Annons

Hemmagjord fixer?

Produkter
(logga in för att koppla)

cardazio

Aktiv medlem
Har ni tips på en bra (god fixerprestanda / ej hälsofarlig) fixer man kan göra själv?

Ska framkalla Ilford Multigrade RC i caffenol är tanken (pga cancer, dna-skador m.m. som man varnar för på Ilford-burken).

Har letat runt och hittat bra recept på framkallare och stoppbad, men fixer verkar man på många håll säga att det är nästintill omöjligt att få till själv, så därför har jag köpt en flaska från Ilford att börja med. Hade dock varit kul om man kunde fixa fixern själv framöver.
 

Affe.R

Avslutat medlemskap
Jagat runt på allt från seriösa forum till div konstiga trådar utan resultat men tror att det är som du säger att just fix är svårt å göra själv . Och skulle det gå så är den nog inte så mycket mindre hälsofarlig
 

PMD

Aktiv medlem
Det går väl att tillverka fixermedel själv, men är det någon vits med det? Det torde vara svårare att skaffa de ingående ingredienserna för att framställa natriumtiosulfat, och resultatet blir ju detsamma.

Man kanske kan använda något annat salt som gärna binder till silverjonerna i den fotografiska emulsionen, men för att hitta ett lämpligt sådant måste man vara en betydligt bättre kemist än vad jag är. :)
 

cardazio

Aktiv medlem
Själva fixern var inte lika giftig, så då får den stanna 😀. Skönt att höra att det inte var jag som var kass på att googla.
 
ANNONS