Annons
Gammal 2019-11-22, 20:20
martinot

fotobollfoto skrev: Det var väl nästan ett gulligt exempel om det var den enda datan som skickades.
Den enda datan som upptäcktes (och den enda som bolagen erkände).

Om det är "gulligt" att även användare i väst, eller för den delen kineserna själv, blir ofrivilligt övervakade av CCP beror nog mycket på om man tycker "1984" är en gullig historia eller inte. 😀
Gammal 2019-11-22, 20:45
PMD

martinot skrev: Problemet med de kinesiska telefonerna/tjänsterna på den kinesiska marknaden är att de inte upplyser om det, och inte heller har någon som helst "opt out"-möjlighet.
Telefontillverkarna kan ju inte gärna bryta mot lagen. Det brukar medföra allvarliga konsekvenser i Kina.
Gammal 2019-11-23, 01:41
martinot

PMD skrev: Telefontillverkarna kan ju inte gärna bryta mot lagen. Det brukar medföra allvarliga konsekvenser i Kina.
Nej, det är nog svårt med den nuvarande regimen.

Extra tråkigt dock när de applicerar detta på användare utanför Kina.
Gammal 2019-11-23, 10:02
fotobollfoto

martinot skrev: Den enda datan som upptäcktes (och den enda som bolagen erkände).

Om det är "gulligt" att även användare i väst, eller för den delen kineserna själv, blir ofrivilligt övervakade av CCP beror nog mycket på om man tycker "1984" är en gullig historia eller inte. 😀
Jag stöder inte det som den kinesiska regimen gör. Varken på hemmaplan eller i andra länder.
Men jag tycker att det var lite gulligt att de samlar in sim-kortnummer utan att ha en susning om vem i Norge som har abonnemanget.

Här hemma i trygga 1984-Sverige kan jag snart inte göra ett internetköp utan att Klarna-regimen kartlägger mitt köpbeteende.
Gammal 2019-11-23, 10:07
PMD

fotobollfoto skrev: Jag stöder inte det som den kinesiska regimen gör. Varken på hemmaplan eller i andra länder.
Men jag tycker att det var lite gulligt att de samlar in sim-kortnummer utan att ha en susning om vem i Norge som har abonnemanget.
Hur vet du att de inte har en susning? :-)

Funktionen att skicka data från telefonen till en myndighetsserver i Kina var ju avsedd för den inhemska kinesiska marknaden och där har de nog koll på det mesta om varje telefonanvändare.

Här hemma i trygga 1984-Sverige kan jag snart inte göra ett internetköp utan att Klarna-regimen kartlägger mitt köpbeteende.
Eller någon annan om du lyckas sidsteppa Klarna. Varje gång du handlar med ett elektroniskt betalningsmedel (dvs i princip allt utom kontanter) så registreras köpet någonstans.
Gammal 2019-11-23, 10:13
PMD

Jag har startat en ny tråd (följ länken) där vi kan diskutera kinesiska telefoner och angränsande ämnen, så att den här tråden kan återgå till att handla om fotografering med mobiltelefoner.
Gammal 2019-11-23, 11:11
fotobollfoto

PMD skrev: Jag har startat en ny tråd (följ länken) där vi kan diskutera kinesiska telefoner och angränsande ämnen, så att den här tråden kan återgå till att handla om fotografering med mobiltelefoner.
Bra Per! .,.
Gammal 2019-11-24, 13:37
ErlandH

PMD skrev: Man väljer själv om telefonen ska använda sin positioneringsfunktion.
Det ska du nog inte vara så säker på.
Gammal 2019-11-24, 14:21
JohanB2

martinot skrev: Har inte själv kikat på Huaweis telefoner. Varken generellt, eller på de bilder de producerar. Detta pga. i tråden tidigare nämnde anledningar; dels den starka koppling till kommunistparitet i Kina, och dels att de blivit av med samarbetet med Google och osäkra framtida leveranser av Android (är själv inget fan av Android, men detta är tillräckligt för att jag inte ens skulle överväga Huawei själv, eller rekommendera de för andra).

Gällande framkallning av JPEG och bildprocessingen hos Huawei, så är den inte gjord av Leica (de har sålt några plastlinser till Huawei som de brandat "Leica"). För övrigt så är just digitalteknik och bildprocessande knappast något kärnområde som Leica kan eller excellerar inom. Snarare en svaghet än en styrka. Och det säger jag som en som äger och använder en riktig Leica själv, och lite av fan av varumärket. Det är deras RF-finmekanik och objektiv som de är fantastiskt duktiga på (och orsaken till att man köper och älskar deras system).
Det du skriver stämmer inte. Leica har inget att göra med plastlinserna (faktiskt inte ens Huawei). Däremot har Leica varit ansvariga för hur data från sensorerna renderas till raw- och jpeg'ar. Det är i det man betalar för, precis som när man köper Leica-varianten av en Panasonic-kamera. Lite Leica-smak.

Jag håller med dig om att Leicas styrka inte nödvändigtvis ligger där. Så är det nog. För mig har Leica inte klarat övergången till digitalt särskilt bra överhuvudtaget.
Gammal 2019-11-24, 14:58
PMD

ErlandH skrev: Det ska du nog inte vara så säker på.
Med en kinesisk telefon (eller en Nokia-telefon legotillverkad i Kina :) kan man nog inte vara säker, nej.
Gammal 2019-11-25, 18:04
Curt L

"Test" av telefonkameror i SvD:

https://www.svd.se/basta-mobilkamero...ign=2019-11-25
Gammal 2019-11-25, 19:07
PMD

"Test"? Det är en lista, vilket också står i början av artikeln.
Man får gå till DXOMARK för att se testerna.
Gammal 2019-11-25, 19:44
Curt L

PMD skrev: "Test"? Det är en lista, vilket också står i början av artikeln.
Man får gå till DXOMARK för att se testerna.
Precis, DXOMARK´s tester i ett lättillgänligt format. Du har fattat galoppen :)
Gammal 2019-11-26, 00:19
Sten-Åke Sändh

ErlandH skrev: Det ska du nog inte vara så säker på.
Men är det inte ändå så man skiljer på den positionering som telefonens GPS-system ger och den som själva telenätssystemet kan ge via trianguleringar? Det är ju olika saker fast båda kan användas för att fastställa position. Är det det du menar eller menar du att telefonerna positionerar fast GPS:en är avstängd?
Gammal 2019-11-26, 00:21
martinot

JohanB2 skrev: Det du skriver stämmer inte. Leica har inget att göra med plastlinserna (faktiskt inte ens Huawei). Däremot har Leica varit ansvariga för hur data från sensorerna renderas till raw- och jpeg'ar. Det är i det man betalar för, precis som när man köper Leica-varianten av en Panasonic-kamera. Lite Leica-smak.
Tidigare så har Leica lagt ut den här typen av mjukvara på externa bolag då de inte har någon stor IT-kompetens internt. Deras styrka är optik, mekanik, design och marknadsföring. De har alltid varit extremt svaga på bildbehandlingssidan. Inte alls i närheten av bildprocessandet och JPEG-framkallningen hos Canon, Nikon, Sony och Fuji.

Gällande samarbetet med Panasonic så är det precis tvärt emot vad du påstår ovan; det är Panasonic som hjälpt Leica med bildbehandling, elektronik och mjukvara i deras nyaste fullformats spegellösa (L-mountkameror).

Gällande de Leica-brandade Panasonickamerorna med mindre sensorer (m43, 1", etc.) så är det Panasonic som utvecklat hela kamerorna, inklusive all mjukvara.

Jag är en fantast av Leica (köpte en ny M-kamera bara för någon vecka sedan), och tycker de har fantastisk design, mekanik och byggkvalitet, och fantastiskt fina objektiv, men elektronik/sensorer/bildprocessing/mjukvara är deras absolut sämsta och svagaste område (trots att jag är ett lite av ett Lecia-fan).
Besvara

Bokmärken

Taggar
smartphone , sony rx0 , sony rx0 ii , telefon

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:35.

B+W Filter