Annons

Hur fota en blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

gliz68

Aktiv medlem
Snart är det vår och säsong för mycket blixtar. Har funderat på (nybörgare) det finns ju en inställning på kameran där man öppnar slutaren med ett tryck och stänger den igen med ett till, om jag inte kommer ihåg fel. En mörk plats en målnig natt och öppna och ha öppet en längre stund och stänga direkt efter blixten. Är det en teknik man kan använda?

Annan teknik man kan använda?
 

cardazio

Aktiv medlem
Snart är det vår och säsong för mycket blixtar. Har funderat på (nybörgare) det finns ju en inställning på kameran där man öppnar slutaren med ett tryck och stänger den igen med ett till, om jag inte kommer ihåg fel. En mörk plats en målnig natt och öppna och ha öppet en längre stund och stänga direkt efter blixten. Är det en teknik man kan använda?

Annan teknik man kan använda?
Beroende på vilken kamera du har kan du ha rear och front curtain flash dvs. att den slår i slutet eller början av exponeringen. Vet ej om det är förenligt med bulb, men har du en fast slutartid borde det inte vara några problem? Om du fotar något statiskt spelar det ingen roll om den slår innan eller efter, men om du fotar en motorcykel som kör förbi ser det ut som den backar eller åker framåt beroende på vad du väljer :p
 

gliz68

Aktiv medlem
Min kamera

Beroende på vilken kamera du har kan du ha rear och front curtain flash dvs. att den slår i slutet eller början av exponeringen. Vet ej om det är förenligt med bulb, men har du en fast slutartid borde det inte vara några problem? Om du fotar något statiskt spelar det ingen roll om den slår innan eller efter, men om du fotar en motorcykel som kör förbi ser det ut som den backar eller åker framåt beroende på vad du väljer :p
Jag har en canon eos 1000D.
Vilka avsnitt i manualen kan hjälpa till att förklara mer i detalj?
 

hornavan

Aktiv medlem
Beroende på vilken kamera du har kan du ha rear och front curtain flash dvs. att den slår i slutet eller början av exponeringen. Vet ej om det är förenligt med bulb, men har du en fast slutartid borde det inte vara några problem? Om du fotar något statiskt spelar det ingen roll om den slår innan eller efter, men om du fotar en motorcykel som kör förbi ser det ut som den backar eller åker framåt beroende på vad du väljer :p
Tror att Cardazio har missuppfattat frågan. Gliz68 vill veta hur man fotar blixtar orsakade av åskväder.
Det som gäller är allt manuellt.
Bländare 8-11, tid så lång som möjligt utan att omgivningen blir överexponerad, för ljus.
Manuell avståndsinställning på oändligt och stativ. Vidvinkel och normalobjektiv brukar passa bra.
Försök förutse var det kommer att blixtra och kör så det ryker.
 

Hujeta

Aktiv medlem
Beroende på vilken kamera du har kan du ha rear och front curtain flash dvs. att den slår i slutet eller början av exponeringen. Vet ej om det är förenligt med bulb, men har du en fast slutartid borde det inte vara några problem? Om du fotar något statiskt spelar det ingen roll om den slår innan eller efter, men om du fotar en motorcykel som kör förbi ser det ut som den backar eller åker framåt beroende på vad du väljer :p
Ts får gärna komma med ett litet förtydligande till trådstarten, jag tolkar det nämligen så som att Ta vill fånga blixtar (åskväder) medan du tolkar det som en fråga om kamerablixten.

Om jag har rätt, så ja de fungerar rätt bra. Se till att ha en fjärrutlösare och försök hålla exponeringen mellan 5-15 sekunder för att få en kraftig blixt på bilden. Stäng också av brusreducering för långa slutartider så att du inte blir cockblockad av kameran vid den tillfälle.
 

gliz68

Aktiv medlem
Buschen

Tror att Cardazio har missuppfattat frågan. Gliz68 vill veta hur man fotar blixtar orsakade av åskväder.
Det som gäller är allt manuellt.
Bländare 8-11, tid så lång som möjligt utan att omgivningen blir överexponerad, för ljus.
Manuell avståndsinställning på oändligt och stativ. Vidvinkel och normalobjektiv brukar passa bra.
Försök förutse var det kommer att blixtra och kör så det ryker.
Ut i buschen med kameran. Så långt ifrån lampor som möjligt, nattetid. Rigga upp kameran 75-300mm/80-200mm sikta på utrymmet mellan moln och horisont M fokus oändlig, stativ, min nyinköpta fjärrkontroll och köra exponering på exponering tills den sitter☇. Gärna något så man inte blir blöt☂.
 

