Annons
Gammal 2019-09-01, 12:14
C4surfaren

Tummen upp Skrivare
Söker en skrivare som inte ger ränder eller hårda pixlar i foto.
Bilden visar Epson ET 2650 utskrift som är otroligt dåligt utskriven.
Har tagit foto i macro på detta foto som är vid en sjö. Dock är det lite glans på ytan men det huvudsakliga i detta är den dåliga pixlingen och att färg blir rätt.

Den kostar nu 1600 kr på Mediamarkt. I februari då jag köpte den var det 2300 kr och var på lagning 3 ggr på 6 månader.
Då hade Epson verkstad bytt ut allt innhåll med ny hårdvara i Maj 2019. Men samma fel kom tillbaka. För 2 veckor sedan fick jag en ny i butik med samma fel. Men fick nu pengarna tillbaka.
Har ett behov av bättre bilder som även visar bra färger ( ET 2650 visade fel färger ).
Kriteriet är mer än 4000 dpi

Epsons enligt fakta info säger
Max utskriftsupplösning (färg)
5760x1440 dpi

Så med er hjälp hoppas jag på bra svar mvh leffe
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSCN1652.jpg
Visningar:	93
Storlek:	111.1 KB
ID:	148740  

Gammal 2019-11-03, 14:24
Tony johansson

Inget svar på Ts fråga, men jag sparkar igång denna tråden ändå. Är väl medveten om att man kan beställa utskrifter från Crimson, men hur stort inflytande har man på de ingående komponenterna då (läs:Papperskvalité, t ex).

Ännu har jag inte så många bilder, att det motiverar en synnerligen kostsam investering i en egen skrivare (finns det bläck i dessa dagar som kan stå oanvänt under längre perioder, utan att det torkar ihop ?), men jag leker med tanken att ev. ta ytterligare ett steg i fotograferandet i så motto att jag kanske skall köpa en skrivare.

Varför jag vill köpa en skrivare är därför att då har jag kontroll över hela kedjan från exponering till utskrift (roligt). Jag är väl medveten om att det inte går att motivera ett sådant beslut på ett rent rationellt ekonomisk plan, då det inte lär bli särskilt mycket utskrivet i detta hushållet, (kanske någon bild om året, eller så), men å andra sidan, svepningen har inga fickor.

Så, finns det några vettiga kandidater till överkomliga priser som är kapabla att skriva ut vackra och färgäkta utskrifter i säg (max) A2 storlek (och mindre), och där skrivarhuvud och bläck inte torkar ihop/ut om det står oanvänt under en (lång) tid, och dessutom inte kostar både skjorta och byxor att köpa nytt (bläck, tänker jag på framförallt) ?

Senast redigerad av Tony johansson den 2019-11-03 klockan 14:51.
Gammal 2019-11-03, 14:31
Micke_O

Tony johansson skrev: Inget svar på Ts fråga, men jag sparkar igång denna tråden ändå. Är väl medveten om att man kan beställa utskrifter från Crimson, men hur stort inflytande har man på de ingående komponenterna då (läs:Papperskvalité, t ex).

Ännu har jag inte så många bilder, att det motiverar en synnerligen kostsam investering i en egen skrivare (finns det bläck i dessa dagar som kan stå oanvänt under längre perioder, utan att det torkar ihop ?), men jag leker med tanken att ev. ta ytterligare ett steg i fotograferande i så motto att jag kanske skall köpa en skrivare.

Varför jag vill köpa en skrivare är därför att då har jag kontroll över hela kedjan från exponering till utskrift (roligt). Jag är väl medveten om att det inte går att motivera ett sådant beslut på ett rent rationellt ekonomisk plan, då det inte lär bli särskilt mycket utskrivet i detta hushållet, (kanske någon bild om året, eller så), men å andra sidan, svepningen har inga fickor.

Så, finns det några vettiga kandidater till överkomliga priser som är kapabla att skriva ut vackra och färgäkta utskrifter i säg (max) A2 storlek (och mindre), och där skrivarhuvud och bläck inte torkar ihop/ut om det står oanvänt under en (lång) tid, och dessutom inte kostar både skjorta och byxor att köpa nytt (bläck, tänker jag på framförallt) ?
Jag hade problem med att bläckstråleskrivarna torkade ihop ända tills jag slutade stänga av dom. Dessutom verkar dom "snyta sig" när man slår på och av dem plus att man slipper köra en manuell rengöring så bläckåtgången förefaller bli mindre också.
Gammal 2019-11-03, 14:47
Curt L

Om du vill ha A2 är de vettigaste kandidaterna Epson SureColor P800 (som jag använder) samt Canon Pixma ImagePROGRAF PRO 1000
Båda använder 80 ml bläckpatroner, så förhållandevis billiga i drift.
Gammal 2019-11-03, 14:55
Tony johansson

Micke_O skrev: Jag hade problem med att bläckstråleskrivarna torkade ihop ända tills jag slutade stänga av dom.
Hur då slutade att stänga av dom ? Du menar att dom var påslagna (till elnätet) mest hela tiden, för om du stängde av/satte på den, så genomgick skrivaren en "rengöringscykel"var gång, är det det du menar !?
Gammal 2019-11-03, 14:57
Tony johansson

Curt L skrev: Om du vill ha A2 är de vettigaste kandidaterna Epson SureColor P800 (som jag använder) samt Canon Pixma ImagePROGRAF PRO 1000
Båda använder 80 ml bläckpatroner, så förhållandevis billiga i drift.
Tackar för tipset, jag skall kolla på dessa kandidater och se vad de kan gå på. Jag har läst en del negativt om Epson, så det känns spontant inte som ett förstaval.

Edit: Hittade Epson (den var inte billig !!!) Canon (som föreslogs), tycks inte finna att tillgå (i Sverige i a f).
Gammal 2019-11-03, 15:00
Micke_O

Tony johansson skrev: Hur då slutade att stänga av dom ? Du menar att dom var påslagna (till elnätet) mest hela tiden, för om du stängde av/satte på den, så genomgick skrivaren en "rengöringscykel"var gång, är det det du menar !?
Precis, påslagna hela tiden och ja, man slipper då rengöringscykeln varje på/av-slag. Har funkat på både Epson och Canon av flertalet modeller.
Gammal 2019-11-03, 15:03
Tony johansson

Micke_O skrev: Precis, påslagna hela tiden och ja, man slipper då rengöringscykeln varje på/av-slag. Har funkat på både Epson och Canon av flertalet modeller.
Jag förstår. Men vad jag inte förstår, är hur det förhindrar att bläcket torkar ihop i skrivarhuvudet !? En akademisk fråga förvisso, men jag tänker högt.
Gammal 2019-11-03, 15:24
Curt L

Canonskrivaren finns både hos Cyberphoto och Scandinavian bl.a.

https://www.cyberphoto.se/foto-video...ograf-pro-1000

https://www.scandinavianphoto.se/can...o-1000-1022671
Gammal 2019-11-03, 15:30
Micke_O

Tony johansson skrev: Jag förstår. Men vad jag inte förstår, är hur det förhindrar att bläcket torkar ihop i skrivarhuvudet !? En akademisk fråga förvisso, men jag tänker högt.
Jag vet faktiskt inte heller, men det har funkat för mig. Mindre kladd kanske när det inte håller på och "rengör" hela tiden.
Gammal 2019-11-03, 15:34
Tony johansson

Curt L skrev: Canonskrivaren finns både hos Cyberphoto och Scandinavian bl.a.

https://www.cyberphoto.se/foto-video...ograf-pro-1000

https://www.scandinavianphoto.se/can...o-1000-1022671
Tackar ! Hittade Epson, men inte Canon på prisjakt). Varför valde du Epson före Canon, om jag får fråga ?

En tilläggsfråga; Om man har för avsikt att skriva ut sammansatta panoramor, då är det (nästan) ett krav att ha en skrivare som kan hantera papper på rulle (även om vi inte talar om mega - utskrifter), eller !?
Gammal 2019-11-03, 15:35
Tony johansson

Micke_O skrev: Jag vet faktiskt inte heller, men det har funkat för mig.
Jaja, det spelar kvitta. Tackar för tipset !
Gammal 2019-11-03, 15:42
Curt L

Tony johansson skrev: Tackar ! Hittade Epson, men inte Canon på prisjakt). Varför valde du Epson före Canon, om jag får fråga ?
Jag hade tidigare en Epson Stylus Pro 3880 som man kan kalla föregångare till P800. Eftersom den hade fungerat utan problem i flera år valde jag efterträdaren. Dessutom var inte Canon-alternativet lanserat då. Mycket möjligt att jag valt Canon idag, den har ju fått mycket beröm.
Gammal 2019-11-03, 16:25
Tony johansson

Curt L skrev: Jag hade tidigare en Epson Stylus Pro 3880 som man kan kalla föregångare till P800. Eftersom den hade fungerat utan problem i flera år valde jag efterträdaren. Dessutom var inte Canon-alternativet lanserat då. Mycket möjligt att jag valt Canon idag, den har ju fått mycket beröm.
Ok, jag förstår. Får titta på de bägge kontrahenterna lite mer i detalj, dom var ju inte direkt billiga, om man säger så =-).

Och om man vill ha (möjlighet till) ännu större utskrifter, vad skall man satsa på då (tycker panelen)?
Gammal 2019-11-03, 16:44
Curt L

Tony johansson skrev: Ok, jag förstår. Får titta på de bägge kontrahenterna lite mer i detalj, dom var ju inte direkt billiga, om man säger så =-).

Och om man vill ha (möjlighet till) ännu större utskrifter, vad skall man satsa på då (tycker panelen)?
Det kostar att ligga på topp :)

Ja då blir det A1 och större. Det är väl Epson och Canon som gäller:

https://www.scandinavianphoto.se/dat...ormatsskrivare
Besvara

Bokmärken

Taggar
ekonomi , foto , skrivare

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:45.

Tether Tools Case Air