Annons

Gatufoto på barn - "moraliskt/etiskt dilemma..."

Produkter
(logga in för att koppla)

Canalog

Avslutat medlemskap
När jag kom gående på gågatan här i Östersund mitt på skärtorsdagen såg jag plötsligt en fin liten påskkärring med kvast och allt tillsammans med sin mamma komma gående emot mej...(jag hade långt dessförinnan tänkt tanken att ”tänk om jag kunde få ta en aktuell bild på t ex tre små skrattande väl-utklädda påskkärringar i bredd på gågatan, kanske i 6-7 års åldern - för att ev lägga in på Fotosidan i min blogg eller nån bildpool jag är med i, eller att använda som underlag för mitt nya påskkort i år till vänner och bekanta”?)

Min önskan uppfylles till viss del då - när en mamma med den lilla fint utklädda dottern kom gående emot mej...

Då hejdade jag mamman och frågade mamman om jag fick ta en bild på dottern...Ja sa hon ”...om du får för min dotter” sa mamman. ”...och om du inte publicerar”. OK sa jag, och dottern/påskkärringen ville gärna bli fotad, så jag fick snabbt fram mobilen och tog några bilder med Photoshop-appen i rawformat. Jag tackade och gav sedan mamman mitt privata visitkort med mitt namn, e-postadress mm så att mamman/dottern kan efterfråga bilden, hur den blev osv, senare...

NU TILL MIN FRÅGA: Jag avser att helt respektera mamman önskan och inte publicera bilden, inte ens på fotosidan.

Bör jag heller inte använda bilden på flickan/påskkärringen som underlag till mitt personliga påskkort till vänner och bekanta? Strikt moraliskt sett, strider även det mot mammans önskan?

Jag vet att fotografera barn på stan eller i andra miljöer kan vara känsligt - därför undviker jag att fota där eller så frågar jag alltid föräldrar / medföljande vuxen först innan jag fotar. Jag vill ju inte bli misstagen för ”ful gubbe” då jag inte har några sådana böjelser alls utan ett helt rent samvete!

Få höra era åsikter!
/B
 

Abe Normal

Aktiv medlem
NU TILL MIN FRÅGA: Jag avser att helt respektera mamman önskan och inte publicera bilden, inte ens på fotosidan.

Bör jag heller inte använda bilden på flickan/påskkärringen som underlag till mitt personliga påskkort till vänner och bekanta? Strikt moraliskt sett, strider även det mot mammans önskan?

Jag vet att fotografera barn på stan eller i andra miljöer kan vara känsligt - därför undviker jag att fota där eller så frågar jag alltid föräldrar / medföljande vuxen först innan jag fotar. Jag vill ju inte bli misstagen för ”ful gubbe” då jag inte har några sådana böjelser alls utan ett helt rent samvete!

Få höra era åsikter!
/B
Om du tar en fin bild, visar den mamman och barnet och sen berättar om ditt fotamde, även länkar till din blogg/FS. Så tror jag att de kommer tillåta det. Du har liksom redan gett ett muntligt löfte, problemet är kanske hur du ska komma i kontakt med mamman?

Annars kan det inte vara något fel att publicera en bild så länge den inte är kränkande och ditt fotandet går under gatufoto.
 

gorred

Aktiv medlem
Rent principiellt och ur juridisk synpunkt får du ju hantera bilden precis hur du vill, bortsett från reklamsammanhang. Och risken lär väl vara väldigt liten att du blir påkommen...
Annars är det väl din egen moral och etik som får vara ledstjärna. Ett sätt kan ju vara att göra enligt Abe Normal's tankar (funderade över signaturen, tyckte jag kände igen den och har det fått bekräftat nu - en av de allra bästa filmer jag vet).
Jag har varit i (nästan[I)samma situation, har en väldigt bra bildserie på en liten grabb i 7-årsåldern. Jag lovade att inte publicera - förutsättning för fotandet - och har inte heller gjort det!
 

