Fotosidans Forum > Handla > Butiker och leverantörer > Varning för internetköp med UPS som leverantör

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2013-12-28, 15:53
kennethvärmdö

Och?
Om man nu har konstaterat att UPS inte är bra vad är alternativet?
Gammal 2013-12-28, 16:34
tildeberg

För mig i Karlstad fungerar posten företagspaket sämst…
Då jag har kontoret hemma i lägenheten verkar det som om de gör allt för att slippa leverera.
Det här var väl inget problem förra året då de svängde förbi mitt serviceställe efter paketrundan var slut. Brukade bli runt 16 samma dag.
Men nu har de ändrat sina rutiner så paketet åker tillbaka till Västerås, sorteras och åker till Karlstad igen för att lämnas efter kl 17 till mitt serviceställe, ofta utan sms.
Sist var de vid dörren med mitt paket som innehöll bläck, väntade lite desperat på det… Avlämningen fungerar inte eftersom budet inte klarade av att ringa på dörrklockan. Typ 5:e gången det här händer för posten företagspaket. Sedan börjar jakten på paketet för att det inte skall åka till Västerås.

Min erfarenhet är att välja leverantör efter hur brådis det är och vad som fungerar bra i ditt område.

Här är det Bring som kör ut ups…

/ Torben
Gammal 2013-12-28, 20:12
Fredrik AVT

Det finns statistik för borttappade paket och där ligger UPS mycket sämre till än FedEx. Nu är B&H ett bra företag. Då frakten bokades borde du fått ett mejl med ett UPS tracking nummer. Det finns spårninglänkar i mejlet. Hittar du det inte den vägen ringer man UPS Sverige. Hittar dom det inte då ringer man till B&H och de kollar upp det. Är det borta brukar B&H vara måna om sitt rykte och skickar en ny och tar upp det med UPS sedan. Så det löser sig nog.

Samma hände mig hösten 2012 och det löste sig med två samtal till B&H.
Gammal 2013-12-29, 23:36
Sten-Åke Sändh

eskil23 skrev: UPS "affärsidé" verkar vara att erbjuda "servicen" hemleverans. Det faller dock på att det är avsändaren, inte mottagaren, som beställer tjänsten.

Posten, Schenker och DHL fungerar klockrent, men kommer något med UPS så får man beställa eftersändning till jobbet i stället.

Jag har handlat hos B&H på nätet för 5-6 år sedan och UPS har strulat båda ggr. Problemet var att UPS vill leverera till din hemadress på uppdrag B&H som då dessutom inte godtog leverans till annan adress (förmodligen för att grejerna inte skulle kunna komma på avvägar) och det vare sig du är hemma eller ej. Eftersom jag då aldrig kunde arrangera så jag verkligen var hemma, så kunde de inte leverera och jag var tvungen att ta mig till deras centrala hub i Bromma och hämta paketen själv över disk. Jag undviker dem om jag kan.
Gammal 2013-12-30, 12:02
Mats__o

Det måste hänga på underleverantörerna för jag har inget som helst problem med UPS.

Då jag bor på landsbygden så är de förståndiga nog att höra av sig innan de tar en lång extratur och är jag då i stan så gör man bara upp om en träff på lämplig plats istället.
Gammal 2013-12-30, 15:04
Sten-Åke Sändh

Underleverantörer? Det var ju UPS själva det handlade om och inga andra. De vill leverera en tjänst man inte alltid vill ha. Föredrar de som har lokala utlämningsställen där jag bor om det inte är Postens ombud. UPS har inget lokalt där jag bor och det har varit källan till problemet. Deras upplägg som jag känner det bygger på att man står på trappan och tar emot, vilket alltså inte funkar för alla jämt.
Gammal 2013-12-30, 22:38
Mats__o

Ja men de som gör själva fotarbetet åt UPS är inte alltid UPS eget folk utan andra bolag.

På pappret är de UPS oavsett och häromkring så ringer de och frågar var jag vill ha paketet innan de kör ut det. Passar det inte med leverans till hemaddressen just då så har de alltid varit villiga till alternativa lösningar som tex leverera till kontoret istället. När det inte har passat mig har jag gjort upp om möten ute på stan.

