Annons

Lightroom 5 Beta ute nu

Produkter
(logga in för att koppla)

MSLink

Aktiv medlem
Bra jobbat Adobe!! Äntligen är klonverktyg mycket bättre och man slipper pendla mellan LR och PS bara för klonverktyget! Ser fram emot att testa andra funktioner också :)
 
Jag har testat betan under förmiddagen och slagits av vilken enorm skillnad det är i snabbhet jämfört med Lightroom 4. Har ni andra upplevt samma positiva förbättring?
 

AFJ

Aktiv medlem
Kan så vara, men bara den nya smart preview funktionen skulle göra det väl värt att uppdatera, och den nya fläckborttagningen kommer att spara mycket tid i form av uteblivna resor till photoshop.
Jag kommer att uppgrader när den nya versionen släpps och jag tycker det nya klonverktyget verkar var riktigt bra. Gillar också att upprätningsverktygen som verkar ha förbättrats.

Hade kanske hoppats på lite mer nya fräsiga funktioner - vet dock egentligen inte vad då jag är supernöjd med hur LR 4 funkar.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag har testat betan under förmiddagen och slagits av vilken enorm skillnad det är i snabbhet jämfört med Lightroom 4. Har ni andra upplevt samma positiva förbättring?
Låter ju lovande.

Jag brukar inte orka ladda ner och installera beta versionerna så jag vet inte. Om LR har någon svaghet så är det väl prestanda. Jag tycker det är lite segt att växla mellan moduler och bläddra genom bilder trots att jag har hyfsad hårdvara så om det skett en förbättring där är det verkligen välkommet.

Får kanske ta och testa betan...
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Låter ju lovande.

Jag brukar inte orka ladda ner och installera beta versionerna så jag vet inte. Om LR har någon svaghet så är det väl prestanda. Jag tycker det är lite segt att växla mellan moduler och bläddra genom bilder trots att jag har hyfsad hårdvara så om det skett en förbättring där är det verkligen välkommet.

Får kanske ta och testa betan...
Ska du prova seghet ska du testköra DxO ;)
Då lär du tycka annorlunda om LR.

/Stefan
 
Låter ju lovande.

Jag brukar inte orka ladda ner och installera beta versionerna så jag vet inte. Om LR har någon svaghet så är det väl prestanda. Jag tycker det är lite segt att växla mellan moduler och bläddra genom bilder trots att jag har hyfsad hårdvara så om det skett en förbättring där är det verkligen välkommet.

Får kanske ta och testa betan...
Precis min erfarenhet vad gäller bläddring. Trodde min hårdvara var utdaterad när Lightroom 4 inte fungerade särskilt bra men på samma dator går den nya versionen extremt snabbt. En väldigt positiv erfarenhet, så här långt.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Ligger man inte i biblioteksdelen så går det slött eftersom den hämtar info från självaste filen medan biblioteksdelen använder den interna biblioteket.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Det blir intressant att se om du upplever samma skillnad i snabbhet som jag. Att jobba i betan är nästan lite overkligt eftersom allt sker så omgående jämfört med tidigare.

Jag har sammanfattat mina intryck i min fotoblogg:

http://www.bilderavmig.se/fotobloggen/lightroom/121-betaversion-av-lightroom-5-ute-kanns-snabbare
Du var banne mig snabb. Jaja. Får sitta av arbetstiden först och sen barnen. Efter allt måsten är det dags för lek.

/stefan
 

mapem

Aktiv medlem
När man installerar LR5 beta så blir språket svenska (om man har det i fyran) och alla ens förinställningar kommer med. Fascinerande.

Jag har lekt lite. Den automatiska horisont- och perspektivkontrollen är rena trolleriet.

Det utvecklade fläckbortagningsverktyget fungerar bra, nu är det lätt att ta bort nyblivna ovänner ur partybilderna, och byta ut dem mot en soffa eller en tvilling av någon annan...

Det radiella filtret är smart. Man kan lysa på mitten, göra vinjetteringar som man vill, trolla fram lite bakgrundsoskärpa. Lätt att förstöra bilder med om man inte håller igen lite....

Har inte observerat någon ökning i snabbhet jämfört med LR4. Kanske lite. Mycket snabbare än DxO är det ju, men det är LR4 också.

Jag tycker bokmodulen i LR4 är krånglig (kör med Crimsons i stället). Det verkar inte vara några ändringar i 5 beta, man är fortfarande hänvisad till ett fåtal fasta format.

Om uppgraderingspriset blir anständigt blir det nog till att skaffa den skarpa versionen när den kommer. Det brukar ju komma till lite extra godis också när betan blir skarp.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Tittat på videoklippen nu och de nya funktionerna för sig, dvs off line editing, smart clone, radial filter och lens correction är för mig en bra anledning att uppgradera. Lägg ihop dom 3 så blir det kanon och om det stämmer med hastigheten så är det grädden på mosen. Längtar redan trots jag inte ens testat betan.

En av de stora anledningarna till att jag behövde PS ibland var kloningsverktyget. Kanske tillträckligt bra med LR nu. Återstår att se och klart beroende på motiv och vart "skiten" sitter.

/Stefan
 

Snapphane

Aktiv medlem
Jag testade snabbheten genom att helt enkelt starta det. Datorn är inget att hänga i granen så därför kör jag inte RAW, går nämligen inte att starta Lightroom ;)

Men 5an startade. Med lite tålamod kan man även använda det. Så inte alls illa pinkat av Adobe får man väl ändå säga!
 

mapem

Aktiv medlem
Det kanske är inbillning men jag tycker färgerna från min OMD EM5 ser bättre ut i LR5 beta än i LR4. Har Adobe gjort något åt den lite konstiga och ofta kritiserade renderingen av färgerna från Olympus råfiler månntro?
 

AFJ

Aktiv medlem
Läste lite mer på Adobes sida och det är ju lite småifx som kan vara intressant:

Lightroom 5 Additional Features and JDIs
◾PNG file support
◾True Full Screen Mode
◾Configurable grid overlays
◾Additional search criteria for filters and smart collections
◾Lock zoom position preference settings
◾Direction field in EXIF metadata panel
◾“Set as Target Collection” checkbox in Create Collections dialogue
◾Integrity verification of DNG files
◾LAB color readout
◾Aspect slider added to the Manual tab in the Lens Correction panel
◾Persistent clipping indicators between Lightroom sessions
◾Crop overlay aspect ratios
◾Visual indicator of Favorite book pages
◾Transparent buttons for improved Text creation in Books

En äkta full-screen view har jag saknat ända sedan jag lämnade AcDSee och utökade sökkriteria för filter och smart Collections låter lovande.
 
ANNONS