Annons
Gammal 2017-06-20, 11:25
Oförbätterlig

tocar skrev: Jag har varit medlem länge men bara lagt upp några få bilder, tycker det är för svårt att fatta hur man får någon att titta på en upplagd bild. Hela bildforumet är i mitt tycke helt fel! På Facebook är det hur simpelt som helst med olika grupper och forum i forumet och aviseringar som visar direkt.
Även Flickr är smartare.
Sen att man inte får ha ram (om det är kvar), krav på storlek osv.. ni styr hela processen. Fotosidan har ballat ur!
Jag tycker att du är lite orättvis. Ditt val av motiv ( och mitt) har en smalare "gilla-grupp" än andra motiv som väcker mer känslor, t ex barn. Det är bara att gilla läget.

Sen det här på din profilsida: "Väljer att presentera mina bilder hårt komprimerade och i litet format, trots stor förlust i skärpa och färgrymd pga flera bildstölder."

Det kanske inte lockar någon att titta lite extra. Kanske vore det bättre att lägga in en rejäl vattenstämpel över en i övrigt minimalt komprimerad bild?

Krav på maximalt tillåten storlek måste ju Fotosidan naturligtvis ha, annars ballar det ju ur fullständigt. 2880x1920 är rejält stora bilder, du kommer inte i närheten av den kvaliteten på sociala medier.

Hur man får någon att titta på en upplagd bild? Den måste väl vara intressant för publiken. En del av mina bilder är skitintressanta för fågelskådare men av mycket ringa intresse för en landskapsfotograf. Live with it.

Ett sätt är väl att vara aktiv och titta på och kommentera andras bilder. Jag brukar då kolla profiler på de som tittar på min profil och mina bilder och de har alltid i sin tur bilder som väcker intresse.

Men jag tycker definitivt att man borde kunna betygsätta en bild utan att behöva skriva en kommentar.
Gammal 2017-07-03, 15:35
Hankki

Oförbätterlig skrev: En stor nackdel tycker jag är att FB har rätt att använda mina bilder eller att upplåta dom till tredje part. Varför just mina bilder skulle vara intressanta vet jag inte, men tråkigt om det skulle hända.

En annan nackdel är kanske att upplösning, kvalité och storlek inte är i närheten av vad man kan lägga upp på Fotosidan, och det saknas struktur för album och portfolios. Det blir liksom inget sätt att visa upp sina bilder för folk man träffar på eftersom de snabbt försvinner i flödet.
Jag har varit på FB mindre än ett år och inte riktigt brytt mig om hur allt fungerar. Facebook har väl "rätt" att använda bilderna som publiceras som offentliga men inte de som bara kan ses av vänner.
En annan sak är att dela en bild från FS, stor och med bra kvalitet, så länkas bara bilden in till FB och på så sätt finns ju inte bilden på FB och de borde ju då inte kunna använda den, rätta mig om jag har fel.
Gammal 2017-07-03, 17:43
JAWAS

Tummen ner Ej OK
Hankki skrev: Jag har varit på FB mindre än ett år och inte riktigt brytt mig om hur allt fungerar. Facebook har väl "rätt" att använda bilderna som publiceras som offentliga men inte de som bara kan ses av vänner.
En annan sak är att dela en bild från FS, stor och med bra kvalitet, så länkas bara bilden in till FB och på så sätt finns ju inte bilden på FB och de borde ju då inte kunna använda den, rätta mig om jag har fel.
Hej Har inte fattat/över huvud tagit funderat på att FS kan använda mina bilder.......... Är så fallet så tycker jag att det är as sjukt och va fan står den finstilta texten att det är så. Är detta sant så tar jag en funderare på att hitta ett annat forum.
Ha en skön fotosommar.
Gammal 2017-07-03, 18:33
Hankki

JAWAS skrev: Hej Har inte fattat/över huvud tagit funderat på att FS kan använda mina bilder.......... Är så fallet så tycker jag att det är as sjukt och va fan står den finstilta texten att det är så. Är detta sant så tar jag en funderare på att hitta ett annat forum.
Ha en skön fotosommar.
Det är facebook, FB, som kan använda dina offentliga bilder intefotosidan
Gammal 2017-07-03, 18:40
JAWAS

Tummen upp Tack
Hankki skrev: Det är facebook, FB, som kan använda dina offentliga bilder intefotosidan
Hej Härligt med detta svar.... Lycka till med sommar fotograferingen.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:12.