Gammal 2019-11-14, 11:37
Tony johansson

PMD skrev: Xiaomi är också kinesiskt och har en lite skakig historia, så jag är aningen skeptisk.
Om man skall sluta att köpa produkter som har sitt ursprung i Kina (på ett eller annat sätt), då får man nog sluta konsumera det mesta som finns i handeln idag, PMT.
Gammal 2019-11-14, 11:38
ztenlund

Tony johansson skrev: Mycket spekulationer i detta stycket, kan jag tycka. Själv har jag haft Samsung galaxy S2, S4+ och nu S8+ och i den mån det blir aktuellt att skaffa en ny lur igen, kommer jag sannolikt att satsa på en ny Samsung.

Jag köpte denna telefon ny för 2 år sedan och batteriet håller fortfarande. Faktum är att jag precis kontaktade Samsung för att få reda på vad ett nytt batteri (inkl. arbetskostnad) skulle gå på för min S8+ och det skulle då kosta 650 :- (om man lämnar in telefonen över disk, och då får man det gjort medans man väntar).

Jag har inte tagit reda på vad samma operation skulle gå på om man vill byta på en Apple, men jag är ganska säker på att det inte landar på 650 :- (inklusive batteri och arbetskostnad).
Att mjukvaran i Android-telefoner inte uppdateras tillnärmelsevis lika bra som i Apples är ett faktum och ingen spekulation. Att anta något är inte en spekulation, utan en förutsättning. Man har givetvis inte telefonen kvar om man byter den för att batteriet är dåligt. Det har inget med mjukvaruuppdateringar att göra.
Gammal 2019-11-14, 12:02
Tony johansson

ztenlund skrev: Att mjukvaran i Android-telefoner inte uppdateras tillnärmelsevis lika bra som i Apples är ett faktum och ingen spekulation.
Nja, eftersom du använde begrepp som förmodligen och antar upplever jag att det är något spekulativt, eftersom detta på intet sätt slår fast något påstående som faktum.
ztenlund skrev: Man har givetvis inte telefonen kvar om man byter den för att batteriet är dåligt.
Det var du som drog upp detta med batteriet som att det skulle vara ett skäl till att undvika Android, inte jag, men skit samma.

Oaktat vilket, jag personligen skulle satsa på ett nytt batteri, (i den mån det blir aktuellt), snarare än att köpa en ny telefon. Tänker på miljön, serru ;-).
ztenlund skrev: Det har inget med mjukvaruuppdateringar att göra.
Om du noterade det, så har jag haft både en S2 och en S4+. Om det inte hade varit på det sättet att jag hade haft sönder min S4+, hade jag sannolikt fortfarande haft den kvar. Mellan denna S4+ och S8+ är det hur många år, 4 !? Om så är fallet, hade jag alltså min S4+ i fyra år, fullt fungerande, tills dess att jag hade sönder den en gång för alla.

Dessutom, om nu en Androidlur håller hälften så länge som en Apple, så får du två nya Android för samma peng som en ny Apple. Med nya lurar kommer det nya hårdvaror och uppdateringar, så även om totalkostnaden skulle bli den samma, får du ändå en nyare lur med ett fräscht batteri, om du köper en Android istället för en Apple.

Dessutom efterfrågade Ts en mobiltelefon med en bra kamera, och då skall man satsa på en av de föreslagna modellerna (Huawei och Xiaomi), och det är väl egentligen det som är svaret på Ts frågeställning, om man skall tro DxO mark !?
Gammal 2019-11-14, 12:23
ztenlund

Du hittar på saker som jag inte har skrivit. Uppenbarligen identifierar du dig med Android och känner ett behov av att försvara även det som är uselt med systemet. Du vill tydligen ha något på samma tema som religiösa Mac vs. PC, men det har jag faktiskt ingen lust med. Jag har påpekat faktum för var och en som kan läsa och sedan får var och en bedöma det själv utan sida upp och sida med med tjafs.
Gammal 2019-11-14, 12:30
Tony johansson

Glimt
ztenlund skrev: Du hittar på saker som jag inte har skrivit.
Jaså, vad då !?
ztenlund skrev: Uppenbarligen identifierar du dig med Android och känner ett behov av att försvara även det som är uselt med systemet.
Inte alls, det är din tolkning.
ztenlund skrev: Du vill tydligen ha något på samma tema som religiösa Mac vs. PC, men det har jag faktiskt ingen lust med.
Återigen ditt påstående. Och jag har heller inte någon lust med tjafs, men jag försvarar min ståndpunkt med argument och ingenting annat.
ztenlund skrev: Jag har påpekat faktum för var och en som kan läsa och sedan får var och en bedöma det själv utan sida upp och sida med med tjafs.
Precis som jag har gjort, även om vi bägge hamnar på var sida om staketet s a s. Och med det sagt blir detta det sista inlägget i denna tråden (för min del), och hoppas att Ts fått svar på frågan.