Rekordet är leverans till bordet på Macdonalds. Jag satt och åt och UPS killen råkade stå i driven ....
Gammal 2013-12-30, 23:47
afe

Det skiljer sig nog mellan stor- och småstäder. Här är det bruna UPS-bilar som delar ut, men såna har de förstås inte över hela landet. Det fungerar säkerligen bättre på landet ...
Gammal 2014-01-02, 11:29
Mats__o

De är lika bruna här men det är som sagt en underentreprenör som kör dem
Gammal 2014-01-02, 15:38
Joakim.e

Arg
Jag inser nu att jag aldrig skulle beställt av B&H då de levererar med UPS. Har sammanlagt suttit 10 ggr (och varje gång ca 20 minuter) i telefon till UPS för att de ska klara av att leverera. har alla 10 ggr lämnat mitt mobilnummer. Problemet är att budbilarna i Sthlm saknar mobiltelefon (helt otroligt att en stor budfirma har chaufförer som saknar telefon). Jag har ingen möjlighet att hämta varan i Järfälla då jag är utan bil (ca 2.5 timme t o r utan bil), jag kan inte heller få den levererad till arbetet speciellt inte i ferietider. Nu har UPS försökt leverera två ggr då jag båda gångerna varit hemma hela dagen (gång 1 gick de till en granne som inte var hemma, och la en lapp i hennes brevlåda, gång 2 försökte de inte ens utan angav vid telefonkontakt att de försökt och ej nått mig, trots att jag har vaktat dörren hela dagen så det är ren lögn). Inser att jag nog kommer förlora ett antal tusenlappar jag betalat för varan trots att jag aldrig fått den. Kommer i alla fall aldrig mera beställa av ett företag som anlitar UPS.
Gammal 2014-01-02, 16:04
Wilhelm

Verkar som är mest strul när det är UPS själva som sköter leveransen. Jag har själv fått många paket med UPS utan problem med det är Jetpack som är ombud åt UPS då.
Gammal 2014-01-02, 19:44
Sten-Åke Sändh

Joakim.e, din erfarenhet stämmer väl med mina egna. Konstigt att de inte sett över sina rutiner ännu.
Gammal 2014-01-07, 19:51
Makten

Jag har aldrig lyckats få något hemlevererat av någon större fraktfirma. Alla gör likadant: Skiter i att ens prova eftersom jag bor i lägenhet. De har ingen portkod och bara privata telefoner som de givetvis inte har någon lust att använda.

Det är samma skit vilken firma man än väljer från utlandet. Det enda som funkar är att beställa leveransen till jobbet. Annars är man rökt, åtminstone i Stockholm.
Gammal 2014-01-25, 17:27
Sabud

Gäller tydligen inte bara UPS och Sverige;)

http://www.dpreview.com/forums/post/52975658

/Stephan
Gammal 2014-01-25, 18:41
Joakim.e

Arg
Sabud skrev: Gäller tydligen inte bara UPS och Sverige;)

http://www.dpreview.com/forums/post/52975658

/Stephan
Haha, gillar speciellt deras definition av en millisekund ;)
Och, hur gick det min min leverans? Ja efter hot om att ringa polisen så hade plötsligt UPS-chauffören telefon och kom inom en halvtimme. Kvitterade ut (dyr) tull och momsavgift kontant vid leverans vilket krävdes. Krävde tur nog skrivet kvitto. Tror ni inte att UPS skickar faktura på samma summa en vecka senare. Ringde deras betalnr (30 min telefonkö som vanligt). Pratade med en kille (som jag har namnet på) som sa att det såg han ju att den var betald och det var bara att riva fakturan. En vecka senare ny påminnelsefaktura och ytterligare en vecka senare påminnelseavgift. Alla fakturor bestridna och har nu tagit kontakt med polisen. Detta var första och sista gången jag handlade på B&H eller ngt företag som använder UPS.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:31.

B+W Filter