Annons

7D Mark II eller 5D Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)

Jbergfoto

Medlem
Jag har en 7D i dagsläget men vill uppgradera mig.

Jag fotar främst hundporträtt och hundsport och undrar vilken kamera av de jag skrivit i rubriken som passar mig bäst? Fördelar / nackdelar? Någon som valt mellan dessa?

Mvh Johanna
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Om du har en 7D och vill göra en upgrade, då skulle jag välja 5D3 som är en allround kamera och ger fina bilder.

/Ulf
 

Per_Eisele

Avslutat medlemskap
Jag har en 7D i dagsläget men vill uppgradera mig.

Jag fotar främst hundporträtt och hundsport och undrar vilken kamera av de jag skrivit i rubriken som passar mig bäst? Fördelar / nackdelar? Någon som valt mellan dessa?

Mvh Johanna
7:an är snabbare och tar fler bilder i serie men 5:an är avsevärt bättre i alla andra avseenden.
Prova med 5DMIII, om du tycker du hinner med så ska du absolut välja den kameran. Du behöver komma lite närmare motivet med 5:an jämfört med 7:an vilket gör valet svårare för fågelfoto. Det ska väl inte vara något problem med hundar....
 

Jbergfoto

Medlem
7:an är snabbare och tar fler bilder i serie men 5:an är avsevärt bättre i alla andra avseenden.
Prova med 5DMIII, om du tycker du hinner med så ska du absolut välja den kameran. Du behöver komma lite närmare motivet med 5:an jämfört med 7:an vilket gör valet svårare för fågelfoto. Det ska väl inte vara något problem med hundar....
Hej! Jo det är det som gör valet svårt för mig, det är väl ungefär 10 fps mot 5fps samt den där tracking funktionen på 7an. Varför måste jag komma närmare med 5Dan? :) Tack för ditt svar!
 

Per_Eisele

Avslutat medlemskap
Tack för snabbt svar! Menar du att skillnaden mellan min och 7D Mark är för liten för att det ska vara värt pengarna?

Jaha du har redan 7D...ja om den är i bra skick skulle jag absolut vänta att byta till MII. Skillnaden är lockande men marginell och priset kommer troligen att gå ner på den andra versionen.
 

anders.bengtsson.509

Aktiv medlem
Hej! Jo det är det som gör valet svårt för mig, det är väl ungefär 10 fps mot 5fps samt den där tracking funktionen på 7an. Varför måste jag komma närmare med 5Dan? :) Tack för ditt svar!
Ett 200mm med 7D motsvaras av 320mm på 5D och det här är ofta en nackdel med fullformat och tele. Förbättrade iso-egenskaper för 5D kompenserar 7D:n med att kunna använda kortare brännvidd, ett 200/2,8 är betydligt mindre och billigare än ett 300/2,8.

Jag tycker 7D mark II är en stor uppgradering från 7D och när priset på beg. gått ned lite kommer jag nog köpa en.
 

Per_Eisele

Avslutat medlemskap
Hej! Jo det är det som gör valet svårt för mig, det är väl ungefär 10 fps mot 5fps samt den där tracking funktionen på 7an. Varför måste jag komma närmare med 5Dan? :) Tack för ditt svar!
den mindre sensorn på 7:an gör att motivet fyller upp mer av ytan......
å andra sidan gör den större sensorn på 5:an att man kan beskära mer..knepigt men när avståndet är väldigt viktigt (t ex skygga fåglar) så kan 7:an vara att föredra. I övrigt är 5:an helt överlägsen.
 

Bengf

Aktiv medlem
Kommer inte 5D3 att få en ersättare under året, kanske läge att avvakta om inte 5D4 blir för dyr. Sedan så behåller man så klart gamla 7D. 7DMKII skulle jag också avvakta med då priset kommer att sjunka. Inte lätt att välja då fördelar/Nackdelar finns med bägge modellerna. Canons APS-C sensorer ger som någon redan skrivit 1,6 crop ( som en inbyggd konverter )- så 200mm blir 320mm, brännvidden är den samma men vinkeln förändras genom den mindre sensorn ( APS-C )-det blir så när man utgår från en fullformats-sensor som är dubbelt så stor som APS-C.


//Bengt.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Tillägg

Man kan väl tillägga att om du beskär bilden från 5:an så att du får med lika mycket (motivet blir lika stor på den färdiga bilden) så har du bara 8 Mpixel kvar jämfört med 20 Mpix på 7D. Så att man kan säga att man kan beskära mer gäller väl knappast om man jämför på ett fixt avstånd med samma optik. 7D kan man lätt beskära halva bilden i höjd- och sidled och få väldigt fina och brusfria bilder. Man har då över 5 Mpixel kvar jämfört med 2 MPixel hos 5DIII vid samma utsnitt. Jag skulle nog säga att det är en liten fördel för 7DII vid telefoto.
 

Per_Eisele

Avslutat medlemskap
Man kan väl tillägga att om du beskär bilden från 5:an så att du får med lika mycket (motivet blir lika stor på den färdiga bilden) så har du bara 8 Mpixel kvar jämfört med 20 Mpix på 7D. Så att man kan säga att man kan beskära mer gäller väl knappast om man jämför på ett fixt avstånd med samma optik. 7D kan man lätt beskära halva bilden i höjd- och sidled och få väldigt fina och brusfria bilder. Man har då över 5 Mpixel kvar jämfört med 2 MPixel hos 5DIII vid samma utsnitt. Jag skulle nog säga att det är en liten fördel för 7DII vid telefoto.

ja fördel OM man inte kommer tillräckligt nära med 7:an....
 
Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
Kommer man att Fotografera mest utomhus så räcker 7DMKII till på alla vis, FF-kamerorna stora styrka är ju skumma miljöer och inomhushallar. finns väl flera styrkor med FF men rent generellt är dagens APS-C kameror väldigt bra.



//Bengt.
 

nivas

Aktiv medlem
Vilken av kamerorna har egentligen bäst följande AF? Sätter en peng på 7DmkII, som generellt har en nyare autofokus. Kan ju vara en fördel när det gäller hundar som rör på sig.
 

Sven_Sven

Aktiv medlem
Det beror väl också på vad du har för objektiv nu. Om du i huvudsak har EF-S så passar de inte på 5D och investeringen kan bli kostsam.
 
ANNONS