Annons
Gammal 2019-11-14, 10:43
unoengborg

ajoe skrev: Vi var på Gotska Sandön en helg och fick fina bilder av stjärnhimlen.

En av deltagarna hade enklare Nikon instegs-DSLR och hon frågade om jag kunde hjälpa henne med inställningarna för att ta något liknande.

Inget konstigt, stativ, allt manuellt, live view, 10-20 s, full glugg och sedan ratta ISO för att få en rimligt exponerad bild. Jag hade Nikon (D90) tills jag sadlade om till Fuji för tre år sedan och borde kunna hitta i Nikon-menyerna.

Det var svårt med alla menyer, vi fick till det någorlunda, men sedan var det ju lika svårt att återställa allt till "mormorsläget".

Så de billigare "instegs-kamerorna" är begränsande om man verkligen vill lära sig att ta kontroll över sitt bildskapande.

Det viktigaste är nog att man ändå börjar och då kan en mer avancerad begagnad kamera vara värt att fundera över.
Snabbaste sättet att lära sig brukar vara att ställa in helt manuellt läge i kombination med autoiso. Då kan man ändra bländare och tid fritt men ändå oftast få hyfsat exponerade bilder. Sedan är det bara att testa och se vad olika bländare har för inverkan på skärpedjupet, och hur olika lång tid ger rörelse eller skakningsoskärpa. Enklast blir det förstås om man har en ratt för bländare och tid, men det går att ställa om ratt funktionaliteten för den enda ratten på D3000 serien så egentligen inget problem om man tar sig tid.

En tanke, om det redan finns en kamera i familjen, kanske ett bildbehandlingsprogram hade varit en bättre julklapp med tanke på att det är svårt att få till något riktigt bra i kameraväg inom budget. Bra bildbehandling ger ofta mer för slutresultatet än ett bättre kamerahus och obehandlade bilder.

Skulle rangordna det så här:
1) Fotograf
2) Ljussättningsmöjligheter
3) Objektiv
4) Bildbehandling
5) Kamerahus
Besvara

Bokmärken

Taggar
köpråd , nybörjare , present , systemkamera

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:47.

Tether Tools Case Air