Canalog

Avslutat medlemskap
...Du har liksom redan gett ett muntligt löfte, problemet är kanske hur du ska komma i kontakt med mamman?...
.
Exakt, däri ligger problemet - hur ska jag komma i kontakt med mamman? Om hon tar kontakt med mig, kan jag ju alltid fråga henne igen och tala om vad / hur jag vill använda bilden. Det är ju alltså inte aktuellt för mig att publicera på t ex facebook, instagram eller dyl...(såvida inte nån olovandes ”stjäl” min bild från Fotosidan, men det kan ju inte mamman veta i nuläget!)

Ponera, att pappan kontaktar mig och säger absolut nej och kräver att jag raderar alla bilder (och kanske säger att han vill va med och se att jag verkligen raderar...) Om det blev en/några medelmåttig/dålig bild (-er) tror jag att jag raderar då som begärt...”för husfridens skull”...men om det blev kanonbild (-er)...tveksamt - då kanske jag skulle försöka förhandla med fadern...
/B
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Jag har varit i (nästan[I)samma situation, har en väldigt bra bildserie på en liten grabb i 7-årsåldern. Jag lovade att inte publicera - förutsättning för fotandet - och har inte heller gjort det!


Hej Göran!
Skönt att se att någon delar min moral/etik!
Ha en glad påsk!
mvh
/B
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Exakt, däri ligger problemet - hur ska jag komma i kontakt med mamman? Om hon tar kontakt med mig, kan jag ju alltid fråga henne igen och tala om vad / hur jag vill använda bilden. Det är ju alltså inte aktuellt för mig att publicera på t ex facebook, instagram eller dyl...(såvida inte nån olovandes ”stjäl” min bild från Fotosidan, men det kan ju inte mamman veta i nuläget!)

Ponera, att pappan kontaktar mig och säger absolut nej och kräver att jag raderar alla bilder (och kanske säger att han vill va med och se att jag verkligen raderar...) Om det blev en/några medelmåttig/dålig bild (-er) tror jag att jag raderar då som begärt...”för husfridens skull”...men om det blev kanonbild (-er)...tveksamt - då kanske jag skulle försöka förhandla med fadern...
/B
Tror många gillar att bli fotograferade om det är till ens fördel vill säga :) Gör du ett snyggt porträtt på ungen med påskutstyrsel så skulle säkert hela familjen tycka det vore kul. Morsan kanske mer var orolig för att hon inte hade kontroll. Skulle en sådan neutral gatu_foto_bild läggas upp på FS, finns det ingen som kan säga någonting.

Avvakta ni kanske får kontakt?
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Tror många gillar att bli fotograferade om det är till ens fördel vill säga :) Gör du ett snyggt porträtt på ungen med påskutstyrsel så skulle säkert hela familjen tycka det vore kul. Morsan kanske mer var orolig för att hon inte hade kontroll. Skulle en sådan neutral gatu_foto_bild läggas upp på FS, finns det ingen som kan säga någonting.

Avvakta ni kanske får kontakt?
Precis, jag kommer att avvakta att dom kontaktar mig!
Tack för dina svar och ha en bra Påsk!
/B
 

Ventures

Aktiv medlem
Du kan ju pixla ansiktet. :)
Nej tyvärr är det väl bara barn utan talan som numera kan publiceras. Dvs utsatta människor i krissituationer.

Förvänta dig ingen kontakt från mamman. Jag har åtminstone den erfarenheten från motsvarande situation.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Att publicera innebär väl att man gör något tillgängligt för allmänheten.
Att enbart sprida bilden privat till vänner och bekanta är nog inte att publicera.
Digital spridning eller som papperskopior tycker jag inte spelar någon roll.
Gör du dina påskkort utan att få ont i magen och sov gott om nätterna.

GLAD PÅSK till Alla!
 

Bilagor

Artis

Aktiv medlem
Att publicera innebär väl att man gör något tillgängligt för allmänheten.
Att enbart sprida bilden privat till vänner och bekanta är nog inte att publicera.
Digital spridning eller som papperskopior tycker jag inte spelar någon roll.
Gör du dina påskkort utan att få ont i magen och sov gott om nätterna.