Väl mött i en annat tråd, ztenlund.
Gammal 2019-11-14, 13:07
PMD

Tony johansson skrev: Om man skall sluta att köpa produkter som har sitt ursprung i Kina (på ett eller annat sätt), då får man nog sluta konsumera det mesta som finns i handeln idag, PMT.
Ja, det kan nog ligga något i det, men nu var det ju inte det jag förespråkade.

Jag tycker visserligen att man bör undvika produkter från Kina, men även jag vill ju gärna köpa billigt så nog köper jag kinesiska produkter.

Nej, poängen är att telefoner, datorer, och annat som är inkopplat på internet, är tämligen speciella produkter. Det är förenat med mycket mer risk att köpa en kinesisk mobiltelefon än en kinesisk korkskruv.
Gammal 2019-11-14, 13:16
PMD

Byta batteri
Alla mobiltelefoner jag har haft sen 25 år tillbaka har jag kunnat byta batteri på själv, utan specialverktyg (eller ens verktyg överhuvudtaget).

Jag ämnar fortsätta på den inslagna vägen och leta efter en telefon som man enkelt kan byta batteri på när det blir dags för byte nästa gång. Jag tycker att det är illa att telefontillverkarna gör telefoner som användarna inte själva enkelt kan byta batteri på.

Om man tänker använda sin telefon i många år så är det en faktor att ha med i beräkningen när man ska välja ny telefon.
Gammal 2019-11-14, 13:16
Tony johansson

PMD skrev: Ja, det kan nog ligga något i det, men nu var det ju inte det jag förespråkade.
Förvisso.
PMD skrev: Jag tycker visserligen att man bör undvika produkter från Kina, men även jag vill ju gärna köpa billigt så nog köper jag kinesiska produkter.
Tror att du inte har så mycket att välja på, om du skall konsumera ö h t.
PMD skrev: Nej, poängen är att telefoner, datorer, och annat som är inkopplat på internet, är tämligen speciella produkter. Det är förenat med mycket mer risk att köpa en kinesisk mobiltelefon än en kinesisk korkskruv.
Sant. Faktum är att det är farligt att befinna sig på nätet oaktat var hård - eller mjukvaran är producerad ;-).
Gammal 2019-11-14, 13:35
smislo

sagoskog skrev: Jag vill skaffa ett komplement till min Fuji X-T2 och har funderat på att köpa en Sony RX0 II då jag tycker om att fota och filma korta klipp när jag är ute på paddel-, skid-, skridsko-, klättrings- och vandringsturer.

Vill gärna ha en liten och portabel kamera som går att ha med överallt.

Men i och med att min telefon gick sönder häromdagen började jag fundera på att lägga pengarna på en kvalitativ smartphone istället med goda fotoegenskaper.

Är det någon som har erfarenhet av HUAWEI P30 Pro/P20 Pro?
Den har Leicaoptik, makrolins med närgräns på 2,5 cm, videostabilisering och är IP68 klassad vilket är ett måste då jag vill kunna använda den i våta miljöer.

Eller kan tipsa om annan tålig smartphone som ger bra video- och bildkvalitet?
Jag har funderar på samma sak och kommit fram att inte köpa en Sony DSC-RX100 Mark VII kompaktkamera (som jag kikade på) utan vara kvar på mobil telefon nivå när det gäller att ha den med mig överallt och när Z6 känns stor.
Orsak, är rädd att börja ta/ använda kompakt kameran (eftersom är den lätt och nät) istället för min Z6 när jag skulle ta Z6 och olika objektiv eftersom kompakten är tillräckligt bra...
Gammal 2019-11-14, 14:49
ErlandH

Tony johansson skrev: Jag har inte tagit reda på vad samma operation skulle gå på om man vill byta på en Apple, men jag är ganska säker på att det inte landar på 650 :- (inklusive batteri och arbetskostnad).
Nej, när jag bytte batteri på min 6S för ett år sedan (innan jag lät den gå i arv) kostade det 350 kr.

