OBS: denna grupp är markerad som inaktiv. Gruppvärden kan aktivera den igen genom att redigera inställningarna.
Gammal 2019-10-14, 00:08
sb12

Flash Gordon skrev: Vad som är bra eller dåligt är en smaksak. Var och en har rätt att ha sin egen åsikt.

Att tävla om bästa foto, konstverk eller musik är en subjektiv tävlan.
Att en jury har valt ut en vinnare gör inget till det objektivt bästa.
Vad som är bäst är det är upp till var och en bedömma.

Om en jury utser ärtsoppa till världens godaste mat har jag då fel som hatar ärtsoppa?
Det jag syftade på var: ” Det är ofta så kultureliten brukar se på världen. De som inte förstår och är okunniga och och vi som har kunskap och förstår vad som är bra och vad som är dåligt.”

Det är t.ex sjukligt ointressant för en operafantast vad jag tycker om en specifik operaföreställning då jag inte kan något om opera och tycker det är både tråkigt och dåligt. Förmodligen skulle jag gilla det mer om jag tog mig tid att lära mig mer om det.
Förvärvad smak, förfining, du vet.
Gammal 2019-10-14, 00:19
Flash Gordon

Frekeman skrev: Visst har du rätt att en åsikt! Det har jag väl aldrig sagt nåt om?

Min erfarenhet är att de som hänger i forum och skriver om gatufoto sällan är de som producerar bra bilder. Tror att det bästa sättet att lära sig om gatufoto är att man studerar böcker med bra gatufoton i och att vara ute och utöva gatufoto i sig. Då skaffar man sig någorlunda vettiga referensramar och förståelse för hur bilder kommer till.

Jag har inte påstått att du är mindre vetande tidigare men jag tror nog faktiskt att så är fallet av följande anledningar. Du skaffar dig "ganska bra insyn" i ämnet genom att läsa fora och sen läste jag nån gång att du inte tycker om gatufoto i nån tråd. Tror att det underlättar om man gillar konstformen för att kunna skaffa sig ett grepp om den.

Gatufoto har fördelen att vara en väldigt lättillgänglig typ av fotografi. Man behöver ingen speciellt kamera och dyra specialobjektiv. Alla kan försöka och vissa lär sig väldigt snabbt och andra kämpar på i långsammare takt. De riktigt bra bilderna är emellertid svåra att producera – det hyllade gatufotograferen Alex Webb menar exempelvis att 99.9% av hans bilder är misslyckade. Inte konstigt att det kan synas vara lite elitistiskt när man strävar efter nåt lyckat foto som gatufotograf.
Jag har vad jag vet aldrig påstått jag inte gillar gatufoto. Däremot har jag i något sammanhang att jag tycker mycket gatufoto är intetsägande. Det är okänt folk på en shopping gata. Den typ av bilder jag också tar ibland men som sedan bara blir liggande. De saknar det som gör en bild intressant.

Visst finns det bra gatufoto. Ofta något som är kul, oväntat, spännande eller just bara annorlunda.
Man måste verkligen inte läsa särskilt mycker vad de gamla "mästarna" sysslade med för 70-80 år sedan.
Precis som jag inte mmåste veta allt om Ansel Adams för att kunna ta bra landskapsbilder.
Om inte vad som är bra idag skiljer sig från vad det var för 70 år sedan måste det var en väldigt konservativ grupp som ägnar sig åt det.

Bilden som vann gatufoto tycker jag var intesägande. En sur tonårptjej är väl inget av
kul, oväntat, spännande eller just bara annorlunda.

Här är 2 bilder jag själv är nöjd med. Sedan bryr jag mig inte så mycket vad andra tycker. Jag tog inte bilden för deras skull utan för min egen. Om andra också tycker de är bra så är det kul.

https://www.fotosidan.se/gallery/vie...10/3727570.htm

https://www.fotosidan.se/gallery/vie...10/3727995.htm
Gammal 2019-10-14, 00:42
Flash Gordon

sb12 skrev: Det jag syftade på var: ” Det är ofta så kultureliten brukar se på världen. De som inte förstår och är okunniga och och vi som har kunskap och förstår vad som är bra och vad som är dåligt.”

Det är t.ex sjukligt ointressant för en operafantast vad jag tycker om en specifik operaföreställning då jag inte kan något om opera och tycker det är både tråkigt och dåligt. Förmodligen skulle jag gilla det mer om jag tog mig tid att lära mig mer om det.
Förvärvad smak, förfining, du vet.
Är det verkligen det. Är det mer förfining att tycka om opera än att tycka om jazz eller rock. Vissa påstå det. Opera ingår precis som balett i det en del benämner finkultur.
Jag råkade speciellt är vi bodde och jobbade nere vid Bodensjön varje år få tillsammans med några kollegor och några viktiga kunder besöka Bregenz och deras utomhus operor där scenen ligger en bit ut i sjön. Ett stort evenemang som pågår under en vecka. Ofta var vi där ett par gånger med kunder varje år. Det är lite som Neu Jahrs konzert i Wien. Det är en ynnest att få biljetter.

