Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

24-70/4L IS USM eller 24-105/4L IS USM

bony

Aktiv medlem
Hej!

Funderar på att köpa 6D med antingen 24-70 eller 24-105. Senare kommer inköp av 70-200 el 100-400 att ske. Men nu är tankarna på normalzoom och behöver köpråd! För- och nackdelar med 24-70 el 24-105. Det som är viktigast för mig är bildkvalité m bokeh och ev. vinjettering o krom.ab - även om det går att justera direkt i kameran. Objektivet ska fungera som standard.

//mvh Bosse
 

Peter Nyström

Aktiv medlem
Är själv ute efter en 24-70. Av vad jag läst om den så är det en bättre glugg än 24-10 kvalitetsmässigt. Har själv haft en 24-105 som jag var väldigt nöjd med men den gick sönder och reparationen skulle bli lika dyr som det jag gav för den begagnad. Jag lät Canon skrota den efter att jag läst massor om just det problemet som 24-105 har. Det är en flexkabel inne i objektivet som brukar gå sönder och det är så dåligt konstruerat att de måste byta ut linselement i objektivet och därefter justera fokus. Reparationen skulle gå på 5400:-
Jag var nöjd med det annars, gav fina bilder.
Mitt råd är: Ska du ändå skaffa ett 70-200 så kör på 24-70.
 

Dirre40

Aktiv medlem
Mitt svar är rätt givet: EF 24-105/4L IS USM !
Ruskigt bra allroundzoom med bra brännviddsrange för de flesta fotomotiv.
Använder det själv mycket och det är min "arbetshäst" som alltid levererar.
24-70 brännvidden blir lite smal, man saknar den kortare telebrännvidden 24-105:an har.
Sen Prismässigt får du en beg. 24-105:a för kring 5000:- idag det är mycket för pengarna
du får där.
Har inte koll på nya 24-70/4L IS men den går väl 3x begpriset på en 24-70 antar jag
alltså kring 15000:- ?
Inte värt pengarna tycker jag, satsa på en 24-105:a och köp 1-2 andra objektiv för de pengarna
istället.
Funderat nåt på gamla 24-70/2.8 ?..det är ett bra objektiv men rätt stort o tungt samt brännviddsrangen lite kort och då utan IS....kring 8000:- beg....även här säger jag hellre 24-105.
Lycka till !
mvh/Dieter
 

bjoli

Aktiv medlem
Intressant! Även jag har kikat en del på detta.
Har en 100-400 som jag är helnöjd med och letar normalzoom. Jag har idag ett kitobjektiv 18-135 som presterar ok men på 100 inte alls som 100-400 så därför funderar jag på ytterligare L-objektiv.
Har mest tittat på 24-70 2.8 eller 24-105 4 och då känns plötsligt 24-105 väldigt billigt.
Frågan är om inte 24-x blir "för lite" vidvinkel och av en händelse fick jag syn på Sigma 17-70 2.8-4. Är det någon som har åsikter kring det som alternativ till 24-70 eller 24-105?
 

bony

Aktiv medlem
Intressant! Även jag har kikat en del på detta.
Har en 100-400 som jag är helnöjd med och letar normalzoom. Jag har idag ett kitobjektiv 18-135 som presterar ok men på 100 inte alls som 100-400 så därför funderar jag på ytterligare L-objektiv.
Har mest tittat på 24-70 2.8 eller 24-105 4 och då känns plötsligt 24-105 väldigt billigt.
Frågan är om inte 24-x blir "för lite" vidvinkel och av en händelse fick jag syn på Sigma 17-70 2.8-4. Är det någon som har åsikter kring det som alternativ till 24-70 eller 24-105?
Börjar se funderingar som jag från början inte tänkt på. Både Tamron o Sigma har bra alternativ med f2.8 som tilltalar mig, men min fundering är ändå Canon L som tilltalar mig mer. Tamron känns inte riktigt kvalitémässigt och Sigman blir tyngre. Men, allt är inte hugget i sten...
 

