Annons

Macro-objektiv till Sony A 350

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej
Jag är totalt novis gällande systemkameror men älskar att ta macrobilder med en "vanlig" digitalkamera.

Nyligen köpte jag en systemkamera Sony A 350 till ett bra pris tyckte jag men det kanske inte var så bra pris då jag har googlat och googlat om macro-objektiv till denna kamera.

"Dum" som jag är så kan jag inte hitta någonstans vilket objektiv det ska vara för det är en djungel av siffror och beteckningar.

Finns det någon snäll person här som kan länka till objektiv som passar till min kamera.

Det finns massor av objektiv på tex Wish till bra priser men är dessa något att ha?

Ett stort tack på förhand!!!!!!!!!
 

larsol

Aktiv medlem
Hej
Jag är totalt novis gällande systemkameror men älskar att ta macrobilder med en "vanlig" digitalkamera.

Nyligen köpte jag en systemkamera Sony A 350 till ett bra pris tyckte jag men det kanske inte var så bra pris då jag har googlat och googlat om macro-objektiv till denna kamera.

"Dum" som jag är så kan jag inte hitta någonstans vilket objektiv det ska vara för det är en djungel av siffror och beteckningar.

Finns det någon snäll person här som kan länka till objektiv som passar till min kamera.

Det finns massor av objektiv på tex Wish till bra priser men är dessa något att ha?

Ett stort tack på förhand!!!!!!!!!
Är inte hemma på Sony men det här kanske passar https://www.scandinavianphoto.se/objektiv-kikare/objektiv-foto/objektiv-till-sony/sony-a/100mm-f28-macro-37500
 

Sonysege

Aktiv medlem
Hej
Jag är totalt novis gällande systemkameror men älskar att ta macrobilder med en "vanlig" digitalkamera.

Nyligen köpte jag en systemkamera Sony A 350 till ett bra pris tyckte jag men det kanske inte var så bra pris då jag har googlat och googlat om macro-objektiv till denna kamera.

"Dum" som jag är så kan jag inte hitta någonstans vilket objektiv det ska vara för det är en djungel av siffror och beteckningar.

Finns det någon snäll person här som kan länka till objektiv som passar till min kamera.

Det finns massor av objektiv på tex Wish till bra priser men är dessa något att ha?

Ett stort tack på förhand!!!!!!!!!
Hej
Till Sony A-mount kan du botanisera bland Minoltaobjektiv på begagnatmarknaden. Leta upp ett Minolta AF 100 Macro 1:2,8
Du kan hitta detta för under 2000:-, framförallt på ebay. Det är ett gammalt objektiv men det är optiskt grymt bra och står sig väl mot de nya och senare macrogluggarna. Dessutom för en bråkdel av pengarna.


https://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=Minolta AF 100mm F2.8 Macro

Lycka till
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag hade detta Tamron 90 en gång till mina Sony DSLR:er och det är inget dåligt objektiv optiskt. Problemet var snarare att det som alla AF-objektiv ju ytterst är optimerat för snabbhet så fokusgängan är rätt brant och jag tyckte det var svårt att fokusera manuellt. Men för kanske 1500 så är det väl ett OK alternativ.

Har du möjlighet att hitta ett Minolta 100mm Macro så skulle jag testa det. Tänk också på att inte välja ett objektiv med kostare brännvidd än 90-100mm för makro för de med kortare brännvidd måsta man ibland komma så fysiskt nära att man riskerar att skrämma bort exv. insekter.

Minolta-objektiven är vidare mer välgjorda mekaniskt än Tamrons som jag även tyckte lät väl mycket. Jag hade även ett 24-135mm Tamron så jag har i alla fall en viss verklighetsgrundad uppfattning om Tamrons mekaniska kvalitet i dessa A-mountobjektiv. Mitt 24-135mm hade jag stora fokusproblem med dessutom och det var inne två ggr på rep. Styrningen av zoomen (de små rullarna som går i styrspåran pajade dessutom). Makroobjektivet har dock en enklare konstruktion så det är nog helt OK mekaniskt.
 

Speedlite

Medlem
Macro AF 50/2.8 Macro Sony A

Hej på cyberphoto finns detta objektiv som garantera passar din Sony 350 har själv denna kamera har ett Tamron 70-300 macro som blir skarpt men en 50 är ju anpassad för macro .https://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv/af-50-2-8-macro-sony-a-fattning

Hej
Jag är totalt novis gällande systemkameror men älskar att ta macrobilder med en "vanlig" digitalkamera.

Nyligen köpte jag en systemkamera Sony A 350 till ett bra pris tyckte jag men det kanske inte var så bra pris då jag har googlat och googlat om macro-objektiv till denna kamera.

"Dum" som jag är så kan jag inte hitta någonstans vilket objektiv det ska vara för det är en djungel av siffror och beteckningar.

Finns det någon snäll person här som kan länka till objektiv som passar till min kamera.

Det finns massor av objektiv på tex Wish till bra priser men är dessa något att ha?

Ett stort tack på förhand!!!!!!!!!
 
Hej igen

Jag känner mig rent ut sagt så dum när jag inte fattar hur jag ska få in skärpan vid macrofotografering :(

Jag fick tag i två olika begagnade objektiv som ska passa min Sony A 350 men jag vet inte hur jag ska få skärpa i objektet jag ska fota.

Objektiven jag köpte heter Minolta AF 100-200 och Minolta AF 28-100.

Båda två passar till kameran och jag ställer in kameran för macrofoto men är det någon mer inställning jag måste göra för att få det att funka?

Vore mycket tacksam för svar
 

Speedlite

Medlem
[
Har du ställ objektiven i MF (manuell Focus) autofocus funkar inte när du fotar nära utan man får vrida in Focus manuellt ska funka då


QUOTE=fredfredsson;2247944]Jag känner mig rent ut sagt så dum när jag inte fattar hur jag ska få in skärpan vid macrofotografering :(

Jag fick tag i två olika begagnade objektiv som ska passa min Sony A 350 men jag vet inte hur jag ska få skärpa i objektet jag ska fota.

Objektiven jag köpte heter Minolta AF 100-200 och Minolta AF 28-100.

Båda två passar till kameran och jag ställer in kameran för macrofoto men är det någon mer inställning jag måste göra för att få det att funka?

Vore mycket tacksam för svar[/QUOTE]
 
[
Har du ställ objektiven i MF (manuell Focus) autofocus funkar inte när du fotar nära utan man får vrida in Focus manuellt ska funka då


QUOTE=fredfredsson;2247944]Jag känner mig rent ut sagt så dum när jag inte fattar hur jag ska få in skärpan vid macrofotografering :(

Jag fick tag i två olika begagnade objektiv som ska passa min Sony A 350 men jag vet inte hur jag ska få skärpa i objektet jag ska fota.

Objektiven jag köpte heter Minolta AF 100-200 och Minolta AF 28-100.

Båda två passar till kameran och jag ställer in kameran för macrofoto men är det någon mer inställning jag måste göra för att få det att funka?

Vore mycket tacksam för svar
[/QUOTE]

Tack så mycket för svar (y)

Ändrade till MF men det hjälpte inte. Jag har också läst manualen för min kamera och jag följde anvisningarna för macrofotogarefering men ändå får jag inte till skärpan :(
Tidigare har jag haft en digitalkamera och tagit massor med macrobilder så skaffade jag min systemkamera för att utveckla fotograferingen.
Nu känns det som att det vore bättre att skicka kameran till dom sällare jaktmarkerna :)
 

Speedlite

Medlem
Jag kan köpa din Sony 350 + din optik för 700 kr
gollankid@gmail.com


Tack så mycket för svar (y)

Ändrade till MF men det hjälpte inte. Jag har också läst manualen för min kamera och jag följde anvisningarna för macrofotogarefering men ändå får jag inte till skärpan :(
Tidigare har jag haft en digitalkamera och tagit massor med macrobilder så skaffade jag min systemkamera för att utveckla fotograferingen.
Nu känns det som att det vore bättre att skicka kameran till dom sällare jaktmarkerna :)[/QUOTE]
 

gunte

Aktiv medlem
Dom objektiv du har skaffat är inga macroobjektiv. Det hjälper inte att du sätter kameran i macroläge eftersom du har en närgräns på objektiven som gäller.
Strunta i "macroläget" och skaffa ett macroobjektiv så får du det snart att funka..
Känns som du behöver läsa på en del..
 