För IPhone X och nyare är det lite dyrare, 819 kr. (Ja, det är Apples egna priser. Man kan få det gjort betydligt billigare på stan.)
Gammal 2019-11-14, 14:58
ErlandH

Tony johansson skrev: Dessutom efterfrågade Ts en mobiltelefon med en bra kamera, och då skall man satsa på en av de föreslagna modellerna (Huawei och Xiaomi), och det är väl egentligen det som är svaret på Ts frågeställning, om man skall tro DxO mark !?
Eller en av de nyare Iphonemodellerna, som ju enligt DXO är ungefär lika bra. Lite bättre än Huawei P30 Pro, om man ska vara petig.
Gammal 2019-11-14, 18:48
martinot

Tony johansson skrev: Mycket spekulationer i detta stycket, kan jag tycka. Själv har jag haft Samsung galaxy S2, S4+ och nu S8+ och i den mån det blir aktuellt att skaffa en ny lur igen, kommer jag sannolikt att satsa på en ny Samsung.

Jag köpte denna telefon ny för 2 år sedan och batteriet håller fortfarande. Faktum är att jag precis kontaktade Samsung för att få reda på vad ett nytt batteri (inkl. arbetskostnad) skulle gå på för min S8+ och det skulle då kosta 650 :- (om man lämnar in telefonen över disk, och då får man det gjort medans man väntar).

Jag har inte tagit reda på vad samma operation skulle gå på om man vill byta på en Apple, men jag är ganska säker på att det inte landar på 650 :- (inklusive batteri och arbetskostnad).
Detta är min egna historia, och med en disclaimer att både jag och min fru är nöjda iPhoneanvändare sedan många år tillbaka, vilket säkert färgar våra upplevelser när vi jämfört med konkurrenter, men tycker den är intressant då jag ändå försökt att vara öppen för alternativ:

För några år sedan skulle jag köpa ny telefon med Android åt vår dotter (hon var inte mer än 5-6 år då, och ville inte slösa pengar på ny iPhone åt henne). Efter några usla tidigare år med Sonytelefoner för dottern, där vi tröttnat på jättedåligt och långsamt med uppdateringar från Sony, så fick jag tipset att byta till Samsung. Köpte först någon Galaxy Young (budgetmodell) men det var väldigt dåligt med uppdateringar på de enklare modellerna (nästan lika uselt som med Sony).

Fick då tipset att skaffa en Galaxy S6 från en säljare på Telia. Var "top of the line" från Samsung, men fick ett hyfsat OK pris då den varit ute på marknaden i nästan ett år. Problemet var dock det samma som de enklare Samsung-telefonerna; dels var det mycket skitapplikationer (Samsungs egna, som gjorde mycket av samma saker som Googles), men som inte gick att avinstallera. Dels så var det mycket segt att få uppdateringar till nya versioner av Android, och inte ens dessa "top of the line" från Samsung underhölls mer än ca två år för oss (till på köpet dog telefonen en månad efter att tvåårs-garantin gått ut, men det kanske bara var otur).

Tröttade då helt på allt vad både Samsung och Android heter. Dottern fick först en beg. äldre iPhone som jag haft. Inte världens snabbaste, men den underhölls iaf. med systemuppdateringar. Sedan dess så har vi insett att det är så mycket enklare, och värt att betala för kvalitet och mjukvara som är bekymmersfri, och som tillverkaren underhåller även efter garantitiden gått ut, så hon har därefter faktiskt fått nya iPhones (XR senast). Även om de kostat en 6-7 papp så har det i det långa loppet klart varit värt det även fast det bara är barn.

Kvalitet, bekymmersfrihet och seriöst underhåll i flertalet år kostar kanske lite mer än för andra tillverkare, men är förr oss ändå klart värt det i det långa loppet.
Gammal 2019-11-14, 23:32
Sten-Åke Sändh

PMD skrev: Xiaomi är också kinesiskt och har en lite skakig historia, så jag är aningen skeptisk.
Men den tillverkaren är väl inte misstänkt för att bakvägen öppna upp för kinesiska försvarsmakten antar jag, så varför skulle det vara något problem med de telefonerna? Menar du att de skulle blockeras från Googles resurser så att man skulle få problem att byta till en annan Android i framtiden? Det borde väl räcka med att man använder samma Google-konto man haft tidigare eller? Ja så att man kan göra en backup och en restore till den nya luren.

När det gäller priserna så fick jag mig en tankeställare när jag köpte en ny telefon för några veckor sedan även om det i mitt fall aldrig handlat om att uppgradera för att få bättre kameror (ja numera sitter det ju ofta två eller tre kameror även i billigare modeller).

Först var jag inne på Telenor i Gallerien och de skulle ha 2880:- för den modell jag ville ha (vilket är småpotatis i sammanhanget om man är beredd att lägga över 10 000 men kanske just därför.

