Annons

Ljusmätare och sånt - infallande ljus = blixtljus?

Produkter
(logga in för att koppla)

pettisson

Aktiv medlem
Hallåj,

Jag har läst en massa trådar om ljusmätare men jag sitter fortfarande som ett frågetecken.

Infallande ljus, det är väl bl.a. blixtljus från studioblixtar? Jag tänker köpa mig en ljusmätare och kollar därför på de billigaste. Den undre: http://photax.se/kmrt/ljsmt/ljsmt.htm

Den klarar ju infallande och reflekterande ljus - kommer jag kunna använda den till blixtfoto? På vissa mätare som jag läst om så står det att de klarar infallande-, andra att de klarar blixtljus - skiljer man på de två?

Hälsningar
Fredrik
 

ErlandH

Aktiv medlem
Visserligen är infon om den undre ljusmätaren ganska knapphändig, men ingenting tyder på att den kan mäta blixtljus.
 

pettisson

Aktiv medlem
Så en ljusmätare som mäter blixtljus mäter inte infallande ljus?

Det är två olika saker alltså?
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Infallande ljus är ljuset som faller på motivet, illuminans, och det mäter man i regel från motivet mot kameran. Man går alltså fram till det som ska fotograferas och håller upp mätaren, utan att skymma den, riktad mot kameran. Kupolen på mätaren samlar ihop ljus från olika riktningar och ger ett medelvärde som används för exponeringen. Det har inte ett dugg med blixtljus eller befintligt ljus att göra, utan är bara metoden att mäta.

Den andra metoden att mäta är att man mäter det reflekterade ljuset som kommer från motivet. luminansen, och det mäts från kamerans position.

Båda metoderna har fördelar och nackdelar, och de kräver lite olika sätt att tänka. Att mäta det infallande ljuset är på en del sätt enklare, eftersom man inte behöver ta hänsyn till motivets ljushet för att få rätt exponering, och det används ofta av filmare.

När man mäter det reflekterade ljuset, från kamerans position, måste man ofta kompensera exponeringen för om motivet är ovanligt ljust eller mörkt. Ljusa motiv blir underexponerade om man använder mätresultatet direkt utan kompensering, och mörka blir överexponerade.

Blixtljus mäter man med blixtljusmätare, och de flesta blixtmätarna numera kan också mäta det befintliga ljuset. Det är alltså en särskild slags mätare som används för att mäta blixtljus, och om den kan mäta både och, så har den inställningar för att mäta blixt eller befintligt ljus.

Både med blixt och med befintligt ljus kan båda metoderna användas, och det är vanligare att mäta infallande ljus när man mäter blixtljus, främst för att det är enklare. Den övre mätaren, L-308S är en sådan kombinerad mätare. Den nedre, L208, kan inte mäta blixtljus.
 
ANNONS