Speedlite

Medlem
På Scandinavianphoto har dom ett Sony DT 30mm Macro för 2390 kr

Dom objektiv du har skaffat är inga macroobjektiv. Det hjälper inte att du sätter kameran i macroläge eftersom du har en närgräns på objektiven som gäller.
Strunta i "macroläget" och skaffa ett macroobjektiv så får du det snart att funka..
Känns som du behöver läsa på en del..
 
Dom objektiv du har skaffat är inga macroobjektiv. Det hjälper inte att du sätter kameran i macroläge eftersom du har en närgräns på objektiven som gäller.
Strunta i "macroläget" och skaffa ett macroobjektiv så får du det snart att funka..
Känns som du behöver läsa på en del..

Ja, jag behöver verkligen läsa på :)

Jag trodde det var macroobjektiv jag hade. Vad är det jag har då?

Så här står det på mina "objektiv":

Objektiv 1: Minolta, AF-zoom, 0.48m/1.6ft MACRO, AF 28-100

Objektiv 2: Minolta, AF lens, 100-200
 

Lamphus

Aktiv medlem
Ja, jag behöver verkligen läsa på :)

Jag trodde det var macroobjektiv jag hade. Vad är det jag har då?

Så här står det på mina "objektiv":

Objektiv 1: Minolta, AF-zoom, 0.48m/1.6ft MACRO, AF 28-100

Objektiv 2: Minolta, AF lens, 100-200

Det första är en kompromisszoom med en "macro"-funktion (1/4 avbildningsskala och en halvmeters minsta-fokusavstånd.. du måste vara en halvmeter från det du vill ta macrobild av alltså. Ser inte att det gäller någon specifik brännvidd)

Det andra är en zoom som har nästan två meters minsta fokusavstånd. Detta samt 0.12x avbildningsskala gör det till ett anti-macro :)

Jag är benägen att hålla med ovanstående postares rekommendationer av makroobjektiv, alltså dedikerade makroobjektiv, med fast brännvidd (en av 30mm, 50mm, 100mm eller så alltså), det finns en del billiga.
 
Det första är en kompromisszoom med en "macro"-funktion (1/4 avbildningsskala och en halvmeters minsta-fokusavstånd.. du måste vara en halvmeter från det du vill ta macrobild av alltså. Ser inte att det gäller någon specifik brännvidd)

Det andra är en zoom som har nästan två meters minsta fokusavstånd. Detta samt 0.12x avbildningsskala gör det till ett anti-macro :)

Jag är benägen att hålla med ovanstående postares rekommendationer av makroobjektiv, alltså dedikerade makroobjektiv, med fast brännvidd (en av 30mm, 50mm, 100mm eller så alltså), det finns en del billiga.

Tack återigen för svaren, man lär sig så länge man lever.

Här under (Tradera) finns 18 st objektiv. Passar någon av dessa till min Sony A350?
https://www.tradera.com/search?q=makro*&categoryId=1407

eller orkar någon kolla här (Wish) om det är något som passar:
https://www.wish.com/search/macro*
 

gunte

Aktiv medlem
Tror du ska gå på en tidigare talare I tråden och leta 100mm macro.
Går med 30 mm också som det finns förslag på men närgränsen blir väldigt nära, nästan framme vid frontlinsen..
 

Sonysege

Aktiv medlem
Hej
Till Sony A-mount kan du botanisera bland Minoltaobjektiv på begagnatmarknaden. Leta upp ett Minolta AF 100 Macro 1:2,8
Du kan hitta detta för under 2000:-, framförallt på ebay. Det är ett gammalt objektiv men det är optiskt grymt bra och står sig väl mot de nya och senare macrogluggarna. Dessutom för en bråkdel av pengarna.


https://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=Minolta AF 100mm F2.8 Macro

Lycka till

Tacktack Sonysege

Jag har inget konto på ebay men borde nog skaffa det men det verkar så besvärligt med registreringen hit och dit.
Jag har för mig att man är tvungen att skriva in kreditkortsnummer och jag är så gammalmodig att jag inte vill göra det.

Annars är ditt tips otroligt bra
 
ANNONS