Jag betalar med skattade pengar och köper alltid loss telefonerna eftersom jag inte gillar de usla avtal man annars ofta får. Jag har som många idag familje-abonnemang sedan ett par år (Telenor).

Istället för att köpa hos Telenor i Gallerian som jag vet ligger över marknadspriset så hamnade jag på MediaMarkt. En suverän kille där såg att jag betalat en hundring i månaden för mycket där för ett av mina surfkort jag har till trådlösa routrar, så han bytte det och gav mig bättre villkor med 120 spänn i månaden (sedan fick jag kreditering av Telenor dessutom för det överpris på 50 spänn jag betalat för mycket för ett av korten i två år. Han tog dessutom bort resten av bindningstiden på familjeabonnemanget jag har.

Sedan kom det bästa. Samma modell som jag blev erbjuden hos Telenor för 2880 sålde de för 2500 spänn men eftersom jag hade familjeabonnemang med obegränsad surf så såg han att jag hade uppgraderingsservice och för den modellen betalade man då 1250 istället för 2880:-. Undrar vad man hade fått senaste high end Samsung för eller en Ifån 11. Det kanske är lönsamt att kolla MediaMarkt för fler om ni ska uppgradera.
Gammal 2019-11-14, 23:49
Sten-Åke Sändh

martinot skrev: Detta är min egna historia, och med en disclaimer att både jag och min fru är nöjda iPhoneanvändare sedan många år tillbaka, vilket säkert färgar våra upplevelser när vi jämfört med konkurrenter, men tycker den är intressant då jag ändå försökt att vara öppen för alternativ:

För några år sedan skulle jag köpa ny telefon med Android åt vår dotter (hon var inte mer än 5-6 år då, och ville inte slösa pengar på ny iPhone åt henne). Efter några usla tidigare år med Sonytelefoner för dottern, där vi tröttnat på jättedåligt och långsamt med uppdateringar från Sony, så fick jag tipset att byta till Samsung. Köpte först någon Galaxy Young (budgetmodell) men det var väldigt dåligt med uppdateringar på de enklare modellerna (nästan lika uselt som med Sony).

Fick då tipset att skaffa en Galaxy S6 från en säljare på Telia. Var "top of the line" från Samsung, men fick ett hyfsat OK pris då den varit ute på marknaden i nästan ett år. Problemet var dock det samma som de enklare Samsung-telefonerna; dels var det mycket skitapplikationer (Samsungs egna, som gjorde mycket av samma saker som Googles), men som inte gick att avinstallera. Dels så var det mycket segt att få uppdateringar till nya versioner av Android, och inte ens dessa "top of the line" från Samsung underhölls mer än ca två år för oss (till på köpet dog telefonen en månad efter att tvåårs-garantin gått ut, men det kanske bara var otur).

Tröttade då helt på allt vad både Samsung och Android heter. Dottern fick först en beg. äldre iPhone som jag haft. Inte världens snabbaste, men den underhölls iaf. med systemuppdateringar. Sedan dess så har vi insett att det är så mycket enklare, och värt att betala för kvalitet och mjukvara som är bekymmersfri, och som tillverkaren underhåller även efter garantitiden gått ut, så hon har därefter faktiskt fått nya iPhones (XR senast). Även om de kostat en 6-7 papp så har det i det långa loppet klart varit värt det även fast det bara är barn.

Kvalitet, bekymmersfrihet och seriöst underhåll i flertalet år kostar kanske lite mer än för andra tillverkare, men är förr oss ändå klart värt det i det långa loppet.
Har du eller någon annan någon ide om varför det i så fall är som du beskriver det? Jag har ju aldrig själv haft dessa problem med det beror ju på att jag inte sett några större skäl för egen del att köpa telefoner för över 10 000 som jag måste använda i en evighet för att det ska vara vettigt ekonomiskt. Istället köper jag en ny Samsung som ligger under 3000 vartannat år istället och i år fick jag ju en Samsung A40 för 1250 spänn (alltså halva priset i rabatt - och det var inte ens Black Friday) som jag är helt nöjd med så långt. Men jag har ju inte heller era krav på telefoner men trots det så är ju denna telefon utrustad med tre kameror. I fram och två bak och det lilla jag använder dessa så är det fine för mig. Om jag ska fota så sker det i princip uteslutande med en systemkamera av något slag.

Det viktiga för mig som är gammal är en större skärm än det jag har och en skärm som inte har begränsande sorgkanter runt och att telefonen har bra kapacitet för 4G. