Annons
OBS: denna grupp är markerad som inaktiv. Gruppvärden kan aktivera den igen genom att redigera inställningarna.
Gammal 2017-07-05, 13:40
horvendile

Mitt arbetsflöde när jag har många bilder att ta hand om (kan men behöver inte vara bröllop) har varit likt många andras här:
Fota i RAW
Import i LR
Gör urval i LR
Redigera i LR
Export

Steg 2 och 3 kan dock bli väldigt tidskrävande om det är många bilder med många pixlar. Jag har därför nu skaffat programmet Fast Raw Viewer för strax under 200 kr och gjort första sållningen där, för att därefter importera de utvalda i LR och fortsätta arbetet där. Hittills verkar det funka bra.

Alltså poängen är att Fast Raw Viewer är brutalt mycket snabbare på att hoppa mellan olika bilder än vad LR är. Dock är defaultrenderingen av raw-filerna inte helt klockren tycker jag. Men det duger ändå.
Gammal 2017-07-05, 13:56
Astroscapist

horvendile skrev: Mitt arbetsflöde när jag har många bilder att ta hand om (kan men behöver inte vara bröllop) har varit likt många andras här:
Fota i RAW
Import i LR
Gör urval i LR
Redigera i LR
Export

Steg 2 och 3 kan dock bli väldigt tidskrävande om det är många bilder med många pixlar. Jag har därför nu skaffat programmet Fast Raw Viewer för strax under 200 kr och gjort första sållningen där, för att därefter importera de utvalda i LR och fortsätta arbetet där. Hittills verkar det funka bra.

Alltså poängen är att Fast Raw Viewer är brutalt mycket snabbare på att hoppa mellan olika bilder än vad LR är. Dock är defaultrenderingen av raw-filerna inte helt klockren tycker jag. Men det duger ändå.
Vet inte hur mkt snabbare det blir med Fast Raw Viewer, men jag sållar ju mer än 1bild/s i snitt på en 4 år gammal laptop.
Importen och Preview tar såklart sin tid, men sånt gör jag över natten efter jag kommit hem efter uppdragen.

/stefan
Gammal 2017-07-05, 15:02
Melmis

Astroscapist skrev: Fotar i RAW.
Tankar över till LR.
Flaggar keepers som får vidare till sållning2
Flaggar dessa med rejects som inte håller måttet.
Redigerar enbart i LR.

Får säga grattis att det bara tar dig 2-5 timmar. Jag lägger åtskilliga fler timmar innan leverans till kund.

Med vänlig hälsning

/stefan
Men hur många bilder redigerar du då?
Jag räknar med att fotografering & redigering tar i snitt en arbetsdag, ca 8h. Med resor & annan förberedelse.
Jag har inte arbetat i Lightroom & känner mig ju självklart hemma i Bridge & Photoshop.
Men jag fixar varje bild för sig, en & en. Kan man i Lightroom fixa flera bilder samtidigt om det nu är samma "fel" på bilderna, typ underexponerade eller nåt annat?
Gammal 2017-07-05, 15:07
Astroscapist

Melmis skrev: Men hur många bilder redigerar du då?
Jag räknar med att fotografering & redigering tar i snitt en arbetsdag, ca 8h. Med resor & annan förberedelse.
Jag har inte arbetat i Lightroom & känner mig ju självklart hemma i Bridge & Photoshop.
Men jag fixar varje bild för sig, en & en. Kan man i Lightroom fixa flera bilder samtidigt om det nu är samma "fel" på bilderna, typ underexponerade eller nåt annat?
5-800st går jag igenom en o en. Av dom är mellan 50-100 mer ingående justerat.
Ja LR justerar batchvis. Men jag går ändå igenom dom en och en som ska levereras till slutkund.

/Stefan
Gammal 2017-07-05, 15:13
Melmis

Astroscapist skrev: 5-800st går jag igenom en o en. Av dom är mellan 50-100 mer ingående justerat.
Ja LR justerar batchvis. Men jag går ändå igenom dom en och en som ska levereras till slutkund.

