANNONS