Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Web-kamera som kan se negativ

Produkter
(logga in för att koppla)

PerFogelberg

Aktiv medlem
Är det någon som vet om det finns en liten kamera att koppla till USB-porten som har kort närgräns och som kan vända filmnegativ på ljusbordet till en positiv bild på datorskärmen?

Jag har letat på nätet efter en digital lupp utan resultat.
 

Damocles

Aktiv medlem
Vet inte någon som har det i grundutförande. Jag har inte direkt kollat på hur kameramjukvarorna för "tehtered use/remote capture" är heller. Om någon av dom klarar det. Men om jag inte kommer ihåg fel har en del av dom twain interface så det går att få in snabbt i valfritt program, då går det ju att vända med en knapptryckning. Sen finns det en del tredjepartsmjukvaror ute på nätet som troligen går att labba en del med själv.

Dom flesta av Canons små digitalare klarare att köras remote, vet inte på rak arm hur det är med dom andra märkena.
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
Jag vill kunna se mina negativ rättvända och förstorade på skärmen. Som det är nu är det svårt att välja vilka bilder man ska bemöda sig med att scanna.

Visningen ska vara i realtid. På så sätt kan man dra kameran över negativen och snabbt välja de man vill jobba vidare med.

Hur gör man annars för att enkelt få översikt över sina negativ?
 

eatfrog

Aktiv medlem
Flatbäddscanner?
Finns många väldigt billiga idag, säkert till samma pris som du får en bättre webcam för.

Kontaktkopior ifall du har ett mörkrum, tar inte lång tid och du kan fundera nogrannare när du kan sitta med lupp och papper.

/Henri
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
Henri: Jag har redan en flatbäddscanner och en filmscanner redan.

Problemet är att jag har ca 2 meter negativ som jag vill titta igenom. Skulle jag göra det i scannern skulle det ta 105 år. Hyllmetrar vill det säga.

Jag vet att fujifilm hade en videokamera för att kunna titta på sina negativ för en massa år sedan. Genom att negativen sitter i genomskinliga accetatfickor kan man lätt lägga dom på ljusbordet och titta på dom med lupp. Hade det varit diapositiv skulle det vara mycket enklare.
 

eatfrog

Aktiv medlem
Då förstår jag hur gravt problemet ditt är. ;)

Borde inte vara någon större sak att heltenkelt vända bilden webkameran matar.
Tyvärr krävs det att någon har gjort ett sådant program.

/Henri
 

Damocles

Aktiv medlem
Jag funderade på om det var en webkamera du var ute efter men trodde det skulle bli för låg upplösning. Dyrare videokonferanskameror är ju i regel bättre, men kostar ju därefter.

Iaf, det finns ju ett antal gratisprogram som tar emot en ren videoström, om det inte redan finns en funktion för att vända på färgerna, så borde det inte vara svårt att bygga in.

Sen hitta en standardiserad kamera som lämnar rätt typ av videoström borde inte vara så svårt, nackdelen är att dom flesta har väldigt kass upplösning.

Jag sökte på webcam och invert i google och fick träff på ett webkameragränssnitt som är shareware och klarar att invertera.
http://www.programurl.com/-dacamyo-webcam-software.htm
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
Upplösningen är inte viktig. Det räcker med 480x640 pixlar. Det är bra om kameran har USB-kontakt. Det räcker med ganska låg uppdateringsfrekvens. Dvs 5-10 bilder i sekunden.
 

Damocles

Aktiv medlem
Då borde vilken webcamera som helst som har standardiserat interface klara det. Vet inte om dom kör twain eller vilket, men det är ju bara kolla på respektive, och på programvaran.
 

molusk

Aktiv medlem
Jag vill kunna se mina negativ rättvända och förstorade på skärmen. Som det är nu är det svårt att välja vilka bilder man ska bemöda sig med att scanna.

Visningen ska vara i realtid. På så sätt kan man dra kameran över negativen och snabbt välja de man vill jobba vidare med.
Jag vill lyfta fram den här tråden för jag kan fortfarande inte hitta något program till mina kameror (EOS) eller webbkamera som utför det ovanstående.

Jag har gått igenom och sorterat 16 000 glasplåtar genom att använda en gammal analog videokamera där man kan invertera videosignalen, men jag trodde nu att det skulle kunna göras med något "remote"-program till rn stillbildskamera med live-view.

Är det någon som är uppdaterad på detta ämne?
 

iBoat

Aktiv medlem
Jag vill lyfta fram den här tråden för jag kan fortfarande inte hitta något program till mina kameror (EOS) eller webbkamera som utför det ovanstående.

Jag har gått igenom och sorterat 16 000 glasplåtar genom att använda en gammal analog videokamera där man kan invertera videosignalen, men jag trodde nu att det skulle kunna göras med något "remote"-program till rn stillbildskamera med live-view.

Är det någon som är uppdaterad på detta ämne?
Inte uppdaterad och mitt tips tillhör inte det mest raffinerade heller. Jag kom bara att tänka på att det går att vända skärmen så att den blir negativ. Detta kommando är för Mac OSX: ctrl+alt+cmd+8. Kanske finns något motsvarande i Win, vet inte.

Som sagt, det var kanske inte vad du vill ha, men det kan vara användbart. :)
 

Bilagor

Senast ändrad:

molusk

Aktiv medlem
Jag tackar för svaren, men min förhoppning skulle varit att det funnits i programvara liknande EOD utility - Remote live view shooting, som ju fungerar bra om man vill titta på positiva bilder utan att spara dem.
//Bosse
 
ANNONS