Gammal Idag, 16:29
elmfeldt
Redaktör

PMD skrev: Fakturor ska aldrig skickas med email. Bara risken att fakturan hamnat i spamlådan gör ju den saken självklar (fast för Klarna är det förstås en fördel om deras fakturor inte når adressaten).

E-faktura enligt det system som svenska banker har gått samman om är ett betydligt säkrare sätt att fakturera. Jag skulle tro att det t.o.m. är säkrare än fakturor via pappersbrev.

Kräv alltid e-faktura om du inte vill ha en pappersfaktura! Acceptera inte faktura via email.
Tvärtom! Jag ÄLSKAR fakturor via mail/PDF. Pappersfakturor är bra mkt osäkrare och riskerar försvinna i hanteringen eller av Postnord. PDF-fakturorna fwd:ar jag till fakturatolkning och sen in i bokföringen. Episkt smidigt. Och om man som fieldcells säger kliver in i Klarnas ekosystem så skall det väldigt mkt till att missa en faktura.

Jag tycker det är otroligt smidigt när en handlare har klarna för då kan jag snabbt checka ut en ordern (utan att leta plånbok). Det händer ofta att jag surfar saker jag skall köpa i sängen innan läggdags. Sen finns allt i deras app.

Jag tolkar också som att de fräschat upp deras mail så all info finns direkt.
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	kla.jpg
Visningar:	9
Storlek:	37.9 KB
ID:	149184  

Gammal Idag, 19:43
martinot

elmfeldt skrev: Tvärtom! Jag ÄLSKAR fakturor via mail/PDF. Pappersfakturor är bra mkt osäkrare och riskerar försvinna i hanteringen eller av Postnord. PDF-fakturorna fwd:ar jag till fakturatolkning och sen in i bokföringen. Episkt smidigt.
De som klagar här (som jag uppfattar det) klagar inte på Klarna i rollen av företag som säljer produkter/tjänster (tror absolut att Klarna kan göra ett bra jobb för företag med bokföringssystem, etc.) - utan i rollen som privata slutkunder.

Har själv varit med om mycket luriga system där jag velat köpa tex. prenumeration på Discoverys Dplay, men där de högst medvetet lurar in en att råka trycka fel och hamna på fakutra/kreditköp, fast man är ute efter att betala direkt med kort (har talat med personal på Discovery Sweden/Nordics - som själva erkänt detta). Visst kunde Klarna ordna detta genom att kreditera köpet, och sedan göra ett nytt under guidning (men det var mig tusan inte lätt att undvika fakturköp om man inte var extremt uppmärksam och noggrann).

I andra fall så har jag råkat ut för helt felaktiga fakturor som de velat driva in utan fog och underlag. Har fått prata med chefer på Klarna/Segoria och hota med att anmäla de till Datainspektionen och Finansinspektionen för att ta ifrån de tillståndet för att bedriva inkassoverksamhet, och påpekat att det är i fara om han inte väljer att följa god inkassosed (då blev det magiskt lite fart på de, och de kunde "plötsligen" lösa alla fel de begått).

Så visst har jag fått allt löst gällande alla Klarnaproblem till slut, men det är bara det att i nästan alla fall där factoringbolag krånglat för mig, så har det bara "råkat" vara just Klarna i 100% av fallen.

Kanske att Klarna bara "haft otur", men själv så upplever jag det som att de delvis satt detta förfarande i system.
Gammal Idag, 20:34
PMD

elmfeldt skrev: Tvärtom! Jag ÄLSKAR fakturor via mail/PDF. Pappersfakturor är bra mkt osäkrare och riskerar försvinna i hanteringen eller av Postnord.
Som jag skrev så tror jag att E-faktura är säkrare än pappersfaktura, men faktura via email är det definitivt inte.

E-faktura går direkt in i betalningssystemet i den bank man använder för betalningar. Man behöver aldrig skanna eller "tolka" fakturan. Det enda man behöver göra är godkänna betalningen på samma sätt som man gör med betalningar man själv lagt in i systemet. Helt överlägset PDF-bilagor via osäker email som kan försvinna spårlöst.

Email via SMTP har inga garantier för leverans till slutadressaten.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:28.

Miops Capsule360