Annons
Gammal Igår, 20:17
Arell

Mac och Wacom
Hej! Någon som fått Macs nya OS Catalina att fungera problemfritt med Wacom? Jag har alltid haft stora problem med min ritplatta, Intuos Pro, vid varje nytt OS så jag har inte vågat uppgradera än. På Wacoms webb finns en två meter lång instruktion om hur man ska gå tillväga. Men varför ska det vara så krångligt?
Gammal Igår, 20:27
Flash Gordon

Arell skrev: Hej! Någon som fått Macs nya OS Catalina att fungera problemfritt med Wacom? Jag har alltid haft stora problem med min ritplatta, Intuos Pro, vid varje nytt OS så jag har inte vågat uppgradera än. På Wacoms webb finns en två meter lång instruktion om hur man ska gå tillväga. Men varför ska det vara så krångligt?
Jag har samma problem och använder inte längre skiten.
De är värdelösa på att uppgradera.
Gammal Igår, 20:43
Kim Westlund

Jag fick sitta någon timme här om veckan för att försöka få min Intuos Pro att fungera i Catalina. Har för mig att problemet var att jag kunde röra musen med pennan, men att det inte gick att klicka eller rita med pennan. Bråkade med alla möjliga saker, och installerade om drivrutinerna, startade om datorn 50 gånger utan att något fungerade. Till slut hittade jag den här videon, och efter att ha följt den så började plattan att fungera ordentligt. Jag använder sällan min ritplatta och är ingen tung användare, så jag kan inte säga att allt fungerar felfritt, men jag har inte haft några fler problem.

https://www.youtube.com/watch?v=ZZ9Yjq78ztA
Gammal Igår, 22:02
Arell

mac och wacom
Tack, Kim, för länken. Det är just det som jag har haft problem med - att få pennan att funka som jag vill. Övre knappen = ändra storleken på penseln i Lightroom, till exempel.

EDIT: Jag kan tillägga, att eftersom jag har en gammal musarmsskada så använder jag ritplattan till precis allt. Jag får ont i höger underarm efter två minuters arbete med musen.
Gammal Idag, 01:34
Uffe_Nordholm

Arell skrev: Tack, Kim, för länken. Det är just det som jag har haft problem med - att få pennan att funka som jag vill. Övre knappen = ändra storleken på penseln i Lightroom, till exempel.

EDIT: Jag kan tillägga, att eftersom jag har en gammal musarmsskada så använder jag ritplattan till precis allt. Jag får ont i höger underarm efter två minuters arbete med musen.
Det är absolut ingen lösning till ditt problem med ritplattan, men möjligen en lösning på problemen med en "vanlig" mus: en styrkula. Tänk dig en mus (med något annorlunda form, för att funka) som du vänder up och ner, låter ligga still på bordet medan fingrarna rullar på kulan.

Jag har i 15 år använt en styrkula från Logitech, men sedan den blivit för underhållskrävande har jag bytt till en från Elecom. Jag var fantastiskt nöjd med den första, och använde den tills det helt enkelt knappt gick längre, och det var sorgligt att upptäcka att den inte tillverkas längre. Den nya styrkulan är inte lika bra, men jag har inte hittat någon bättre (jag testade två andra mellan de två nämnda).

Skillnaden mellan styrkula och mus är att med styrkula så har du armen still utom när du flyttar den mellan tangentbordet och styrkulan.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:31.