Annons
Gammal 2019-07-12, 11:03
kingfisher

Drönarflygning intill Gamla Stan / Helikopterplatta...
När jag kollar LFV's Drönarkartan så finns det en helikopterplatta markerad vid Gamla Stan i Stockholm. Är det någon som vet vem man skall kontakt för att söka tillstånd att flyga i området? Eller om det är överhuvudtagit tillåtit att flyga i området, förutom över skyddsobjekt naturligtvis...
Gammal 2019-07-12, 11:23
ehrsa

Den helikopterplattan är borta sedan en längre tid, vet inte om det är permanent eller tillfälligt.. det pågår stora renoveringar och byten av hela tågbroar där just nu ('Getingmidjan') Det flög en drönare förbi just där nu i veckan såg jag. Troligen var det Trafikverket själva som dokumenterade deras stora arbete där.. Här är en tidigare 'video' på det dom gör där nu: https://www.youtube.com/watch?v=x-vn...ature=youtu.be

Hälsn!
Gammal 2019-07-12, 11:41
kingfisher

Tack Jan!!
Gammal 2019-07-13, 04:31
PMD

Gamla stan i Stockholm ligger väl i Bromma CTR och i så fall är det Brommatornet man måste kontakta för att få färdtillstånd.
Gammal 2019-07-13, 12:36
ErlandH

PMD skrev: Gamla stan i Stockholm ligger väl i Bromma CTR och i så fall är det Brommatornet man måste kontakta för att få färdtillstånd.
Fast Gamla stan är nog mer än 5 km från Bromma flygplats, så något sådant tillstånd behövs inte.
Gammal 2019-07-14, 00:24
PMD

Ja, om man håller sig under 50 m höjd.
Gammal 2019-07-14, 17:42
kingfisher

Jag antar att 50meters begränsningen endast gäller när flygplatsen har öppet,
Måndag till fredag kl. 07.00–22.00,
lördag kl. 09.00–17.00 och söndag kl.12.00-22.00
Gammal 2019-07-14, 18:16
AWid

kingfisher skrev: Jag antar att 50meters begränsningen endast gäller när flygplatsen har öppet,
Måndag till fredag kl. 07.00–22.00,
lördag kl. 09.00–17.00 och söndag kl.12.00-22.00
Du ska nog kolla med Brommatornet om kontrollzonen eventuellt övertas av Arlanda när Bromma är stängt. Det är bara att ringa tornet så får man besked.

Men det finns andra hinder möjligtvis:-) Som du nämnt finns en helikopterflygplats vid slussen enligt aktuella flygkartor. Där behövs samråd helikopterflygplatsen före flygning närmare än 1000 m. Brommatornet kan säkert hjälpa till även med den frågan.

Förutom detta är det nog olämpligt att flyga över Gamla stan med tanke på att det normalt kryllar av folk i det området. Osäker, men är det inte förbjudet att flyga över folksamlingar? Hur som helst säger väl sunt förnuft att man ska avstå från att göra det:-).
Gammal 2019-07-15, 08:45
kingfisher

Jag lovar att det inte fanns någon annan än jag kl 0500, det är mest utanför Brommas öppettider som jag hade tänkt flyga. H-plattan får jag kolla upp. Den är visserligen borta men om verkligheten inte stämmer med kartan är det kartan som gäller :)
AWid skrev: Du ska nog kolla med Brommatornet om kontrollzonen eventuellt övertas av Arlanda när Bromma är stängt. Det är bara att ringa tornet så får man besked.

Men det finns andra hinder möjligtvis:-) Som du nämnt finns en helikopterflygplats vid slussen enligt aktuella flygkartor. Där behövs samråd helikopterflygplatsen före flygning närmare än 1000 m. Brommatornet kan säkert hjälpa till även med den frågan.

Förutom detta är det nog olämpligt att flyga över Gamla stan med tanke på att det normalt kryllar av folk i det området. Osäker, men är det inte förbjudet att flyga över folksamlingar? Hur som helst säger väl sunt förnuft att man ska avstå från att göra det:-).
Gammal 2019-07-15, 08:50
AWid

kingfisher skrev: ............H-plattan får jag kolla upp. Den är visserligen borta men om verkligheten inte stämmer med kartan är det kartan som gäller :)
Japp - det brukar vara så:-). Och det är klart - 05.00 har väl inte ens japanska turister hunnit ut.
Gammal 2019-07-15, 12:33
erdeljan

kingfisher skrev: Jag lovar att det inte fanns någon annan än jag kl 0500, det är mest utanför Brommas öppettider som jag hade tänkt flyga. H-plattan får jag kolla upp. Den är visserligen borta men om verkligheten inte stämmer med kartan är det kartan som gäller :)
Återkom gärna med resultatet när du är klar med projektet ;)
Gammal 2019-07-15, 15:33
PMD

kingfisher skrev: Jag lovar att det inte fanns någon annan än jag kl 0500, det är mest utanför Brommas öppettider som jag hade tänkt flyga.
Som sagt, ring Brommatornet om du tänker flyga där tillstånd krävs, även om Bromma är stängt. Flygplatsen kan öppnas med kort varsel under icke-ordinarie öppettider, t.ex. för ambulansflyg.
Gammal 2019-07-16, 13:43
kingfisher

Fick svar från LFV att info om H-platta operatörer finns här: https://aro.lfv.se/Editorial/View/6197/ES_AD_1_1_en och den i gamla stan används sv Arlanda Helikopter. Ringde och pratade med de och de sade att de har semester fram till 12 augusti så det var ok att flyga fram tills dess.
Gammal 2019-07-28, 08:38
Schipol

Tänk dock på att t.ex. kungliga slottet inte får fotograferas eller filmas från luften då det är ett skyddsobjekt. Det var bara några veckor sedan polisen tog en drönarpilot vid Drottningholm. Enligt media blev han tagen p.g.a. foto-/filmförbudet (inte flygförbudzonen).

https://www.kungahuset.se/press/foto...2f99934d4.html

Med tanke på att det inte finns någon lista där alla skyddsobjekt är angivna så känns det mycket vanskligt att flyga drönare i Stockholm. Jag skulle inte bli förvånad om det kryllar av saker man inte får flygfotografera kring Gamla Stan.
Gammal 2019-07-28, 08:55
PeterWem

Schipol skrev: Tänk dock på att t.ex. kungliga slottet inte får fotograferas eller filmas från luften då det är ett skyddsobjekt. Det var bara några veckor sedan polisen tog en drönarpilot vid Drottningholm. Enligt media blev han tagen p.g.a. foto-/filmförbudet (inte flygförbudzonen).

https://www.kungahuset.se/press/foto...2f99934d4.html

Med tanke på att det inte finns någon lista där alla skyddsobjekt är angivna så känns det mycket vanskligt att flyga drönare i Stockholm. Jag skulle inte bli förvånad om det kryllar av saker man inte får flygfotografera kring Gamla Stan.
Låter märkligt. Haga slott har avbildningsförbud, så där finns inget att orda om. Däremot de två andra saknar mig veterligen avbildningsförbud. Någon som varit där nyligen som kan bekräfta?

Får väl bli mejl till Länsstyrelsen samt en utbegäran av anmälan för att reda ut hur saker och ting ligger till.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:43.

Miops Capsule360