Annons

Ny skärm från Eizo

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Jag förstår. Utifrån vad du tidigare skrivit, drar jag slutsatsen att du tänker köpa en över nätet? Om det är så, har du två veckors returrätt, om du inte är nöjd.
Det är sant men jag brukar inte returnera saker om de inte är trasiga. Det kostar tid och energi för alla inblandade så jag tar gärna en diskussion extra i forumen. Finns de i butik någonstans är det kanon, då kan man ju titta själv före köpet.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Det är sant men jag brukar inte returnera saker om de inte är trasiga. Det kostar tid och energi för alla inblandade så jag tar gärna en diskussion extra i forumen. Finns de i butik någonstans är det kanon, då kan man ju titta själv före köpet.
Jag förstår dig. Själv köpte jag min över disk på Scandinavian i Mölndal.
 

stefohl

Aktiv medlem
På en skärm som är riktat mot yrkesfolk där färg är viktigt känns det underligt att man inte prioriterat en korrekt färgåtergivning vid mer än uppmätningar och inte faktiskt användande."

Va???
Ingen skärm jag har kollat klarar av att ses ur mer än 10-15° vinkel för någon som helst korrekt återgivning.
 

iSolen.se

Guest
Ingen skärm jag har kollat klarar av att ses ur mer än 10-15° vinkel för någon som helst korrekt återgivning.
Jag har en Eizo idag och visst det blir lite mörkare i hörnen på en 24" men ingen färgavvikelse. Hörnvinkeln är större än 15° men vad som bekymrar mig är nyttan med en 27" om det är normalt med färgproblem i hörnen vid normalt betraktningsavstånd. Tänker inte backa undan för att skärmen blir större, det motverkar liksom idén med en större skärm :)
 

pettisson

Aktiv medlem
Jag kikar också på CS240. Jag har aldrig innan haft en liknande skärm. Olyckligtvis är just denna skärm den enda i deras Coloredge-sortiment som inte har den där inbyggda korrektionssensorn.

Min fråga är om det inte är just den som gör att man slipper profilera om skärmen stup i ett med en extern en.

Hur ofta måste man i så fall profilera t.ex. den här CS240? Pratar vi en gång i veckan, månaden eller halvåret? Jag hade hoppats på att om man köper dyrare skärmar så måste man inte göra det lika ofta som med billigare, men vad vet jag?
 

stefohl

Aktiv medlem
Jag har en Eizo idag och visst det blir lite mörkare i hörnen på en 24" men ingen färgavvikelse. Hörnvinkeln är större än 15° men vad som bekymrar mig är nyttan med en 27" om det är normalt med färgproblem i hörnen vid normalt betraktningsavstånd. Tänker inte backa undan för att skärmen blir större, det motverkar liksom idén med en större skärm :)
Har nyligen suttit med en 32" skärm utan problem. Och då på riktigt nära avstånd.

Stefan
 

stefohl

Aktiv medlem
Jag kikar också på CS240. Jag har aldrig innan haft en liknande skärm. Olyckligtvis är just denna skärm den enda i deras Coloredge-sortiment som inte har den där inbyggda korrektionssensorn.

Min fråga är om det inte är just den som gör att man slipper profilera om skärmen stup i ett med en extern en.

Hur ofta måste man i så fall profilera t.ex. den här CS240? Pratar vi en gång i veckan, månaden eller halvåret? Jag hade hoppats på att om man köper dyrare skärmar så måste man inte göra det lika ofta som med billigare, men vad vet jag?
Ju äldre skärmen är, desto oftare bör du profilera den. Men när den är ny kan jag använda en och samma profil under ett par månader utan problem. Det går ju att kontrollera att den är OK genom programmets valideringsfunktion.

Stefan
 

iSolen.se

Guest
Det här oroade mig

"Ingen skärm jag har kollat klarar av att ses ur mer än 10-15° vinkel för någon som helst korrekt återgivning."

men eftersom du nu säger

Har nyligen suttit med en 32" skärm utan problem. Och då på riktigt nära avstånd.

Stefan
så borde det väl ändå vara ok.

Skulle köpt igår kväll men tvekar fortfarande, väljer alltså mellan:

EIZO ColorEdge CX271 (CAL el BK) och NEC SpectraView 272.

-/+ Eizos fläkt ska alltså inte störa, fläkten behövs för jämn färgåtergivning

+ NEC ska ha någon ny teknik för jämn färgåtergivning.

- "Någon" tyckte NEC var katastrof på Pricerunner

+ Jag har redan Eizo är mycket nöjd. Utmärkt kundservice f ö.

Priskillnaden är inte avgörande.

Hittar inget starkt argument för eller emot någon av dem

Någon sista åsikt innan jag singlar slant?
 

pettisson

Aktiv medlem
Ju äldre skärmen är, desto oftare bör du profilera den. Men när den är ny kan jag använda en och samma profil under ett par månader utan problem. Det går ju att kontrollera att den är OK genom programmets valideringsfunktion.

