Annons
OBS: denna grupp är markerad som inaktiv. Gruppvärden kan aktivera den igen genom att redigera inställningarna.
Gammal 2012-10-28, 18:03
coleman45

Var får jag tag på skärmar?
Jag har länge tänk att jag borde införskaffa skärmar för att just kunna skärma av ljus och ha större möjlighet att rikta det, ja ni förstår.
Men vart får jag tag på dessa eller finns det någon vettig sida som beskriver hur man gör dessa.
Material, mått osv osv..

Tacksam för all hjälp!

/ Alex
Gammal 2012-10-28, 22:16
mikael.b.roos

finns ju reflexskärmar lite överallt som är smidiga, knappt lönt att tillverka egna med tanke på priset..

sen har man ju sett folk som spänner upp stora segeldukar för att skärma av det skarpa solljuset, men det kan ju vara lite väl avancerat :)
Gammal 2012-10-31, 08:57
HenryB

coleman45 skrev: Jag har länge tänk att jag borde införskaffa skärmar för att just kunna skärma av ljus och ha större möjlighet att rikta det, ja ni förstår.
Men vart får jag tag på dessa eller finns det någon vettig sida som beskriver hur man gör dessa.
Material, mått osv osv..

Tacksam för all hjälp!

/ Alex
Det finns dom som använder sig av frigolit som reflexskärmar. Målar du baksidan svart så har du en avskärmare också.
Gammal 2012-10-31, 10:11
coleman45

HenryB skrev: Det finns dom som använder sig av frigolit som reflexskärmar. Målar du baksidan svart så har du en avskärmare också.
Jo frigolit har jag tänkt på, men då kommer vi till hur man löser det så att skivorna står upp. Alltså ett par fötter till dessa skivor...
Är man händig och full av fantasi kanske man kan klura ut något :)
Gammal 2012-10-31, 10:25
Upaflash

coleman45 skrev: Jo frigolit har jag tänkt på, men då kommer vi till hur man löser det så att skivorna står upp. Alltså ett par fötter till dessa skivor...
Är man händig och full av fantasi kanske man kan klura ut något :)
Kanske så?
http://samleephotography.com/weblog/?p=87

Fler länkar här:
https://www.google.se/#hl=sv&sclient...w=1280&bih=939
Gammal 2012-10-31, 22:37
coleman45

Upaflash skrev: Kanske så?
http://samleephotography.com/weblog/?p=87

Fler länkar här:
https://www.google.se/#hl=sv&sclient...w=1280&bih=939
Tackar för länkarna!

Hmm, där har vi något annat material. Liknar pappskivor av något slag va?
Gammal 2012-10-31, 23:40
Ravestream

coleman45 skrev: Tackar för länkarna!

Hmm, där har vi något annat material. Liknar pappskivor av något slag va?

Google är din vän.
foamcore står det i första länken, Gogglade det oh fick upp frågan, var köper man foamcore
Svaret var Mattonbutiken.

http://www.mattonbutiken.se/index/br.../foamcore.html
Gammal 2012-10-31, 23:43
DJ Krusztob

Är det vanliga ihopvikningsbara reflektorskärmar som du söker efter? I sådana fall finns det en hel uppsjö att välja mellan på ebay. Många har fri frakt från andra sidan jorden och det tar runt 1-4 veckor att få hem paketet.
Länk: http://www.ebay.com/sch/i.html?_trks...at=0&_from=R40
Gammal 2012-11-01, 03:26
RDL

Är det för inomnhus studiobruk så frigolit! Finns på byggmarknaden för en billig penning.
Går att måla svart på ena sidan. 2x1 metersmodellen står ganska hyffsat av sej själv utan stöd.

För utomhusbruk kan det funka med mindre friggor, men då ska man nog ha en assistent.
Photoflex har fantastiska reflexskärmar med stativ som enkelt går att rikta osv. Men som vanligt är de inte direkt billiga. Men bra :)
Gammal 2019-11-27, 11:31
Majaharnqvist

Hållare/stöd till frigolitvägg?
Vart kan man få tag på hållare/stöd till frigolitväggar till studio så den kan stå på golvet? Tänker antingen i trä eller något tyngre, så man kan sätta i frigoliten. Googlat men utan resultat!
Gammal 2019-11-27, 11:43
Ventures

Majaharnqvist skrev: Vart kan man få tag på hållare/stöd till frigolitväggar till studio så den kan stå på golvet? Tänker antingen i trä eller något tyngre, så man kan sätta i frigoliten. Googlat men utan resultat!
Finns frigolitgafflar för ändamålet som man monterar på stativ. Annars för golvstående går det nog lätt att göra en gördetsjälvlösning med t.ex hyllkonsoller eller liknande om man inte vill snickra själv.
Gammal 2019-11-27, 17:00
Tonyeagle

Regel
Det är väl bara att köpa en regel t.ex. 45x95 och sedan såga av i 30-40 cm längder och sedan såga upp ett djupt spår i samma tjocklek som frigolitskivan i mitten på regelbiten. Bara att sätta ner skivorna i spåret och använda typ 2-3 regelbitar per skiva. Enkelt att plocka ner och gömma i garderoben när du inte ska använda det. Vill man ha det extra stadigt skruvar/limmar man ett par extraklossar på var sida om spåret så att man får ett stöd som går längre upp på frigolitskivan. Måla i valfri färg. Kostnad med färg och slippapper ca 100 -150 kr.
Gammal 2019-11-29, 04:48
fotobollfoto

En tråd i samma ämne:
https://www.fotosidan.se/forum/showt...ight=Vikv%E4gg
Gammal 2019-11-29, 14:55
Mr Keys

Majaharnqvist skrev: Vart kan man få tag på hållare/stöd till frigolitväggar till studio så den kan stå på golvet? Tänker antingen i trä eller något tyngre, så man kan sätta i frigoliten. Googlat men utan resultat!
jag skulle köpa ett gäng vinkeljärn, troligtvis lite större, så dom ger stöd för frigoliten ganska högt upp från golvet.

sätt sedan två vinkeljärn mot varandra, med frigoliten mellan.(man måste ha minst två fötter per skiva, kanske flera för att göra det stadigare.
för att sedan ha något att montera dom på, skulle jag nog ha en träskiva av något billigt slag som ligger mot golvet. Förslagsvis med filttassar på, så att golvet inte repas när man flyttar dom.

har jag beskrivit det så att man förstår?
eller är det väldigt luddigt? :)

kluddrade slarvigt på en post-it lapp
det som pekar till vänster är tänkt att föreställa frigolitskivan....som var tänkt att peka uppåt, men av någon anledning hamnade bilden liggandes...

räcker inte vinklarna som stöd, så kan man ju alltid sätta någon form av skivor där också, så att stödet blir bredare liksom....

en extrem "do it yourself"-lösning dock....
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_7289.jpg
Visningar:	4
Storlek:	29.0 KB
ID:	149206  

Gammal 2019-12-03, 17:20
Majaharnqvist

Hållare/stöd till frigolitvägg?
Update: menar en sånhär! :)
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	10scheme_backstage_2.jpg
Visningar:	7
Storlek:	43.3 KB
ID:	149229  

Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:39.

Tether Tools Case Air