Själv led jag mig igenom varje föreställning. Jag gillar helt enkelt inte opera och sättet de sjunger på.

Jag varit på nyårskonserten i Wien och älskade varje minut av det.

Så frågan är om min direktörskollega herr Fürwentsches som älskade opera är mer förfinad än vad jag är som tycker rent illa om det. Själv går jag gärna på klassiska konserter men det är kanske inte lika förfinat.

Att diskutera smak brukar mest bara bli en massa svammel och förutfattade meningar.

Vi tycker om olika tandkrämer. Det är därför tandkrämshyllan är så lång. Där har vi också olika smak och det blir sällan debatt om det.

Varför skall det vara annorlunda när det gäller kultur?
Gammal 2019-10-14, 00:46
PMD

Frekeman skrev: Jag motiverar inte vinsten på det sätt du beskriver utan jag ifrågasätter Thommys påstående om att "vem som helst" skulle kunna ha tagit den bilden. Johans stil är att för det mesta använda blixt i sitt gatufotograferande och att han vågar det har ingen betydelse för hur man bedömer den slutliga bilden.
Vem som helst hade givetvis inte kunnat ta den aktuella bilden. Det krävs ett visst mått av hänsynslöshet/mod/frimodighet eller vad man vill kalla det för att gå fram till någon och ta en bild på nära håll. Ibland blir det bra, ibland blir det mindre bra.

I det här fallet tycker jag inte att fotografen har lyckats så jättebra. Det är ingen usel bild, men den är i mitt tycke lite småtråkig. Alla har vi vår egen smak.
Gammal 2019-10-14, 00:50
Flash Gordon

PMD skrev: Vem som helst hade givetvis inte kunnat ta den aktuella bilden. Det krävs ett visst mått av hänsynslöshet/mod/frimodighet eller vad man vill kalla det för att gå fram till någon och ta en bild på nära håll. Ibland blir det bra, ibland blir det mindre bra.

I det här fallet tycker jag inte att fotografen har lyckats så jättebra. Det är ingen usel bild, men den är i mitt tycke lite småtråkig. Alla har vi vår egen smak.
Och det bör vi få ha. Det givetvis inom vissa gränser. Om det är snuff movies någon gillar så kan man givetvis inte tycka det är annat än sjukt.
Gammal 2019-10-14, 00:51
PMD

Flash Gordon skrev: Det är ofta så kultureliten brukar se på världen. De som inte förstår och är okunniga och och vi som har kunskap och förstår vad som är bra och vad som är dåligt.
Mer kunskap är sällan dåligt. Ju mer man kan om ett ämne desto mer förstår man när nya saker inom ämnet dyker upp. När det gäller bilder så är det helt klart en fördel att ha kunskaper inom bildanalys för att förstå varför en viss bild anses bra eller inte.

Sen spelar tycke och smak förstås en stor roll för bedömningen också, men att avfärda folk som har stor erfarenhet av att bedöma genrebilder som elitister är lite korttänkt.
Gammal 2019-10-14, 00:54
PMD

Flash Gordon skrev: Om en jury utser ärtsoppa till världens godaste mat har jag då fel som hatar ärtsoppa?
Ja, i just det sammanhanget har du fel. Sammanhanget är viktigt.
Gammal 2019-10-14, 00:58
PMD

Flash Gordon skrev: Är det mer förfining att tycka om opera än att tycka om jazz eller rock.
Nej, men det är förfining att lära sig mer om opera, jazz eller rock om man ska bedöma om ett visst uppförande inom respektive genre är bra eller inte.

Den som inte kan något om rockmusik har nog rätt svårt att höra nyanserna i musiken. Det gäller även för opera och jazz.
Gammal 2019-10-14, 01:08
Flash Gordon

PMD skrev: Mer kunskap är sällan dåligt. Ju mer man kan om ett ämne desto mer förstår man när nya saker inom ämnet dyker upp. När det gäller bilder så är det helt klart en fördel att ha kunskaper inom bildanalys för att förstå varför en viss bild anses bra eller inte.

Sen spelar tycke och smak förstås en stor roll för bedömningen också, men att avfärda folk som har stor erfarenhet av att bedöma genrebilder som elitister är lite korttänkt.
Kunskap är aldrig fel. Fast oftast samlar man på sig kunskap inom det man tycker är intressant. Det man inte tycker om eller intressant finns det väl ingen större mening med att sitta och läsa om. Våra liv är för korta för att vi skall hinna med det.

Tycke och smak är personligt. Att kultureliten gör en bedömning innebär inte att den är korrekt.

