Annons

Gammal 2013-08-13, 18:41
foto CHIP

Tummen ner
Simon Ivarsson skrev: Men är det så svårt att förstå?
Med feglir så syftar man i detta fallet på fotografen, inte objektet.

Ett exempel
Att fota ryggen på någon är feglir då objektet inte kommer att reagera på att den blir fotograferad.
Att däremot fota direkt framifrån så att objekt tydligt ser att den blir fotograferad är inte feglir.

Lärare sa du?
När du ändå är i farten och förklarar - vill du då vara snäll och även förklara vad ditt syfte med sista frågan är!
Gammal 2013-08-13, 18:53
foto CHIP

Idé
Simon Ivarsson skrev: Men är det så svårt att förstå?
Med feglir så syftar man i detta fallet på fotografen, inte objektet.

Ett exempel
Att fota ryggen på någon är feglir då objektet inte kommer att reagera på att den blir fotograferad.
Att däremot fota direkt framifrån så att objekt tydligt ser att den blir fotograferad är inte feglir.

Lärare sa du?
Tips på en annorlunda attityd för begrepp - Pull & Push Street Photography:
http://streetphotographerstoolbox.wo...l-photography/
Gammal 2013-08-13, 19:19
Jazt

Mångkultur
Mer om (foto)mångkulturen.

Gör ett nytt försök till att återgå till tråden även om det enbart verkar bli en monolog. Troligen ett tråkigt/ointressant/oviktigt ämne?
Men jag kör på lite till.

Först tycker jag att man skall bottna med de elementära Sharialagarna. Sök på ”Shariah laws”.

Fortsätt gärna med att läsa om de föreslagana Shariazonerna. Det finns exempelvis ganska mycket om man Googlar på ”Copenhagen Shariah zone”.
Jag går nog inte in i någon av dessa tänkta zoner i England, Spanien, Kanada, Köpenhamn etc med en stor kamera på bröstet.

Av intresse skulle vara om någon muslimsk gatufotografs tankar om gatufotografi kan höras här. Jag hade hoppats någon skulle hoppa in i foruminlägget och vägleda mig. Men vi får nog vänta något kanske.

Jag har försökt få kontakt i ämnet med en av min största svenska favorit i gatufoto, Karim Mostafa om han har synpunkter eftersom han gatufotar i mycket blandade religiösa miljöer. Vi får se.
Kolla gärna så länge hans ”Girl in black”: http://www.blackandwhitestreet.com/node/3188.

Men det finns ju utländska intressenter i detta ämne som vi kan kolla under tiden.
Om den muslimska kamera- (och video) problematiken finns att läsa på: www.daruliftaa.com/node/5611.

Här repeteras först att det är bra att komma ihåg att ”hundar och teckningar” ej får förekomma i ett strikt muslimskt hem. Alla kommer väl ihåg rondellhunden med teckning som förorsakar oro fortfarande.
Alltså, levande varelser (mäniskor och djur) får ej avbildas - tecknas eller målas.

Problemet för muslimer är att kameror ej fanns vid tiden för profeterna. Det verkar nu som det är två grundskolor; en del som förbjuder och en del som är tillåtande till att avbilda med kamera. Troligen finns det dessutom mellanåsikter som gör det helt omöjligt att greppa.

Vanligt nu för tiden är det att man ser muslimskt klädda damer gå öppet på Drottninggatan och peta på eller tala i smartmobiler, Samtliga dessa av senare modell har välpixlade kameror och det vore intressant att veta hur/om dessa används.

Det är ju lite jobbiga frågor det här och man kanske skall ta det helt avspänt som de flesta av er antyder och överlåta ev. fotografering och FS-visning av bilder med delvis muslimska mäniskor åt den egna moralen. För min egen del blir den framtida gatufotograferingen lite mer spännande och oförutsäjbar med kulturvariationerna på Drottninggatan.

Jag kan inte motstå att bilägga min bild där två shejker för några år sedan smygande gör sig fina för att avporträtteras hos fotografen.
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	Fotoförberedlse.jpg
Visningar:	78
Storlek:	78.1 KB
ID:	130812  

Gammal 2013-08-13, 21:43
ErlandH

Jazt skrev: Det verkar nu som det är två grundskolor; en del som förbjuder och en del som är tillåtande till att avbilda med kamera.
Det gäller inte bara foto. Även när det gäller målade bilder finns det olika inriktningar inom islam som har helt olika uppfattningar. I många muslimska länder kan man helt öppet köpa bilder av profeten Muhammed.
Gammal 2013-08-13, 21:57
Oquist

Angående just sharialagar och -zoner, finns det något konkret som säger att det faktist funderas på att införas eller är det bara att man vill ge sken av något som egentligen inte finns.

Om det är det sista så tycker jag att man kan lämna just den delen, om att det skulle införa shariazoner.