/Stefan
Har du ofta fotograferingar där du följer med bröllopsparet en hel dag? Eller du kanske fotade annat än bröllop?
Jag brukar nog hamna på runt 300-500 bilder på 1 1/2 timme. Men jag är nog ganska duktig på att bränna på bilder. Allt för att verkligen få de bilder jag slutligen vill skicka till min kund. Och är det många med på bilden är det alltid någon som blundar, tittar åt ett annat håll osv. Jag bränner hellre på än att står & tittar i sökarfönstret på precis varje bild. Det blir så långdraget för kunderna. De brukar tycka att det är ganska kul att posera när de väl har kommit igång :O)
Gammal 2017-07-05, 15:23
Astroscapist

Melmis skrev: Har du ofta fotograferingar där du följer med bröllopsparet en hel dag? Eller du kanske fotade annat än bröllop?
Jag brukar nog hamna på runt 300-500 bilder på 1 1/2 timme. Men jag är nog ganska duktig på att bränna på bilder. Allt för att verkligen få de bilder jag slutligen vill skicka till min kund. Och är det många med på bilden är det alltid någon som blundar, tittar åt ett annat håll osv. Jag bränner hellre på än att står & tittar i sökarfönstret på precis varje bild. Det blir så långdraget för kunderna. De brukar tycka att det är ganska kul att posera när de väl har kommit igång :O)
3-500 bilder på 1,5 timmar är nog rätt normalt. Antar du menar porträttbilder. Är det i studio eller natur? Är det samma bakgrund eller det varierar. Jag kan nog tänka mig att ligga runt där för en porträttsession oavsett det är vuxna, barn, bebis eller bröllop. Jag räknar ungefär med att spendera 2-3 ggr tiden hemma framför datorn mot det jag är ute på fält. Dvs 2 timmars session är alltså ca 6 timmar framför dator, . dvs 1 arbetsdag. Transport till och från jobb räknar jag aldrig in.

/Stefan
Gammal 2017-07-05, 15:30
Melmis

Astroscapist skrev: 3-500 bilder på 1,5 timmar är nog rätt normalt. Antar du menar porträttbilder. Är det i studio eller natur? Är det samma bakgrund eller det varierar. Jag kan nog tänka mig att ligga runt där för en porträttsession oavsett det är vuxna, barn, bebis eller bröllop. Jag räknar ungefär med att spendera 2-3 ggr tiden hemma framför datorn mot det jag är ute på fält. Dvs 2 timmars session är alltså ca 6 timmar framför dator, . dvs 1 arbetsdag. Transport till och från jobb räknar jag aldrig in.

/Stefan
Jag fotar bara ute, inget i studio just nu.
Tycker det är så mycket roligare.
Fast det är också mycket mer planering & olika saker som man inte hade tänkt inträffar. Väder, vind, sol, regn, hitta nya ställen att fota på.
I studion är allt så mycket enklare då allt är liksom klart, bara modellerna som saknas. Alla inställningar är klara, bakgrund klar, du vet precis hur allt går till helt enkelt.
Åker du alltid till platsen du ska fota på & checkar av innan dagen du ska fota? Backup ställe vid ösregn? mm....
Gammal 2017-07-05, 21:32
Astroscapist

Melmis skrev: Åker du alltid till platsen du ska fota på & checkar av innan dagen du ska fota? Backup ställe vid ösregn? mm....
Nej, oftast reksr jag inte dagen innan. Finns undantag såklart. Allt beror på vad man kommit överens om. Backup är oftast inne i kyrkan eller i festlokalen. Ibland har det funnits nåt slott som är öppen för allmänheten.

/Stefan
Gammal 2017-07-06, 07:57
lonian

Melmis skrev: Så dina kunder får alltid bara det antal bilder de bestämt sig för innan? Säg att de valt att köpa 30st bilder, för att det ingick i ett paket. Då väljer du vilka bilder de får & de andra slängs. Tänk om de skulle köpt fler om de fått se fler? Men du kanske bara har stora paket där de får 100 & kanske mer bilder? Då kan jag tänka mig att de inte kan sitta & välja.

Gör du allt i Lightroom. Varför bara det & inte Photoshop? Inget fel, jag bara undrar varför ni väljer som ni gör :O)
Jag kanske har missat nåt ;OP
De bilder jag kastar bort anses som skräp, dvs om personer på bilden blundar/ suddiga bilder osv.
Photoshop använder jag i vissa fall om jag behöver slå ihop bilder, som tex flera människor i samma bild ser bättre ut på olika bilder, Eller ta bort något som inte ser bra ut i Lightroom.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:44.

Elinchrom ELM8