Stefan
Okej! Jag antar att när skärmen är över två, tre år så räknas den som gammal i de här sammanhangen, va? Ifall jag finner en begagnad en.
 

stefohl

Aktiv medlem
Det här oroade mig

"Ingen skärm jag har kollat klarar av att ses ur mer än 10-15° vinkel för någon som helst korrekt återgivning."

men eftersom du nu säger



så borde det väl ändå vara ok.

Skulle köpt igår kväll men tvekar fortfarande, väljer alltså mellan:

EIZO ColorEdge CX271 (CAL el BK) och NEC SpectraView 272.

-/+ Eizos fläkt ska alltså inte störa, fläkten behövs för jämn färgåtergivning

+ NEC ska ha någon ny teknik för jämn färgåtergivning.

- "Någon" tyckte NEC var katastrof på Pricerunner

+ Jag har redan Eizo är mycket nöjd. Utmärkt kundservice f ö.

Priskillnaden är inte avgörande.

Hittar inget starkt argument för eller emot någon av dem

Någon sista åsikt innan jag singlar slant?

Besluta dig för en och gå sedan genom den med ett riktigt kritiskt öga. Som sagt var, skillnaden är så liten att det är viktigare att du får ett bra ex istället för att du väljer det ena eller andra märket. Jag har ju en grupp bilder på min hemsida som jag använder för att utvärdera skärmar. http://www.profiler.nu/digital-bild-40/filer-att-ta-hem/ Har också skrivit en del om det i Digital Bild 4.0.
 

stefohl

Aktiv medlem
Okej! Jag antar att när skärmen är över två, tre år så räknas den som gammal i de här sammanhangen, va? Ifall jag finner en begagnad en.
Räkna med att en skärm räcker 5-7 år vid normalt bruk, det vill säga inte 12 timmar 7 dagar i veckan. De nya led-skärmarna kan nog förväntas ha lite bättre hållbarhet. En tre, fyra år gammal skärm kalibrerar jag en gång i månaden. Många kalibrerar för ofta. Bättre att validera skärmen istället. Ger den OK resultat på en validering så finns det ju ingen anledning att kalibrera/profilera om den.
 

iSolen.se

Guest
Det blev en NEC 272 och kalibrator.

Tänkte köpa den på kameradoktorn som hade den fysiskt i butik och samma pris men är ute och reser och det är rätt bekvämt att få den hem eller nära hem.
 

HalinaDux

Ny medlem
Jag kapar den här tråden lite:
Är på gång att köpa en skärm och står som åsnan mellan hötapparna.

Eizo CS240 verkar intressant, men jag behöver nog högre upplösning, så det lutar mot en 27-tums skärm. Jag skulle gärna ha en skärm med ännu högre upplösning, men de är för dyra.

Vill ha en skärm som är stabil, som visar rätt färger och som bara "funkar". Har läst allt jag kunnat om Eizo CX271 och NEC Spectraview 272. Har förstått att bägge är som ni skriver bra och prisvärda, men funktionerna verkar skilja sig åt en del.

Har man t ex någon nytta av NEC:s Picture-in-Picture? Jag kan se en fördel att se en bild som sRGB och Adobe RGB sida vid sida, men funkar det bra, är det till någon hjälp?

Är funktionen att kunna emulera CMYK (om man bland annat jobbar med bilder som ska tryckas) bra att ha? Vad jag förstår är det bara NEC som har den.

Upplever ni någon skillnad i flimmer mellan skärmarna?

Tacksam för alla tips och råd jag kan få!
 

iSolen.se

Guest
Tror nog du blir väldigt nöjd med ditt val.
Den är bra men tycker den är lite mer vinkelkänslig än jag hoppats på, kontrasten sjunker i hörnen så jag får flytta huvudet mer än på min gamla Eizo.

Med samma kalibrator och inställningar blir bilden aningen åt det blåa hållet jämfört med min tre år gamla Eizo men faktum är att jag nog tror nog det är NEC som är rätt.

Mycket bra skärm trots min invändning och jag tvivlar på att det skulle blivit bättre med en ny Eizo.

Sen kan ju någon berätta för mig varför alla fönster flyttas till den gamla skärmen så fort jag stänger av den nya. Klart irriterande. På mina två andra arbetsplatser händer det aldrig.
 

afe

Aktiv medlem
Windows känner av att du inte längre har skärmen ansluten och nånstans måste ju fönstren hamna.
 

iSolen.se

Guest
Windows känner av att du inte längre har skärmen ansluten och nånstans måste ju fönstren hamna.
Självklart ska alla fönstren dit så länge den andra skärmen är av men när jag slår på den igen så hoppar fönstren rätt igen på alla andra datorer jag har provat runt mig.

De två jag har framför mig är bägge displayport men den som felar Win8.
 
ANNONS