Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Eizo och flimmrande text. Känner ni igen er?

Produkter
(logga in för att koppla)

pettisson

Aktiv medlem
Jag fick idag hem min nya Eizoskärm från Cyberphoto. Det är första gången jag använder en sådan här skärm så jag tänkte höra med er som redan har erfarenhet av dem om ni märkt samma sak.

Allt ser ut att fungera bra när man visar bilder, arbetar i photoshop och även när man ser videoklipp på Youtube. Men när jag skrollar upp och ner på en sida med text, t.ex. på internet eller i en PDF, så flimrar texten (svårt att beskriva det på något annat vis). Det blir även ett kort flimmer när jag för muspekaren över en länk som därmed stryks under eller blir fetmarkerad.

Är detta något som ni andra som har Eizoskärmar känner igen? Jag märkte det direkt eftersom den bärbara datorn som jag använder aldrig uppvisat samma fenomen.

Om någon vet hur man råder bot på det blir jag glad!
 

pettisson

Aktiv medlem
Jag löste det själv! Jag ändrade grafikkortets uppdateringsfrekvens från 30 till 60 Hz!

Man kunde dock välja mellan 50, 59 och 60 Hz. Jag kan inget om frekvenser, dvs. varför just de stegen finns men inte andra (ex. 55, 56, osv.) men ingen text flimrar nu vid 60 Hz så jag antar att jag är nöjd.

Om någon vet mer om Hz och uppdateringsfrekvenser så dela gärna med dig!
 

iSolen.se

Guest
Jag löste det själv! Jag ändrade grafikkortets uppdateringsfrekvens från 30 till 60 Hz!

Man kunde dock välja mellan 50, 59 och 60 Hz. Jag kan inget om frekvenser, dvs. varför just de stegen finns men inte andra (ex. 55, 56, osv.) men ingen text flimrar nu vid 60 Hz så jag antar att jag är nöjd.

Om någon vet mer om Hz och uppdateringsfrekvenser så dela gärna med dig!
50 har varit det normala här i europa pga nätspänningens frekvens och att därför fick även tvapparater 50Hz (egentligen 25+25). Samma med 60Hz i USA m fl andra länder.

59Hz kunde man välja om man fick störningsproblem...har aldrig använt det eller vet någon som använt det mer än i test/felsökningssyfte.

Datorer och moderna skärmar har inget problem att visa vilken frekvens som helst, det bygger inte på nätspänningen längre så då går vi upp till 60Hz som är lite behagligare för ögat.

Tv-apparater kör ofta 100Hz eller högre av samma skäl, det blir ännu lugnare och behagligare att titta på.
 
ANNONS