Annons
Gammal 2019-05-30, 20:19
Kisco

PMD skrev: Någon administratör kanske kan slå ihop trådarna?
Missade nått tyvärr när jag skapade tråden.....lessen
Gammal 2019-05-30, 20:21
PMD

Kisco skrev: Jag har en blandning av objektiv. Jämför jag bilderna med Tamrons AF SP 35 f/1,8 blir bilderna bättre med 5D Mark IV än med 7D Mark II.
Det är nog inte så förvånande. Ett objektiv avsett för en viss sensorstorlek fungerar ofta sämre på en mindre sensorstorlek. Ju mindre sensorstorlek desto högre upplösningsförmåga behöver objektivet ha.
Gammal 2019-05-30, 20:25
Kisco

Flash Gordon skrev: Jag har ägt några Sigma objektiv. Har ett kvar.
Problemet är att om man får problem med kameran och de måste justera något som påverkar AF blir det problem om man äger objektiv som inte är Canon.
Därför valde jag ganska tidigt att köpa Canon L-objektiv.
Mitt gamla Sigma 70-200/2,8 fungerar fortfarande men pumpar lite runt rätt fokus numera med AF-C. Fast jag kan givetvis inte få Canon RCC att justera in den mot min kamera. Däremot mina andra Canon-objektiv.

Det är sällan jag har haft problem med Canons kameror eller objektiv. Fast när jag haft det har ofta kameran eller objektiven kommit tillbaka i minst lika bra skick som när de ar nya.

PÅ min 5D MKIV fungerar nu mitt 24-105/4 IS bättre än när det var nytt. Det var bländarstyrningen som gett upp i vintras. RCC fixade det på 2 dagar och bytte också ut allt som var slitet. trimmade sedan objektivet mot kameran.
Det objektivet har jag haft sedan jag köpte det ihop med 5D cirka 2005.

Canon RCC gjorde det för ett fastpris på 3500 kr. Det kallar jag bra service.
Jag kan förstå dina synpunkter men ekonomin styr ganska mycket. Är Cannos objektiv så mycket bättre att det är försvarbart att köpa objektiv som kostar det dubbla?
Gammal 2019-05-30, 22:59
Ventures

Kisco skrev: Jag kan förstå dina synpunkter men ekonomin styr ganska mycket. Är Cannos objektiv så mycket bättre att det är försvarbart att köpa objektiv som kostar det dubbla?
Man ska förstås rätta munnen efter matsäcken och köpa det man har råd med. Men för en problemfri tillvaro är det ofta en fördel med originaloptik.
Har man inte råd är det inte försvarbart.
Men valde jag mellan begagnat original och nytt tredjepart till samma pris vore valet enkelt.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:47.

Miops Capsule360