Gammal 2019-10-28, 17:43
thommym

martley skrev: Jag är ingen speciell "Fanboy" för något av operativsystemen, och jag använder båda faktiskt. Dock är det på system som är allt för klena för att köra någon tyngre bildbehandling på. Gimp går sådär, darkroom: nja, och det där bildbehandlingsprogrammet som man kan ladda ned från Canon kan man helt glömma prestandamässigt. Så om jag skulle skaffa mig en kraftfullare dator, vilket operativsystem är mest lämpat för bildhanteringen? Eller är det kanske till och med nån linuxvariant jag bör välja?
Hårdvaran har som jag har märkt förstås en ganska stor betydelse också.
Bara för att visa att det finns proffs också som jobbar med Linux så kan skeptikerna ta en titt på denna sida.
Gammal 2019-10-28, 20:14
Cygni

Jag kör en iMac från 2011. Lightroom, PS och Final Cut pro går som tåget.
Gammal 2019-10-28, 22:45
jonas18z

thommym skrev: Jag vet inte hur mycket erfarenhet du har av att jobba med Linux, men efter 35 år i Unix/Linux-världen får jag nog säga att jag har den del kunskap om den. Strul är sådant man har om man kör Windows.
  • Min Spyder-kalibrator funkar utmärkt i Linux(Fedora) med programmet DisplayCAL.
  • Min Wacom-platta har jag inga problem med.
  • Min skrivare har fungerat utmärkt. Dock har jag gått över till att mestadels skicka iväg för utskrift eftersom det finns fler roliga material att skriva ut på hos tex Crimson.
  • Firmware laddar man ner på en USB och petar in i kameran, inte speciellt svårt.

Så, för att sammanfatta, det finns ingen anledning att inte använda Linux som plattform för bildhantering. Man sparar ihop till en ny lins om året när man slipper betala för dyra program och vi vet ju alla att flest gluggar när du dör vinner.

Problemet jag menar är ju inte att det inte fungerar utan problemet är när det blir strul och du sitter med deadline. Varken datacolor,wacom eller epson. Sony har mjukvara för firmware, vilket är idiotiskt.

Dina 35år måste du tillbringar i en serverhall, för jag har varit ute på många reklambyråer, produktionsbolag och andra typer av mediebolag främst i Sverige och London men även flera andra länder och kan säga att INGEN jobbar i Linux på sin klienter.

Av denna enkla anledningen är Linux inget alternativ. Ska du dela projektfiler,typsnitt etc och annat är det nog problem om det är mellan Mac och Win.

/jonte
Gammal 2019-10-28, 22:51
jonas18z

Cygni skrev: Jag kör en iMac från 2011. Lightroom, PS och Final Cut pro går som tåget.
Final cut pro eller fina cut pro x?

Final cut pro 7.x är riktigt gammalt och det saknar många moderna funktioner som GPU-stöd, raw, codec osv.

Final cut pro X stöder inte iMac 2011.

Så går som tåget skulle jag vilja säga är en lögn
Gammal 2019-10-29, 11:30
martley

Jag har själv arbetat med olika unixsystem i 25 år och de senaste fem av dem har det mest varit med en röd hatt, så jag är definitivt inte främmande för vad linux är eller vad man kan göra. Jag var länge reserverad till Apples produkter främst för att jag reagerade på hur "frälsta" många ägare av sådana kan vara ibland. Jag var därför väldigt reserverad till den macbook jag fick på jobbet för ett par år sedan ända tills jag öppnade terminalfönstret och där stod "bash $" .

Men för att sammanfatta tråden så tycker jag att jag delar den allmänna uppfattningen att Linux nog är bra men man får pyssla en del själv för att få till det riktigt bra, och programutbudet är lite tunt. Mac eller Windows är ungefär lika, men Macarna är dyrare men har möjligen lite bättre kvalitet på hårdvaran medan Windows har ett större programutbud.
Gammal 2019-10-29, 11:41
Cygni

jonas18z skrev: Final cut pro eller fina cut pro x?

Final cut pro 7.x är riktigt gammalt och det saknar många moderna funktioner som GPU-stöd, raw, codec osv.

Final cut pro X stöder inte iMac 2011.

Så går som tåget skulle jag vilja säga är en lögn
Final Cut Pro X är det jag kör.
Sen gör jag inga långfilmer, den längsta jag gjort är på 15 minuter. Inget i 4k heller.
i7 med 16Gb internt och en ny SSD sitter i den. SSD'n gjorde stor skillnad.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:38.

Tether Tools Case Air