Annons
Gammal 2019-11-17, 12:19
martinot

Erik Schalin skrev: Nädå
kan vara struligt när du byter databassystem.
o det innebär riktig ekonomisk påverkan.
Bygger du databassystem för den svenska/nordiska marknaden som inte löser att stödja ÅÄÖ, utan säger till kunderna att helt enkelt låta bli att använda det; ja, då får du nog ekonomiska problem förr eller snare. 😊
Gammal 2019-11-17, 12:31
Erik Schalin

martinot skrev: Bygger du databassystem för den svenska/nordiska marknaden som inte löser att stödja ÅÄÖ, utan säger till kunderna att helt enkelt låta bli att använda det; ja, då får du nog ekonomiska problem förr eller snare. 😊
Det är snarare så att den nordiska marknaden får anpassa sig till den internationella.
Jag är tveksam om Sverige ens syns i de större databassäljarnas statistik.
Jag har faktiskt bara sett ett språk som kan använda åäö. Jag tror det var Pascal.
Gammal 2019-11-17, 14:24
martinot

Erik Schalin skrev: Det är snarare så att den nordiska marknaden får anpassa sig till den internationella.
Jag är tveksam om Sverige ens syns i de större databassäljarnas statistik.
Jag har faktiskt bara sett ett språk som kan använda åäö. Jag tror det var Pascal.
ÅÄÖ funkar fin, fint för mig i princip alla tjänster och applikationer jag använder. Oavsett om hos svenska myndigheter eller svenska företags tjänster.

Det enda stora undantaget är AMADEUS (flygbolagens uråldriga stordatorsystem för resehantering).

Oavsett språk så hanterar både macOS och Windows ÅÅÖ direkt i systemet, och dessutom tusentals andra tecken. Bägge stödjer UNICODE: https://home.unicode.org/

Känns som om du lever kvar på 70-talet... i 7-bitars ASCII. 😄
Gammal 2019-11-17, 14:42
Bussmicke

Tack för era svar, jag får acceptera läget.
Gammal 2019-11-17, 14:58
Erik Schalin

martinot skrev: Känns som om du lever kvar på 70-talet... i 7-bitars ASCII. 😄
Det vore väl skam på torra land om inte svenska myndigheter klarade av o hantera svenska språket i inmatningen.

Det händer att jag är där o rotar. Eller i arvet från 80-talets Viggen. Fast det var rätt länge sedan...
Gammal 2019-11-17, 17:11
martinot

Bussmicke skrev: Tack för era svar, jag får acceptera läget.
Ja, det finns nog tyvärr inte så mycket att hoppas på gällande förändring på den punkten med Adobe Lr.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:59.

Miops Capsule360