OBS: denna grupp är markerad som inaktiv. Gruppvärden kan aktivera den igen genom att redigera inställningarna.
Gammal 2018-06-12, 11:08
iSolen.se

Astroscapist skrev: Korta svaret är ja på båda frågorna.

/Stefan
När jag skrev fotar 3-4 personer menar jag förstås att alla ska bli skarpa.

Ett gruppfoto med bara någon eller några personer skarpa brukar inte uppskattas och den typen av gruppfoton är vanliga vid bröllop.
Gammal 2018-06-15, 21:31
Astroscapist

fotograf-magnus-stalberg skrev: Det vore intressant att se några bildexempel. Att det går att fota är det ingen tvekan om men väldigt lite i bilden kommer att vara skarpt, vilket i sig inte behöver vara fel, men när det kommer till vigselbilder är jag tveksam.
Då jag rekommenderade 50mm så är här en med f/1.4 på en fullformatskamera.

/Stefan
Bifogade bilder
Gammal 2018-06-15, 22:01
iSolen.se

Astroscapist skrev: Då jag rekommenderade 50mm så är här en med f/1.4 på en fullformatskamera.

/Stefan
Det är omöjligt att kolla skärpan på en webstor bild, allt blir skarpt i så liten storlek (du levererar väl inte 400px?). Lägg upp orginalbilden på dropbox eller någon annan fildelningstjänst. (Om det är 2 meter bort har du +/-6cm att fånga folk på med modesta krav på skärpa. Dvs en halv ansiktsbredd). Det vore skoj att se ett helt album, en bild kan du ha tur med.

Men även om du råkat pricka rätt, jag måste ändå fråga, varför chansa på att alla står i linje? Folk rör på sig.
Gammal 2018-06-15, 22:25
Astroscapist

iSolen.se skrev: Det är omöjligt att kolla skärpan på en webstor bild, allt blir skarpt i så liten storlek (du levererar väl inte 400px?). Lägg upp orginalbilden på dropbox eller någon annan fildelningstjänst.

Men även om du råkat pricka rätt, jag måste ändå fråga, varför chansa på att alla står i linje? Folk rör på sig.

Du gillar ju skärpedjupskalkylatorn, kolla vad du får för skärpedjup för ovan inställningar så ser du vilken risk du tar.
Allas ögon är i acceptabel fokus.
Jag chansar inte heller på de gruppbilder som har detta korta skärpedjup utan dessa är ofta regisserade på ett eller annat sätt.
Jag använder inte skärpedjupskalkylator alls förutom om någon ber mig använda den. Det finns vissa saker man lär sig utantill. Särskilt om man använder inställningarna ofta. Kallas för erfarenhet.

Sony A7R3s EVF är skarpt och fin och där ser man hur bilden kommer bli. Dessutom har den eye fokus så jag behöver inte omfokusera och "chansa" att fokus sitter som många verkar göra. Dessutom slipper jag också chimpa för att dubbelkolla att skärpan sitter.

Detta är bara en exempelbild till Magnus hur en sådan gruppbild på f/1.4 kan se ut. Inte till dig för pixelpeeping.

/Stefan
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:28.

Tether Tools Case Air