Annons

Liten rygga för super snabb access av kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

Ratatoskr

Aktiv medlem
Hej,

Jag letar efter en rygga eller dylikt som är riktigt minimal och lättvikt, den ska BARA skydda min proffskamera (med batterigrepp) och mitt 300mm PF f4 monterat med ljusskyddet på. Större än så ska den inte vara. Den ska sitta som en smäck på ryggen så att jag kan krypa omkring på alla fyra i snår och ta mig igenom täta skogsområden utan att den är i vägen och att den skyddar min utrustning. Ska sen kunna få ut kameran så snabbt det bara går, på alla fyra eller ståendes, och snabbt kunna fota ett skyggt djur utan att synas och störa dem.
Jag ska INTE ha med mig något annat objektiv.

Jag har letat många timmar efter något som kan passa men det verkar som att alla mindre lösningar bara görs för spegellösa och enstaka fall för mindre DSLR. Ska man ha för proffs verkar det alltid vara super stora ryggor som tar massor av objektiv.

De där flipside varjanterna tycker jag inte är så bra. Har haft en för en liten DSLR förr men tyckte det var tungt och bökigt att vrida på ryggan och öppna upp och sen vrida tillbaka. Då har de djur jag vill fota redan gått hem och lagt sig :)
Men någon av er kanske känner till en som är annorlunda och kan funka för mig.

Den ENDA jag kunnat hitta som kanske kan vara något för mig är ThinkTank Turnstyle 20 v2. Det står inte att den klarar en proffskamera, alltså kamera med batterigrepp, men jag undrar om den ändå kan klara det, även om det är tight. Någon som har den eller vet?

Någon som vet en rygga som kan passa mitt behov?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Intressant kravspecifikation!

Jag har svårt att tro att en väska med bara en bärrem sitter som en smäck när du kryper på alla fyra. Har dock inte provat ThinkTank Turnstyle 20 v2.

Men mest tänker jag att du snarast ska ha kameran i handen/händerna för att klara uppgiften. Ser framför mig militärer som ålar fram i gyttja med geväret i händerna framför sig.
 

cardazio

Aktiv medlem
Kan du inte hänga kameran på kroppen (ryggen) och sedan sätta på ett regnskydd och mjukt skydd framför linsen för att skydda mot grenar etc?

Peak design sliderem med arcaplatta, så kan du sätta ett pd fäste i skärpet för att den ska sitta kvar på plats. Tryck på knappen på fästet, dra fram kameran på magen och ryck mjuka locket på linsen så är du klar att fota.

Annan lösning är är att hänga en vanlig väska på magen typ haglöfs, stoppa i kameran, men låt remmen hänga kvar runt halsen, så drar du bara upp kameran när du behöver dem.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag har den ryggsäcken och den är både billig och bra. Jag har en D500 med monterat 200-500/5,6. Det finns nog en 2-3cm kvar i höjd så kanske går det med ett batterpack också. Det kommer att bli kvar ett lite utrymme upptil att förvara något då ditt objektiv är kortare. Jag har min väldigt löst så jag vet inte hur det går om man drar åt den. Bäst är om du provar olika väskor hos till ScandinavienPhoto
 

Ratatoskr

Aktiv medlem
Tack alla för hjälpen och lösningar.

Cardazio, det funkar inte att hänga den med kamera remmar på ryggen. Jag har Blackrapid sele och inte ens med det ligger den still på ryggen. Det är lätt att den repas av en vass gren eller en sten när jag kryper omkring.
Andra lösningen var intressant, men jag kan inte ha något som sitter på magen när jag kryper omkring. Smart tänkt annars.

Tack Dahlen, jag känner att det just kan gå, även om det blir tight och man inte då kan stoppa in en padda i den, men jag ska ändå inte ha padda i den :)
Skönt att höra att du kan ha så stort objektiv i den, då vet jag att jag kan använda mina motsvarande stora objektiv i den.
Jag får bege mig till Scandinavian Photo, de verkar vara de enda som säljer den i Sverige. Gillar inte deras service men inte så viktigt i detta fall.
 

Daniel Papic

Aktiv medlem
Den uppgiften är ju lite ”delikat”....& vi har väl alla våra egna lösningar. Men jag är benägen att stämma in med ”fotobollfoto” här ovan; att hålla kameran i händerna.
Själv har jag haft primärt älg som huvudintresse under drygt 25 år. Just det djuret är också skyggt & absolut på sin vakt. Och delar nog sina vässade sinnen med flera skygga djur; luktsinnet först, hörsel sedan, synen på tredje....för ca 15 år sen började jag mer att röra mig till fots men insåg snart att totalt maximalt förberedelse är enda chansen för att fånga bilder. Vindriktning hamnar ju då på första plats. Men du kan så klart ha helt andra förutsättningar/djur/terränger. Annat jag tänker är att jag också insett att jag MÅSTE kunna ha uppsikt på djuret under tiden jag förflyttar mig. I mitt fall skulle jag absolut inte kunna se ens den stora älgen i markläge. De gångerna jag hamnar långt ner på marken är om jag först upptäckt ett djur & tillfälligt behöver gömma mig, kanske har jag trampat på en gren innan & har turen att djuret till sist ”glömmer” ljudet & blir kvar. Gillar inte att snacka ”plåtat älgar i 25 år”....men du kan veta att det trots den långa tiden blivit extremt få vettiga bilder. De allra flesta lägen har jag skrämt bort pga ljud, rörelser, strul, myggan jag var tvungen att vifta bort från pannan. Ev. gör jag något onödigt svårt....eller är min prio på att använda långa brännvidder nåt som försvårat. Numera har jag halverat brännvidden & får nog lite mer plåtat/tillfälle; jag använder just 300, men ditt PF är ju fenomenalt mkt bättre att hantera! Det valet tycker jag är perfa. Dock hade jag strävat efter att göra mer jobb först - bevaka, vara knäpp tyst, rätt vindriktning, sedan gå på smyg med kameran så redo som bara är möjligt. (Jag har nog svårt att fatta mig kort....) Är det nåt specifikt djur du siktar på?
 

Ratatoskr

Aktiv medlem
Den uppgiften är ju lite ”delikat”....& vi har väl alla våra egna lösningar. Men jag är benägen att stämma in med ”fotobollfoto” här ovan; att hålla kameran i händerna.
Själv har jag haft primärt älg som huvudintresse under drygt 25 år. Just det djuret är också skyggt & absolut på sin vakt. Och delar nog sina vässade sinnen med flera skygga djur; luktsinnet först, hörsel sedan, synen på tredje....för ca 15 år sen började jag mer att röra mig till fots men insåg snart att totalt maximalt förberedelse är enda chansen för att fånga bilder. Vindriktning hamnar ju då på första plats. Men du kan så klart ha helt andra förutsättningar/djur/terränger. Annat jag tänker är att jag också insett att jag MÅSTE kunna ha uppsikt på djuret under tiden jag förflyttar mig. I mitt fall skulle jag absolut inte kunna se ens den stora älgen i markläge. De gångerna jag hamnar långt ner på marken är om jag först upptäckt ett djur & tillfälligt behöver gömma mig, kanske har jag trampat på en gren innan & har turen att djuret till sist ”glömmer” ljudet & blir kvar. Gillar inte att snacka ”plåtat älgar i 25 år”....men du kan veta att det trots den långa tiden blivit extremt få vettiga bilder. De allra flesta lägen har jag skrämt bort pga ljud, rörelser, strul, myggan jag var tvungen att vifta bort från pannan. Ev. gör jag något onödigt svårt....eller är min prio på att använda långa brännvidder nåt som försvårat. Numera har jag halverat brännvidden & får nog lite mer plåtat/tillfälle; jag använder just 300, men ditt PF är ju fenomenalt mkt bättre att hantera! Det valet tycker jag är perfa. Dock hade jag strävat efter att göra mer jobb först - bevaka, vara knäpp tyst, rätt vindriktning, sedan gå på smyg med kameran så redo som bara är möjligt. (Jag har nog svårt att fatta mig kort....) Är det nåt specifikt djur du siktar på?
Tack, men det blir svårt att förbereda mig så pass till alla de tillfällen jag tänkt mig att använda den lösning jag frågat efter här. Jag har fotat sen 70 talet och fotar enbart vilda djur.
Att hålla i en kamera i handen när man kravlar över t.ex. en iskall bäck, eller i lera är inte ett bra alternativ. Mina resor är sådana att jag kan inte (har ej råd) att återvända dit flera gånger och därmed förbereda i detalj. Mina fototillfällen är mer spontana, alltid på nya platser, Alaskas vildmark, ut i Great Bear Rainforest via vandring eller kajak/kanot, och liknande. Och det är ofta fåglar men utomlands är det stora däggdjur som varg, björn och andra rovdjur.
Och precis som du förklarade så har jag också bytt, i mitt fall från att alltid bära mitt tunga 500mm F4 till att nu köra med en 300mm F4 vilket ger mig enormt många fler keepers, missar inte så många häftiga fototillfällen längre.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Under 90-talet sydde jag en midjeväska till min systemkamera. Den rymde kamera med 80-200 zoom plus några rullar film.
Jag använde aldrig den väskan till något så extremt som du beskriver, och min kamera var mindre.
Men ändå.
Jag minns det som att midjeväskan satt bra, och kameran var alltid lättillgänglig.
Oftast hade jag väskan fram på magen, men det var lätt att bara fösa den runt kroppen så att den hamnade på sidan eller på ländryggen.

Hemma hos mina föräldrar har jag en större midjeväska jag fick med vid köpet av en begagnad kamera. Men jag har inte använt den. Om jag får möjlighet ska jag ta en sväng dit och kolla lite mer på den. Den kanske kan vara ett alternativ
 

gunte

Aktiv medlem
Intressant att vad som betecknar en proffskamera är att det sitter batterigrepp på den..förövrigt bör en stor midjeväska duga..
 

PMD

Aktiv medlem
Googlat runt lite och hittat en som kanske kan vara något
Think Tank Digital Holster

Finns i flera storlekar

Exempel (de visar en bild där den monterad på magen)

https://store.naturescapes.net/think-tank-photo-digital-holster-30-v2-0/
En sån väska har jag. Jag minns inte den exakta beteckning (och därmed inte heller storleken), men den passar en normalstor digital spegelreflex utan batterigrepp och ett hyfsat stort zoom-objektiv. (Jag brukar ha en EOS 70D med ett EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM i väskan).
Det följer med en axelrem och med den går det knappast att ha väskan som "ryggsäck", men det kanske går att fixa med lite extraremmar?

Jag tycker att det är en alldeles utmärkt väska om man är ute för att enbart fotografera med ett teleobjektiv.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]
Det följer med en axelrem och med den går det knappast att ha väskan som "ryggsäck", men det kanske går att fixa med lite extraremmar?
[...].
På en av bilderna från butiken jag länkade har den en extra rem. Finns den på bild så följer den nog med vid köpet.
Av bilden att döma får jag för mig att det egentligen är två axelremmar som går i kors på ryggen
 

Bilagor

PMD

Aktiv medlem
En axelrem (eller halsrem) och en midjerem, tycker jag det ser ut som . Jag minns inte att det följde med någon midjerem till min väska, men jag köpte den för över tio år sen.

Väskan på bilden är ganska mycket mindre än min väska.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Cardazio, det funkar inte att hänga den med kamera remmar på ryggen. Jag har Blackrapid sele och inte ens med det ligger den still på ryggen. Det är lätt att den repas av en vass gren eller en sten när jag kryper omkring.
Andra lösningen var intressant, men jag kan inte ha något som sitter på magen när jag kryper omkring. Smart tänkt annars.
Det kanske bör påpekas att han inte föreslog att den skulle hänga löst i remmen, utan att du skulle kombinera med PD:s fäste som man kan klicka fast Arca-plattan i. Det är i grunden tänkt att ensamt kunna hålla kameran. Om detta fungerar i din situation låter jag däremot vara osagt. Spontant känns det knepigt att få kameran på något vettigt ställe givet var man kan tänkas fästa fästet.

Det här är PD Capture Clip:
https://www.youtube.com/watch?v=C44nbgvXbiU
 

smislo

Aktiv medlem
Tack alla för hjälpen och lösningar.

Cardazio, det funkar inte att hänga den med kamera remmar på ryggen. Jag har Blackrapid sele och inte ens med det ligger den still på ryggen. Det är lätt att den repas av en vass gren eller en sten när jag kryper omkring.
Andra lösningen var intressant, men jag kan inte ha något som sitter på magen när jag kryper omkring. Smart tänkt annars.

Tack Dahlen, jag känner att det just kan gå, även om det blir tight och man inte då kan stoppa in en padda i den, men jag ska ändå inte ha padda i den :)
Skönt att höra att du kan ha så stort objektiv i den, då vet jag att jag kan använda mina motsvarande stora objektiv i den.
Jag får bege mig till Scandinavian Photo, de verkar vara de enda som säljer den i Sverige. Gillar inte deras service men inte så viktigt i detta fall.
Jag kan bara rekomendera MindShift Gear Kameraväska PhotoCross 13 (har den själv) https://www.scandinavianphoto.se/mindshift-gear/kameravaska-photocross-13-orange-ember-1039502 eller den nya https://www.thinktankphoto.com/products/photocross-13-backpack nyligen lanserad.
Det klarar allt du behöver.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
En axelrem (eller halsrem) och en midjerem, tycker jag det ser ut som . [...].
Det skulle bli väldigt jobbigt för nacken om det var (är) så.
Betydligt bekvämare - och stabilare - om det är remmar som går i kors på ryggen.
Om det inte följer med två remmar kan man säkert köpa en extra som tillbehör.
 

PMD

Aktiv medlem
Det skulle bli väldigt jobbigt för nacken om det var (är) så.
Betydligt bekvämare - och stabilare - om det är remmar som går i kors på ryggen.
Jo, så kan det nog vara.

Om det inte följer med två remmar kan man säkert köpa en extra som tillbehör.
"Compatible with the Digital Holster Harness V2.0 (sold separately)" står det på websidan du länkade till (i #9) så jag tror att det är den vi ser på bilden.
Om man följer den länken så kan man se att det är en rejäl sele och inte bara några remmar.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ja, satan i gatan, den där verkar kunna sitta hur stadigt som helst, samtidigt som kameran ligger skjutklar mitt framför (under) näsan på en
 
ANNONS