Se på svenska akedemiens utnämning av av Peter Handke En person som är mcyket ifrågasatt i Österrike. Någon som förnekar förintelsen, hyllade Slobodan Milošević och höll tal vid hans begravning. Han har öppet sympatiserat med Serberna och inte tagit avstånd från deras folkmord på balkan.

Att nu många av länderna därnere nu ifrågasätter hur svenska akademin kan utse honom till nobelprisstagare är inte så konstigt och av goda skäl.

Skulle det vara rätt att utse Mengele till nobelpriset om han hade skrivit väldigt bra böcker?
Gammal 2019-10-14, 01:21
Flash Gordon

PMD skrev: Nej, men det är förfining att lära sig mer om opera, jazz eller rock om man ska bedöma om ett visst uppförande inom respektive genre är bra eller inte.

Den som inte kan något om rockmusik har nog rätt svårt att höra nyanserna i musiken. Det gäller även för opera och jazz.
Varför skulle man inte kunna höra nyanserna i musiken om man inte läst på och kan en massa om just den typen av musik. Det var faktiskt en hel generation i världen som under 50-talet inte kunde en skit om rock. Fast det kom artister som spelade en ny typ av musik. En stor del av de unga på den tiden hörde den nya musiken och en majoritet lyssnade och sa: I Ilike it, I'll like it a lot.
Måste det vara svårare än så.

Det finns gatufotografer som ligger i linje med vad jag tycket är bra bilder. Det finns andra som tar bilder som inte faller mg i smaken. Det är som med mat. Det finns sådan mat jag tycker om och sådant jag inte gillar särskilt mycket. Fast jag är intresserad av mat så jag är alltid bered att prova på nya maträtter.
LIkadant är det med fotografi.

Det är många gatufotografer som använder Fuji och på Fuji fotografernas sajt finns många med. De kanske har gatufoto som specialitet men de flesta är helt enkelt duktiga fotografer och fotar även landskap, portätt mm. väldigt skickligt.

Där finns väldigt mycket gatufotobilder där att rota runt bland. En del tycker jag om. En del inte.Skulle det vara fel?

Man når inte konsesus inom något som har med tycke och smak att göra bara därför man kan mycket om ämnet. Det finns väl inga som kan diskutera så häftigt om något och ha så olika syn på vad som är bra och dåligt som just experter.

Så att det skulle finnas någon objektiv syn på vad som är rätt eller fel när det gäller gatufoto ser jag som rent nonsens.
De som sysslar med har oftast väldigt olika stil på sina bilder. Så även de som sysslar med det har tydligen olika tycke och smak om vad som är en bra bild.
Det säger väl allt.

Senast redigerad av Flash Gordon den 2019-10-14 klockan 01:45.
Gammal 2019-10-14, 03:11
Tony johansson

PMD skrev: Vem som helst hade givetvis inte kunnat ta den aktuella bilden. Det krävs ett visst mått av hänsynslöshet/mod/frimodighet eller vad man vill kalla det för att gå fram till någon och ta en bild på nära håll.
Intressant att du nämner det. Jag skulle kunna tänka mig att om någon går fram till en vilt främmande människa på publik plats och bränner av en blixt i ansiktet, tangerar det (nästan) ofredande i brottsbalken.
Gammal 2019-10-14, 05:56
fotobollfoto

ola_nilsson skrev: Hej,

[...]

Vad tycker ni om bilden?

/Ola
Den skulle passa utmärkt som affisch till en film som skulle heta ”Familjesemestern”, eller ”Sune på Kiviks marknad”.

Dels visar den på något vis hur det kan vara för en familj på semester, och dels upplever jag den som om den var tagen av lillebror med ny kamera - snap med slagskuggor från blixten.

Men jag är nyfiken på juryns motivering. 1 bild av hundratusen inlämnade. Något väldigt speciellt måste juryn ha sett.
Gammal 2019-10-14, 10:07
PMD

Flash Gordon skrev: Tycke och smak är personligt. Att kultureliten gör en bedömning innebär inte att den är korrekt.
Kan tycke och smak överhuvudtaget vara korrekt?
Gammal 2019-10-14, 10:09
PMD

Flash Gordon skrev: Varför skulle man inte kunna höra nyanserna i musiken om man inte läst på och kan en massa om just den typen av musik.
Därför att man uppfattar mycket mer av ett musikstycke om man förstår hur den typen av musik är uppbyggd.

Man kan förstås mycket väl tycka bra om musiken ändå.
Gammal 2019-10-14, 10:59
Tony johansson

fotobollfoto skrev: Men jag är nyfiken på juryns motivering. 1 bild av hundratusen inlämnade. Något väldigt speciellt måste juryn ha sett.
Delar din uppfattning till fullo.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:00.

Elinchrom ELB 500 TTL