Annons
Gammal 2018-09-13, 19:33
martinot

froderberg skrev: För att komma tillbaka till ämnet:

Idag har jag varit ute och fotograferat lite på stan med Eos R för första gången. Några snabba intryck är att:

- Autofokusen fungerar väldigt bra, både med RF- och EF-objektiv
- Handgreppet är riktigt skönt och tillräckligt stort för min hand. Alla fingrar får plats.
- RF 50/1,2 är väldigt imponerade
- Det finns massor av inställningsmöjligheter och det tar tid att sätta sig igenom alla. Alla knappar och rattar utom tre kan programmeras om ...
- Slutaren hörs mer än jag förväntat
- AF-ON-knappen är bättre placerad på batterigreppet än på kamerahuset.
- Ögon-AF blir inte lurad av glasögon

Bilden är tagen med ögon-AF-inställning, 50/1,2 @ f/1,4, One Shot
Håller med om att vi inte bör skriva om minneskortsplatser i denna tråden (missade det när jag svarade på Olas inlägg, sorry).

Låter trevligt! Skönt att de även fått till greppet.

Hur är AF-C jämfört med DSLR-sidan hos Canon skulle du säga? Ungefär som en 5DmkIII?
Gammal 2018-09-13, 19:37
Skrotfotaren 2.0

Glimt
froderberg skrev: Det verkar vara samma sensor i grunden. Jag vet inte vad du förväntat dig, men Canon erbjuder i alla fall fler pixlar än konkurrenterna Sony A7 III och Nikon Z6. De har väl inte heller kommit med helt nya sensorer?
Jo Mr Frödeberg SONY sensorn kom för 1 år sedan och är en betydligt mordernare sensor med bakbelysning, tyvärr...................ligger SONY (för Canons del) 3-4 år före Canon i utveckling av sensorer. Inte för att Canons sensorer är dåliga (suveräna i dåligt ljus) men när det gäller färgåtergivning ligger dom en bit efter..............................
Gammal 2018-09-13, 19:46
froderberg
Administratör

martinot skrev: [I]
Hur är AF-C jämfört med DSLR-sidan hos Canon skulle du säga (ungefär)? Som en 5DmkIII?
Mitt första intryck är minst lika bra. Och dessutom kan Eos R följa ett motiv som rör dig över bildytan och automatiskt byta AF-punkt.
Gammal 2018-09-13, 21:19
torbeno

froderberg skrev: För att komma tillbaka till ämnet:

Idag har jag varit ute och fotograferat lite på stan med Eos R för första gången. Några snabba intryck är att:

- Autofokusen fungerar väldigt bra, både med RF- och EF-objektiv
- Handgreppet är riktigt skönt och tillräckligt stort för min hand. Alla fingrar får plats.
- RF 50/1,2 är väldigt imponerade
- Det finns massor av inställningsmöjligheter och det tar tid att sätta sig igenom alla. Alla knappar och rattar utom tre kan programmeras om ...
- Slutaren hörs mer än jag förväntat
- AF-ON-knappen är bättre placerad på batterigreppet än på kamerahuset.
- Ögon-AF blir inte lurad av glasögon

Bilden är tagen med ögon-AF-inställning, 50/1,2 @ f/1,4, One Shot
Har du testat videofunktionen något? Hur 4K-läget är, drar det mycket batteri?
Gammal 2018-09-13, 21:31
froderberg
Administratör

torbeno skrev: Har du testat videofunktionen något? Hur 4K-läget är, drar det mycket batteri?
Nej jag har mest försökt sätta mig i inställningarna och testat autofokusen.

Jag provade dock att filma lite i 4K med EF-S 10-18 STM.
Gammal 2018-09-13, 23:19
PMD

iSolen.se skrev: Kan man 10-dubbla bildprestandan i en rymdzond miljoner kilometer bort kanske det är möjligt att dubbla prestandan ändå?
Vilken sond var det? Hur lång tid gick det mellan urpsrungsprestanda och den tiofaldigade prestandan? (Dvs hur mycket forskning och utveckling på området hade skett under tiden?)