GLAD PÅSK till Alla!
Att göra en bild, bok, musik tillgänglig för andra via nätet, tryck osv det är publicering i min bok i alla fall och TS hade lovat att inte göra det så saken är klar. Har ingen betydelse om det är sluten krets såsom familj, bekanta - det är publicering. Ordet publicering syftar på att göra saker tillgängliga för publiken oavsett om det är två eller tvåhundra personer. Du publicerar bilden på FB exempelvis och andra som delar ditt inlägg sprider det vidare.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Han har rätt att publicera bilden. Mamman kan inte hindra honom.
Hon kunde heller inte neka fotografen att ta en bild. Hen behöver inte fråga först.
Juridik är en sak, ont i magen något annat.
 

iSolen.se

Guest
Rent principiellt och ur juridisk synpunkt får du ju hantera bilden precis hur du vill, bortsett från reklamsammanhang. Och risken lär väl vara väldigt liten att du blir påkommen......
Nej för de ingick ett avtal om motsatsen.

Ibland får man den högst relevanta följdfrågan, "vad ska du då med bilderna till", 99% av alla bilder hamnar ju i ens fotoalbum och i princip alla fotoalbum är numera digitala och det finns en gräns för hur mycket man får plats med på väggarna hemma. Jag tror mitt sista analoga fotoalbum är 18 år gammalt.
 

PerK

Aktiv medlem
Digital spridning = globalt tillgänglig till vad som helst

Att publicera innebär väl att man gör något tillgängligt för allmänheten.
Att enbart sprida bilden privat till vänner och bekanta är nog inte att publicera.
Digital spridning eller som papperskopior tycker jag inte spelar någon roll.
GLAD PÅSK till Alla!
Tyvärr är sanningen att allt som sprids digitalt är för vemsomhelst att använda. Det kan bli en pedofils njutning, det kan användas för ansiktsigenkänning i Kina.... För att ta ett par extremer. Det kan också komma användas i kommersiella syften.
Har jag inte ett skriftligt godkännande (ta med blankett) så håller jag på personernas integritet.
Är jag jobbig? Vi lever nu i den här tiden, inte på 60-talet. Då var gatufoto tämligen oskyldigt. Nu är det något helt annat med sociala medier. För att inte tala om alla motbjudande direktsändningar från olyckor och attentat. Vi, som entusiaster, måste akta oss för att bli som dom - bara tänka på sitt ego och "likes" på den globala ljugarbänken.
 

PMD

Aktiv medlem
Rent principiellt och ur juridisk synpunkt får du ju hantera bilden precis hur du vill, bortsett från reklamsammanhang.
Som Ola redan påpekat så gör Canalog sig högst troligen skyldig till avtalsbrott om han publicerar bilden, i och med att han lovade påskkärringens mamma att inte publicera bilden.

Om han hade tagit bilden utan att fråga mamman så hade de inte ingått något avtal och då hade det varit fritt fram att publicera bilden (så länge bilden inte hade publicerats i ett kränkande sammanhang).
 

PMD

Aktiv medlem
Att göra en bild, bok, musik tillgänglig för andra via nätet, tryck osv det är publicering i min bok i alla fall och TS hade lovat att inte göra det så saken är klar. Har ingen betydelse om det är sluten krets såsom familj, bekanta - det är publicering. Ordet publicering syftar på att göra saker tillgängliga för publiken oavsett om det är två eller tvåhundra personer. Du publicerar bilden på FB exempelvis och andra som delar ditt inlägg sprider det vidare.
Nej, hur stor kretsen som får se bilden påverkar om det handlar om publicering eller inte.

Publicering innebär tillgängligörande för allmänheten.
 

PMD

Aktiv medlem
Att publicera innebär väl att man gör något tillgängligt för allmänheten.
Att enbart sprida bilden privat till vänner och bekanta är nog inte att publicera.
Man får också hoppas på att de vänner och bekanta man visar bilden för inte i sin tur publicerar den. Kunskaperna om upphovsrätt är inte alltid så djupa bland allmänheten.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är ju alltså inte aktuellt för mig att publicera på t ex facebook, instagram eller dyl...(såvida inte nån olovandes ”stjäl” min bild från Fotosidan, men det kan ju inte mamman veta i nuläget!)
Om du lägger en bild på Fotosidan så är den väl publicerad?

Ponera, att pappan kontaktar mig och säger absolut nej och kräver att jag raderar alla bilder (och kanske säger att han vill va med och se att jag verkligen raderar...)
Om du inte har lovat pappan något så kan han inte heller kräva något.
 
ANNONS