Annons
Gammal 2019-11-05, 12:22
Tony johansson

apersson850 skrev: Nja, jag menade närmast att du indikerat att det kommer att bli någon sida då och då, för eget bruk. Inte 15 om dagen, varje dag, året runt, som min mest använda skrivare gjort i genomsnitt i tio år.
Du har förstått det hela alldeles rätt, jag är ju inte något proffs, (som dig).
Gammal 2019-11-05, 12:27
Tony johansson

Flash Gordon skrev: Instämmer med förebående skrivare:-)
Att lära sig hantera jhela kedjan från kamera till utskrift hör fortfarande till det som kan få en slita sitt hår. Det finns mycket som kan gå snett på vägen.
Nu blottar jag min okunskap med risken att bli offentligt avrättad, men jag kör.

Om arbetsrummet är avstämt med ljus och väggar enligt industristandard, skärmen är kalibrerad och profilerad, pappersprofilen laddad i datorn och man softproofar skärmen inför ett stundande utskriftsjobb, vad är det då som kan gå fel (och som jag inte ser) ?
Gammal 2019-11-05, 13:32
Curt L

Tony johansson skrev: Nu blottar jag min okunskap med risken att bli offentligt avrättad, men jag kör.

Om arbetsrummet är avstämt med ljus och väggar enligt industristandard, skärmen är kalibrerad och profilerad, pappersprofilen laddad i datorn och man softproofar skärmen inför ett stundande utskriftsjobb, vad är det då som kan gå fel (och som jag inte ser) ?
Om du till detta ställer in rätt i skrivarens drivrutin (stänger av skrivarens färghantering, väljer rätt papperstyp) så är det inte mycket som kan gå fel.
Gammal 2019-11-05, 13:45
Tony johansson

Curt L skrev: Om du till detta ställer in rätt i skrivarens drivrutin (stänger av skrivarens färghantering, väljer rätt papperstyp) så är det inte mycket som kan gå fel.
Aha, det är inte "svårare" än så !? Kan du utveckla det där med rätt papperstyp !? jag begriper ju av egen kraft att det finns en uppsjö av papperstyper (och att alla har olika egenskaper) att välja på, men hur ställer man in det på skrivaren !? Eller är det en inställning som görs i datorns mjukvara (redigeringsprogrammet), i mitt fall Lr 6.14 !?

Tackar för input !
Gammal 2019-11-05, 13:50
apersson850

Jag är inte heller proffs, utan har fotograferandet som hobby. Skrivaren som gått mest hos mig skriver inte fotografier, utan orienteringskartor och start- och resultatlistor.
Gammal 2019-11-05, 13:57
Tony johansson

apersson850 skrev: Jag är inte heller proffs, utan har fotograferandet som hobby. Skrivaren som gått mest hos mig skriver inte fotografier, utan orienteringskartor och start- och resultatlistor.
Aha, och till detta använder du (inte) en fotoskrivare, (utgår jag från) !?
Gammal 2019-11-05, 15:23
hornavan

Tony johansson skrev: Tackar för tipset, jag skall kolla på dessa kandidater och se vad de kan gå på. Jag har läst en del negativt om Epson, så det känns spontant inte som ett förstaval.

Edit: Hittade Epson (den var inte billig !!!) Canon (som föreslogs), tycks inte finna att tillgå (i Sverige i a f).
Jag har en P800 och har bara positiva erfarenheter av den.
Envist har jag hållit fast vid Epson, trots att flera modeller strulat en del.
Nu känns det som att jag hittat rätt skrivare.
Gammal 2019-11-05, 18:24
Tony johansson

hornavan skrev: Jag har en P800 och har bara positiva erfarenheter av den.
Envist har jag hållit fast vid Epson, trots att flera modeller strulat en del.
Nu känns det som att jag hittat rätt skrivare.
Vågar inte chansa 😁.
Gammal 2019-11-05, 23:17
apersson850

Tony johansson skrev: Aha, och till detta använder du (inte) en fotoskrivare, (utgår jag från) !?
Nej, tills nyligen en Kyocera Mita 5100. Nu har jag lagt mig till med en OKI 843. Reglementet har ändrats, så vi orienterare måste skriva mycket mer A3 nuförtiden.
Innan jag hade OKI:n körde jag dock en del orienteringsrelaterat på min Canon PRO-1, om det behövde vara större än A4. Bläcket till PRO-1 tåler vatten, har jag konstaterat. Det gör det inte när det gäller PRO-10 och PRO-100, men även för PRO-1000. Skulle jag tro, jag har inte provat den.
Gammal 2019-11-08, 15:56
Curt L

Tony johansson skrev: Vågar inte chansa 😁.
Det har blivit billigare att chansa:

https://www.fotosidan.se/forum/showp...postcount=1405
Gammal 2019-11-08, 16:50
Flash Gordon

Efter att varit en av dem som fick problem med Epson R3000 var jag sur på Epson Jag har anvät flera av Epsons skrivare tidigare.
Fast med Epson R3000 gick det åt helsike för mig och många fler i SVefrige.

För många av oss kraschade skrivaren efter cirka 2 år. Det fotosvarta bläckhuvudet började läcka. Först bara lite men sedan allt värre.

Det var egentligen ett konstruktionsfel. Vi var många som kontaktade Epsons kundsupport. Servicen var urusel. Att Epson sa att jag kunde byta själva skrivarhuvudena (hela enheten) för 4500 kr.
Eller så kunde jag köpa en ny skrivare. Skrivaren var körd och jag tvingades att köpa en ny. Jag hade bland annat haft kontakt med Scand. Photo som var mycket hjälpsamma även om de inte kunde lösa mitt problem.

Vad de rekommenderade var att jag pratade med deras produktchef för skrivare som råkade sitta i Göteborg precis som jag själv.

Vi träffades i Mölndal och pratade skrivare ett par timmar. Denna gång ville jag ha en A2 skrivare. Han gick igenom i detalj både alternativet från Canon och Epson.

Han visade på hur Epson hade kraftigare dimensionerade lösningar på mekaniken i maskinen medan Canon hade klenare prylar och mer plast. Det finns också varför man kan byta ut skrivarhuvudet på Canon. De håller helt enkelt inte för hela skrivarens livslängd.

Han rekommenderade mig trots allt köpa en Epson 3880. De använde själva dessa för att skriva ut butiksskyltar mm. sedan flera år och hade mycket goda erfarenheter av den skrivaren.
En finnas är att när skrivarenheten vänder så skakar den till lite för att pigmenten i de små reservoarerna där framme skall blanda sig och inte sjunka till botten.

Så jag åkte till Möldal bestämd på att jag skulle köpa en Canon och åkte hem med en Epson 3880.
Hans råd har nu flera år senare visat sig inte komma på skam. Min Epson 3880 går som ett Schweizer ur. In torkat bläck har jag inga problem med. Förra sommaren stod den i princip oanvänd i fyra månader medan jag var på båten i Kroatien. Trots en rekordhet sommar hade jag inga problem ens med första utskriften när jag kom hem på hösten.

Nu var det här några år sedan. Ring Scandinavian Photo och prata skrivare med dem en stund. De säljer både Canon och Epson.
Den produktchef jag pratade med var mycket öppen. Om samme man är kvar vet jag inte.

Fast att Epsons kundsupport kan få en att ta fram släggan är helt sant.
Gammal 2019-11-08, 17:18
Tony johansson

Flash Gordon skrev: Nu var det här några år sedan. Ring Scandinavian Photo och prata skrivare med dem en stund. De säljer både Canon och Epson. Den produktchef jag pratade med var mycket öppen.
Får göra det. Men om det kommer ett liknande erbjudande för Canon tvekar jag inte, plast eller ej...
Flash Gordon skrev: Fast att Epsons kundsupport kan få en att ta fram släggan är helt sant.
Märkligt att dom inte gör något åt det, i o m att just kundtjänst har fått så mycket kritik.
Gammal 2019-11-08, 17:40
Tony johansson

Flash Gordon skrev: Ring Scandinavian Photo och prata skrivare med dem en stund.
Ringde och hade ett kort samtal med en säljare och utifrån det tänkta användningsområdet (i mitt fall, då och då utskrifter), föreslog säljaren Canon...
Besvara

Bokmärken

Taggar
ekonomi , foto , skrivare

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:53.

B+W Filter