Om de vill är förstås en annan femma.
Jo, det kan ju handla om marknadsstrategier, men jag tror att det inte finns så stora kvantsprång att göra inom signalbehandling (på kort tid). Det är nog snarare batteriet som sätter gränserna (och man har antagligen valt elektroniska kretsar efter det).
Gammal 2018-09-14, 08:38
iSolen.se

PMD skrev: Vilken sond var det? Hur lång tid gick det mellan urpsrungsprestanda och den tiofaldigade prestandan? (Dvs hur mycket forskning och utveckling på området hade skett under tiden?)

Jo, det kan ju handla om marknadsstrategier, men jag tror att det inte finns så stora kvantsprång att göra inom signalbehandling (på kort tid). Det är nog snarare batteriet som sätter gränserna (och man har antagligen valt elektroniska kretsar efter det).
Få man effektivare processning och kanske mindre bildformat är det inte otroligt att man får ut dubbelt från en existerande processor. Jag lyckas ofta optimera kod och det är inte några % bättre utan i regel stora mångdubbla prestandahöjningar.

Men det krutet lägger nog tillverkarna på nästa modell.
Gammal 2018-09-14, 10:14
hbengtsson

froderberg skrev: Mitt första intryck är minst lika bra. Och dessutom kan Eos R följa ett motiv som rör dig över bildytan och automatiskt byta AF-punkt.
Fick du testat Eye-AF något?
Gammal 2018-09-14, 10:41
froderberg
Administratör

hbengtsson skrev: Fick du testat Eye-AF något?
Ja, även om jag kallade det Ögon-AF i tidigare inlägg ;)

Mitt intryck är att funktionen lätt hittar ögon och fastnar inte på glasögonen. Men det känns lite onödigt krångligt att byta mellan vilket öga som fokuseras.
Gammal 2018-09-14, 10:43
Flash Gordon

froderberg skrev: Ja, även om jag kallade det Ögon-AF i tidigare inlägg ;)

Mitt intryck är att funktionen lätt hittar ögon och fastnar inte på glasögonen. Men det känns lite onödigt krångligt att byta mellan vilket öga som fokuseras.
Jag hörde att ögonfokus inte fungerar vid AF-C. Stämmer det?
Gammal 2018-09-14, 10:54
froderberg
Administratör

Flash Gordon skrev: Jag hörde att ögonfokus inte fungerar vid AF-C. Stämmer det?
Det stämmer, det fungerar dessutom bara i enbildsläge (precis som tyst exponering). De två senare sakerna ska fixas snart, men inget sagt om ögon-AF med kontinuerlig fokus (servo).
Gammal 2018-09-14, 10:55
iSolen.se

Flash Gordon skrev: Jag hörde att ögonfokus inte fungerar vid AF-C. Stämmer det?
Vad är det med AF-C som "alla" handikappar. Förstår de inte att det är AF-C som alla använder?
Gammal 2018-09-14, 11:04
Flash Gordon

iSolen.se skrev: Vad är det med AF-C som "alla" handikappar. Förstår de inte att det är AF-C som alla använder?
Vad menar du med alla handikappar.
Sony har ju haft en utmärkt sådan under lång tid. Fuji har också haft det ett tag men inte lika bra som Sony. Nu lär det med X-T3 komma upp i Sony-nivå enligt ryktena.
Tror det finns hos fler. Det underlättar mycket för video med människor fast också när man till exempel fotar porträtt, lekande barn eller sportande vuxna och en hel del till.

Har lite svårt att förstå att Canon missat på den punkten.
Det och en del annat man hört om EOS r får mig tro att de har en ganska svag processor i kameran.
Gammal 2018-09-14, 11:07
hbengtsson

Kommer tydligen i nästa firmware
Gammal 2018-09-14, 11:10
Flash Gordon

hbengtsson skrev: Kommer tydligen i nästa firmware
Det hoppas jag för alla som köper kameran. Är verkligen en funktion som underlättar en hel del när man fotar människor.

Fungerar tyvärr inte på hundar:-(
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:14.

Elinchrom ELB 500 TTL