bjoli

Aktiv medlem
Börjar se funderingar som jag från början inte tänkt på. Både Tamron o Sigma har bra alternativ med f2.8 som tilltalar mig, men min fundering är ändå Canon L som tilltalar mig mer. Tamron känns inte riktigt kvalitémässigt och Sigman blir tyngre. Men, allt är inte hugget i sten...
Hehe, efter att ha blivit frälst av Canons 100-400 så känns de flesta objektiv som lättviktare :)
 

claeshugo

Aktiv medlem
Mitt svar är rätt givet: EF 24-105/4L IS USM !
Ruskigt bra allroundzoom med bra brännviddsrange för de flesta fotomotiv.
Använder det själv mycket och det är min "arbetshäst" som alltid levererar.
24-70 brännvidden blir lite smal, man saknar den kortare telebrännvidden 24-105:an har.
Sen Prismässigt får du en beg. 24-105:a för kring 5000:- idag det är mycket för pengarna
du får där.
Har inte koll på nya 24-70/4L IS men den går väl 3x begpriset på en 24-70 antar jag
alltså kring 15000:- ?
Inte värt pengarna tycker jag, satsa på en 24-105:a och köp 1-2 andra objektiv för de pengarna
istället.
Funderat nåt på gamla 24-70/2.8 ?..det är ett bra objektiv men rätt stort o tungt samt brännviddsrangen lite kort och då utan IS....kring 8000:- beg....även här säger jag hellre 24-105.
Lycka till !
mvh/Dieter
Jag håller med om att 24-105 är en pålitlig arbetshäst och mycket objektiv för pengarna. Jag hade en tid både 24-105 och 24-70/2.8 men behöll den förra för lägre vikt och större användbarhet för mig. 24-70/2.8 har ju också sagts ha en del kvalitetsproblem även om mitt ex var utmärkt. Men 24-105 är samtidigt lite tråkig.... Jag tycker inte att det blir "tryck" i bilderna och bokeh att räkna med är egentligen bara på 105. Jag har ingen erfarenhet av 24-70/4 men den lär ju inte ge bättre bokeh. Jag förstår egentligen inte varför Canon kom med den och inte vässade 24-105 istället. Helst vill jag ha 24-70/2.8 IS men då står det ju inte Canon på den.....
 

Dirre40

Aktiv medlem
Jag håller med om att 24-105 är en pålitlig arbetshäst och mycket objektiv för pengarna. Jag hade en tid både 24-105 och 24-70/2.8 men behöll den förra för lägre vikt och större användbarhet för mig. 24-70/2.8 har ju också sagts ha en del kvalitetsproblem även om mitt ex var utmärkt. Men 24-105 är samtidigt lite tråkig.... Jag tycker inte att det blir "tryck" i bilderna och bokeh att räkna med är egentligen bara på 105. Jag har ingen erfarenhet av 24-70/4 men den lär ju inte ge bättre bokeh. Jag förstår egentligen inte varför Canon kom med den och inte vässade 24-105 istället. Helst vill jag ha 24-70/2.8 IS men då står det ju inte Canon på den.....
Såklart finns fast optik för mer tryck i bilden men nu frågade du om 24-70 vs 24-105.
Men som allround L zoom med is slår ingen den tycker jag den är också vikt/balansmässigt som gjord för 5d husen.
Extra klippet ordnar man efteråt i Lightroom utan problem. Bildbehandla är a-o om du vill få toppkvalite oavsett objektiv.
 

claeshugo

Aktiv medlem
Såklart finns fast optik för mer tryck i bilden men nu frågade du om 24-70 vs 24-105.
Men som allround L zoom med is slår ingen den tycker jag den är också vikt/balansmässigt som gjord för 5d husen.
Extra klippet ordnar man efteråt i Lightroom utan problem. Bildbehandla är a-o om du vill få toppkvalite oavsett objektiv.
Nej, jag har inte frågat om någonting - lämnade bara mina synpunkter.........
 

