Gammal 2018-10-25, 15:24
PMD

Glin skrev: Här finns en illustrerad förklaring:
http://picsbymike.co.uk/mhp_blog/cur...r-explanation/
Den länken är trasig.
Gammal 2018-10-25, 15:26
Glin

PMD skrev: Den länken är trasig.
Sorry, nytt försök:
Gammal 2018-10-25, 17:39
fotobollfoto

Glin skrev: Sorry, nytt försök:
Case Closed!
Gammal 2018-10-25, 18:38
Kisco

boti002 skrev: När jag fotade månsken så svänger månskenet
Varför?
I min värld är det månens konkava bild som speglas i vattenytan. Eftersom månen är liten och långt borta och speglas i vattenytan blir reflektionen avlång sett från fotografens perspektiv.

Månens spegling blir alltså avlång i vattenytan sett från en fotografs perspektiv.
Detta är min amatörmässiga förklaring.
Gammal 2018-10-25, 19:53
Erik X

fotobollfoto skrev: Case Closed!
Aha, så tänkte jag också när jag läst artikeln :)
Men nu sitter jag och vickar på en liten handspegel under kökslampan och blir alltmer tveksam, det verkar som jag får samma vänster/högerförlyttning av reflexen vid en viss lutning på spegel oavsett om jag vippar längs en axel parallell med syftlinjen eller vrider vipp-axeln 45 grader för att simulera vindriktning snett bort från mig..
Visst, vindriktningen bestämmer hur mycket ljusstrimman breddas men jag kan inte se någon tendens till osymmetri dvs att strimman vill flytta sig åt vänster eller höger.
Jag håller nog fast vid min gamla teori att förflyttningen beror på att vågorna inte är symmetriska; lä- och lovartsidan har olika lutning.
Gammal 2018-10-25, 20:07
fotobollfoto

Hittade denna bild på nätet. Fri för kommersiellt bruk. https://pixabay.com/sv/sjö-vatten-sp...tanke-2721628/

Man kan se att solglittret förefaller dyka upp på slumpvisa platser i vattnet.

Naturligtvis ser vi solglitter bara precis där vattnet ger en vinkel mot solen som gör att reflexen träffar vårt öga.

Exakt var detta uppstår kan ju faktisk vara lite slumpartat. Men kanske att en viss systematik i vindens riktning, vågors höjd och form, mm kan skapa ett mönster där det böjer åt ena eller andra hållet. Eller åt båda hållen.

Just i denna solglitterbild verkar det böja åt vänster.
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	1760E217-AAC2-4A1F-8654-A99F4C236CB9.jpg
Visningar:	18
Storlek:	65.7 KB
ID:	146763  

Gammal 2018-10-25, 20:16
Erik X

fotobollfoto skrev: Naturligtvis ser vi solglitter bara precis där vattnet ger en vinkel mot solen som gör att reflexen träffar vårt öga.
Intressant, den bilden tyder på att huvuddelen av reflexionen sker på vågtopparna. Det kanske är den enda någorlunda plana ytan som kan ge en kraftig reflexion? Topparna borde rimligtvis vara väldigt utsatta för förändringar i vindstyrkan?
Och här böjer strimman av trots att vågorna verkar gå åt samma håll på hela ytan..
Slumpmässigheten skulle nog bli ett mönster om man medelvärdesbildar över lång tid (läs lång exponering)
Gammal 2018-10-26, 09:41
henpe

Jag köper inte fullt ut idén om att vågor skulle kunna vara orsaken till krökningen. Mitt argument är att en våg är inte en statisk form som flyttar sig stelt över vattenytan, den böljar fram och intar därför "alla" normalriktningar (en ankrad båt gungar fram och tillbaka, den intar inte en statisk lutning pga vågornas färdriktning). Dessutom skulle alla vågor inom ett litet område inte ligga i fas, utan peka i olika riktningar och därför sprida ljus åt alla håll. Det är väl defakto det man ser genom det "glitter" man ser i vattenreflexer.

Vi var några som diskuterade frågan över morgonfikat på jobbet och en ny hypotes kom upp och som jag tycker känns minst lika trolig som något annat: temperaturvariationer i luftmassan ovan vattenytan och i vattenytan ger ändrat brytningsindex och därmed lokala variationer i reflektionsvinkel.

To be continued.... :)
Gammal 2018-10-26, 12:49
dubbelh

U-båten 😨
Tror antingen på Erik X:s förklaring eller så beror det på U-båten man ser i siluett vinkelrätt till vänster om ljusbågen
.
Bifogade bilder
Gammal 2018-10-26, 14:07
PMD

henpe skrev: Jag köper inte fullt ut idén om att vågor skulle kunna vara orsaken till krökningen. Mitt argument är att en våg är inte en statisk form som flyttar sig stelt över vattenytan, den böljar fram och intar därför "alla" normalriktningar (en ankrad båt gungar fram och tillbaka, den intar inte en statisk lutning pga vågornas färdriktning). Dessutom skulle alla vågor inom ett litet område inte ligga i fas, utan peka i olika riktningar och därför sprida ljus åt alla håll. Det är väl defakto det man ser genom det "glitter" man ser i vattenreflexer.
Vågor är mycket riktigt inte statiska, och det reflekterade ljuset är inte heller statiskt. Det ser bara så ut på på bild med lagom kort slutartid.

Vågor i en krusning rör sig inte heller helt parallellt, vilket är nyckeln till att reflektionen ser böjd ut.
Gammal 2018-10-26, 18:01
fotobollfoto

I den här bilden ser man tydligt hur reflexerna följer vågornas mönster,

https://goo.gl/images/N882cu
Gammal 2018-10-26, 23:13
Erik X

dubbelh skrev: Tror antingen på Erik X:s förklaring eller så beror det på U-båten man ser i siluett vinkelrätt till vänster om ljusbågen
.
Ubåten utan tvekan :-D
Gammal 2018-10-30, 16:41
boti002

Tack alla fotovänner
Tack åter igen alla som engagerat sig i förklaringen till mitt månsken. det har varit väldigt intressant med alla teorier.
Ha en fortsatt go fotoperiod
Gammal 2018-10-30, 22:55
Keld

Tittar man på trädtopparnas reflexer i vattenytan, ser man tydligt samma kurva, så månens form spelar nog ingen roll, jag lägger min röst på vågorna, möjligtvis skapade av sillstim,
Gammal 2018-10-30, 23:12
dubbelh

Kan vara minkar också eller så är ubåten kärvapenbestyckad. Plutoniet i torpedera i fören på ubåten repellerar fotonerna (basic physics) när de lämnar vattnet vilket får månreflektionen att bukta utåt.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:59.

Elinchrom ELB 500 TTL