PMD

Aktiv medlem
Ut i buschen med kameran. Så långt ifrån lampor som möjligt, nattetid. Rigga upp kameran 75-300mm/80-200mm sikta på utrymmet mellan moln och horisont M fokus oändlig, stativ, min nyinköpta fjärrkontroll och köra exponering på exponering tills den sitter☇. Gärna något så man inte blir blöt☂.
Med ett teleobjektiv blir det mer lotteri med fotoriktningen och dessutom får du inte med så mycket av blixten på bilden. Ett normal- eller vidvinkelobjektiv, som Johan föreslog, är ett bättre val.
 

gliz68

Aktiv medlem
Objektiv

Med ett teleobjektiv blir det mer lotteri med fotoriktningen och dessutom får du inte med så mycket av blixten på bilden. Ett normal- eller vidvinkelobjektiv, som Johan föreslog, är ett bättre val.
Ett fast 50mm. Skulle det funka bättre? Eller 18-55mm?
 

gliz68

Aktiv medlem
Mhm

50mm är ett kort teleobjektiv på din kamera. 18-55mm-objektivet inställt på mellan 18mm och 30mm är nog bättre.
Okaj.
Hade inte kvar 50mm objektivet ändå. Det åkte med när jag sålde en analog eos som jag köpte för att komma åt 80-200mm och en 2xteleplus. Ett macro-objektiv va också en anledning att köpa det paketet. Det fungerar ibland men oftast inte. Kan man fixa det själv tro? Vad kan felet va? Det fokuserar men error 1, felaktig kontakt mellan kameran och objektivet. Uppmanas att göra rent kontaktytorna. Det hjälper inte.
 

iSolen.se

Guest
Snart är det vår och säsong för mycket blixtar. Har funderat på (nybörgare) det finns ju en inställning på kameran där man öppnar slutaren med ett tryck och stänger den igen med ett till, om jag inte kommer ihåg fel. En mörk plats en målnig natt och öppna och ha öppet en längre stund och stänga direkt efter blixten. Är det en teknik man kan använda?

Annan teknik man kan använda?
Jag fotade blixtar manuellt förra veckan. Tryckte helt enkelt av när jag såg en blixt, de flesta gångerna missade jag men ett par stycken lyckades jag med. (hur det kan vara möjligt kan ni ju få fundera på, så snabb är jag inte)

Lyckades något bättre med lång slutartid, 20-30 sekunder, och stativ vid samma tillfälle, framförallt blir det trevligare ljus i resten av bilden.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Enklaste tekniken är att köra TL med fjärrutlösare, sen kan man kan göra detta mer eller mindre komplicerat.
Slutatider, ISO, bländare styrs som vanligt av omgivningens ljus och hur suddig du vill att molnen ska vara. Eller så styrs den av hur du vill ha din Timelapse om du nu är intresserad av den "biprodukten".
Sen finns det tillbehör att köpa som tex från Hähnel, MIOPS etc som triggas av bl.a. blixtar.
Tredje alternativet om man installerar Magic Lantern på en kompatibel Canon och låter den triggas av blixtarna.
Att manuellt fota så fort man ser blixten har jag hört ska gå, men jag skulle nog aldrig lyckas med det.

/Stefan
 

Peter Kaiser

Aktiv medlem
Magic Lantern

+1 på Magic Lantern. Funkade bra för att fota blixtar (kameran tar bilden baserat på att exponeringsvärdet ändras).

... dock tror jag inte att ML finns till just 1000D.

(Har själv använt funktionen på EOS M & 6D).
 

hornavan

Aktiv medlem
En gång använde jag time-lapsefunktionen, jag ställde in kameran, en GM1 + 25 mm på 4 sekunders exponeringstid och bländare 8. Sedan startade jag programmet som fotade på oavbrutet.
Min del av jobbet var att flytta kameran mot förmodade blixtar.
Kameran tog ca femti bilder. En blev bra.
 

Bilagor

gliz68

Aktiv medlem
Fjärrkontroll

En gång använde jag time-lapsefunktionen, jag ställde in kameran, en GM1 + 25 mm på 4 sekunders exponeringstid och bländare 8. Sedan startade jag programmet som fotade på oavbrutet.
Min del av jobbet var att flytta kameran mot förmodade blixtar.
Kameran tog ca femti bilder. En blev bra.
Tror inte min canon eos 1000D går att göra så med men jag har en fjärrkontroll som går att låsa i nedtryckt läge 2 exponeringar på raken och en sekund innan 2 nya exponeringar....
 
ANNONS