Rommel

Avslutat medlemskap
förstår egentligen inte varför Canon kom med den och inte vässade 24-105 istället. Helst vill jag ha 24-70/2.8 IS men då står det ju inte Canon på den.....
Bara missförstånd då man läser din sista rad. Är ju inget problem. Har inte Canon det så köp det andra.
 

bony

Aktiv medlem
Bara missförstånd då man läser din sista rad. Är ju inget problem. Har inte Canon det så köp det andra.
Utifrån vad jag läst om de diskussioner som dykt upp, blir jag inte speciellt mkt klokare. Har tittat på Photozone och läst (de är inte speciellt positiva till 24-70/4 eller 24-105/4). Bilder som finns blir jag inte heller speciellt klokare på. // mvh Bosse
 

claeshugo

Aktiv medlem
Utifrån vad jag läst om de diskussioner som dykt upp, blir jag inte speciellt mkt klokare. Har tittat på Photozone och läst (de är inte speciellt positiva till 24-70/4 eller 24-105/4). Bilder som finns blir jag inte heller speciellt klokare på. // mvh Bosse
Men precis som Stefan säger: det finns alternativ. T.ex Tamron 24-70/2.8 som ju Photozone och andra ger positiva omdömen. Jag har bara hållt i ett så ingen egen erfarenhet.
 

bony

Aktiv medlem
Men precis som Stefan säger: det finns alternativ. T.ex Tamron 24-70/2.8 som ju Photozone och andra ger positiva omdömen. Jag har bara hållt i ett så ingen egen erfarenhet.
Ja, jag kanske ändå ska vidga mina vyer :) och fundera på just den Tamron som du nämner. Har Tamrons 90 macro (fast till Pentax) som känns plastig. Men, som du säger; 24-70/2.8 har ju fått kanonrecensioner. // mvh Bosse
 

Palletheking

Aktiv medlem
Ja, jag kanske ändå ska vidga mina vyer :) och fundera på just den Tamron som du nämner. Har Tamrons 90 macro (fast till Pentax) som känns plastig. Men, som du säger; 24-70/2.8 har ju fått kanonrecensioner. // mvh Bosse
Enligt Focus Nordic är det kampanj på gluggen. 7990 kr hos alla återförsäljare till slutet av Juni.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Tack för tipset. Jag ska titta närmare på den (HELT förutsättningslöst... :) ).
//mvh Bosse
En skum grej jämfört med Nikons 24-70. Tamronen är klart vidvinkligare i 24-läget. Troligen är Nikons 24-70 i själva verket ca 26 mm i 24-läget. testade idag och jämförde från samma avstånd. Min 24-70 (Nikon) var skarpare i 24-läget men det är ju möjligt att Tamronen var i behov av viss microjustering.
 

Dirre40

Aktiv medlem
Fortfarande måste jag vidhålla 24-105/4L håller mycket bra klass oavsett vad tester
och sånt säger.
Jag har fotograferat mycket med detta objektiv t.ex på mina utomlandsresor.

Här är ett exempel på bilder tagna med 5D mk1 + 24-105/4L IS USM

http://www.fotosidan.se/blogs/stafettpinnen/resan-till-san-francisco-juni-2012-3.htm

Jag tycker objektivet levererar klart godkänt, eller vad säger ni själva när ni sett bilderna ?

Visst jag kör RAW och bildbehandlar i LR4 efteråt men det gör jag alltid.

mvh/Dieter
 

bony

Aktiv medlem
Fortfarande måste jag vidhålla 24-105/4L håller mycket bra klass oavsett vad tester
och sånt säger.
Jag har fotograferat mycket med detta objektiv t.ex på mina utomlandsresor.

Här är ett exempel på bilder tagna med 5D mk1 + 24-105/4L IS USM

http://www.fotosidan.se/blogs/stafettpinnen/resan-till-san-francisco-juni-2012-3.htm

Jag tycker objektivet levererar klart godkänt, eller vad säger ni själva när ni sett bilderna ?

Visst jag kör RAW och bildbehandlar i LR4 efteråt men det gör jag alltid.

mvh/Dieter
Härliga bilder! En förutsättning är ju att man (även jag...) kör i RAW och bildbehandlar. Men objektivet ger ändå förutsättningarna till att lyckas. Och det tycker jag att 24-105/4 gör. Skarpa bilder med skön bokeh (tänker framförallt på den sv/v bilden på den vita fågeln). Tack för att du visade på sidan i din blogg. // mvh Bosse
 
ANNONS