Menar vem som helst kan lämna in och försöka få till vad som helst utan att det egentligen har någon grund. T.ex. att försöka få ett förbud mot all gatufotografering skulle säkert väcka uppmärksamhet men i samma stund så skulle man inse att det inte kommer att bli till stånd med ett förbud.

I samma andetag så vill jag påstå att det är "lätt" att man tar till sig liknande påhittade sanningar om shariazoners införande. En knepig form av skrämselpropagande för att öka på fördomar.

Sökningen på "Copenhagen sharia zone" visade mest på att det finns extremistgrupper som vill ha sådan, inte att det finns stöd för att det ska införas, annat än från någon extremist sida som säger att sharia lagarna kommer... Något resultat visade på att någon grupp t.o.m. hade förbjudits i Storbrittannien.
Gammal 2013-08-13, 22:01
rofr

Klart vi följer tråden
Jazt skrev: Mer om (foto)mångkulturen.
Gör ett nytt försök till att återgå till tråden även om det enbart verkar bli en monolog. Troligen ett tråkigt/ointressant/oviktigt ämne?
Verkligen inte ointressant och definitivt inte oviktigt, önskar att fler deltar med bidrag om sin syn på ämnet.

Först och främst vill jag säga att långtifrån alla utlandsfödda här i Sverige är muslimer. Vi har under århundraden (eller under evig tid) mötts av invandrande folkgrupper som assimilerats och bidragit till det som vi idag uppfattar som en ren svensk kultur. Germaner, valloner, slaver, ester, zigenare, finländare, italienare, turkar, amerikanska desertörer, you name it.
Skälet till att de kommit hit är oxå mångskiftande: en del är ren arbetskraftsimport av svenska företag, en del är flyktingar som tvingats lämna sin hemort pga krig eller etnisk förföljelse och en del är helt enkelt driftigt folk som nyfikna på sin omvärld lämnat sina hem för att söka lyckan nån annanstans.

Jazt skrev: Först tycker jag att man skall bottna med de elementära Sharialagarna. Sök på ”Shariah laws”.
Jag tror att det är olyckligt att förknippa mångkultur med Sharia eller islam. Alla religioner har sina etiska regler och de är inte självklara ens där de är i majoritet. Se bara på den 'kristna världen' med alla sina varianter på etik och levnadsregler. Självklart kan man alltid hitta folk som öppet förespråkar att speciella krav ska gälla för sin omgivning.

Lyckligtvis är internationell lagstiftning rätt överens om att respektive länders lagstiftning gäller och ska respekteras. Även att förhållandet mellan länder med olika lagstiftning regleras av avtal som reglerar de konflikter som kan uppstå pga av skillnaderna. Respekten för slutna avtal är definitivt en genuin mänsklig egenhet som återfinns i alla kulturer. Hur skulle annars internationell handel kunna fungera?

Så - i Sverige gäller svensk lag, vadän någon kan tycka om det.

Den andra sidan av saken som fotograf är förmågan till lyhördhet, det är ofta lite dumt att provocera när det uppenbart ogillas att man tar bilder.

Som en historia ur livet kan jag berätta. Min profession är ljud och elektroakustik. Kyrkor är erkänt knepiga akustiska miljöer och jag har stor erfarenhet att lösa akustiska problem i dessa miljöer. För några år sedan var jag inbjuden att demonstrera en speciell högtalarlösning i Malmö moské. Jag 'körde' ljudet under en fredagsbön och fick en intressant inblick i den muslimska 'gudstjänstordningen'. Under själva bönen tog jag några fotografier och före och efter själva gudstjänsten tog jag flera bilder för att dokumentera miljö och lokalitet. I de flesta bilder kom det med såväl besökare som tjänstgörande. Ingen höjde ens ett ögonbryn över vad jag höll på med. Den enda kommentaren kom från några ungdomar som tyckte att mina högtalare påminde om 'Bazookas'.

Vad jag vill säga är att man absolut inte ska låta sig påverkas av vad enskilda 'extremister' säger. Däremot tycker jag att man kan kalla det 'god sed' att avläsa det mänskliga 'läget' och inte dumhävda sin rätt.
Gammal 2014-04-18, 11:41
Jazt

Genombrott? Gatufo (ok, posering men ändå) av färglatt klätt dam på Drottninggatan i april 2014.
Bifogade miniatyrer

Namn:	DSC09891a.jpg
Visningar:	79
Storlek:	57.9 KB
ID:	134640  

Gammal 2014-06-10, 14:06
Jazt

Ämnet verkar vara läsvärt med över 13300 tittare men inga nya åsikter tycks finnas. Bifogar en sommarklädd dam. Är hon inte snygg?
Bifogade miniatyrer

Namn:	25.jpg
Visningar:	86
Storlek:	95.6 KB
ID:	135249  

Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:02.

Tether Tools Case Air