Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fisheye och skärpeplan

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ska man fota tegelväggar och vill ha hela väggen i fokus bör man fokusera aningen bortom, helst blända ner så man får rejält skärpedjup, eller köpa ett reproobjektiv.
Men visst är skärpeplanet mer plant än bågformat med en radie motsvarande avståndet?
Jag räknar alltså teoretiskt och inte med ”optiska fel”
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag har inte mätt men telen känns i alla fall plattare än vidvinklar.
Att skapa ett perfek plant fokusplan är säkert svårt, och resulterar i dyra objektiv.

Men menar du att fokusplanet är böjt med radien som avståndet mellan kamera och objekt? Att en tegelmur böjd med radien tre meter blir skarp från hörn till hörn om du står i dess origo och har skärpan inställd på tre meter?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Inte alls säkert, i min lilla 50mm test böjde det på olika håll.
Kanske varierar med avståndet, här ca 8-10m.
Att det böjer åt olika håll beror såklart på att det är svårt att få till ett perfekt plan.
Att få till en perfekt bågform borde däremot vara ganska lätt eftersom det är så som en lins fungerar i grunden.
 

iSolen.se

Guest
Att skapa ett perfek plant fokusplan är säkert svårt, och resulterar i dyra objektiv.

Men menar du att fokusplanet är böjt med radien som avståndet mellan kamera och objekt? Att en tegelmur böjd med radien tre meter blir skarp från hörn till hörn om du står i dess origo och har skärpan inställd på tre meter?
Fokusplanet är varken plant som en tegelvägg eller sfäriskt som ett klot.

Det är oftast inte önskvärt med något av alternativen utan någonstans däremellan.

Ditt exempel är cylindriskt och skulle ge oskärpa även med ett sfäriskt skärpeplan utom i en linje i kamerahöjd.
 

iSolen.se

Guest
Kameratillverkarna borde bygga kameror med böjda bildsensorer så kunde de relaxera kraven på korrektion av objektivens bildfältskrökning.
Det är det många som har pratat om, det skulle göra objektivdesignen enklare men allt annat svårare.

Användaren vill säkerligen oavsett det, precis som idag ha ett fokusplan nånstans mellan sfär och plan.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det är det många som har pratat om, det skulle göra objektivdesignen enklare men allt annat svårare.

Användaren vill säkerligen oavsett det, precis som idag ha ett fokusplan nånstans mellan sfär och plan.
Jag vill nog ha ett plant skärpeplan eftersom jag har blivit lärd att det är så och alltid har tänkt att det är så.
 

PMD

Aktiv medlem
Med en böjd sensor kan man alltså kompensera för bildfältskrökningen så att bilden ser ut som att objektivet hade ingen (eller liten) bildfältskrökning.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Fokusplanet är varken plant som en tegelvägg eller sfäriskt som ett klot.

Det är oftast inte önskvärt med något av alternativen utan någonstans däremellan.

Ditt exempel är cylindriskt och skulle ge oskärpa även med ett sfäriskt skärpeplan utom i en linje i kamerahöjd.
Mitt exempel skulle ge skärpa på insidan av en cylinder.
Men egentligen tänkte jag nog aldrig att skärpeplan kan vara cylindriska. Det vars blev så i mitt förenklade exempel.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
I teorin ska väl de flesta normala objektiv ha ett skärpeplan som ligger parallellt med sensorn.

Jag tänker nu lite som trådsksparen. Med ett 180 grader fisheye riktat rakt upp i himlen kan jag få skogen runt omkring mig skarp. Den skogen ligger då i samma plan som min sensor. Noll meter framför kameran.
Men visst sjutton får jag även saker framför kameran skarpa.
Beror detta alltså uteslutande på att skärpedjupet är så stort, eller är faktisk skärpeplanet krökt?
Om du tittar på en MTF-kurva kan du se att upplösningen faller av ut mot hörnen. En del av lutningen på kurvan kan bestå av att skärpeplanet är krökt, men det kan även vara andra optiska problem som gör detta. Ibland ser man toppar och dalar hos kurvan och då är det nästan alltid beroende på en komplex krökning av skärpeplanet.

Omvänt, om du har ett kraftigt krökt skärpeplan så är det omöjligt att få en plan MTF-kurva.

Om du tittar på t.ex. en gammal konstruktion som Nikkor fish-eye 16mm f/2.8D så faller kurvan av snabbt ute i hörnen och har även en dal och en topp. Detta tyder på att skärpeplanet har en komplex och relativt stor krökning.

Andra fish-eye har en betydligt planare kurva.

I praktiskt fotografi spelar det kanske inte så stor roll eftersom det mesta blir halvskarpt oavsett var du fokuserar.
 

afe

Aktiv medlem
Jag har för mig att både Sony, Nikon och Canon har patent på konstruktioner med böjda sensorer (och tillhörande objektiv), men än så länge är det förmodligen rätt svårt att tillverka till rimligt pris.
 

iSolen.se

Guest
På tiden när snittbilden bara fanns mitt på mattskivan så var det så jag blev lärd, ja.
Men det har jag lärt om sedan jag fick flyttbar fokuspunkt, dessutom kör jag oftast med continuous fokus nuförtiden.
Så läraren lär ut omkomponering som kräver sfäriskt skärpeplan ena dagen och att skärpeplanet är plant andra dagen.
 
ANNONS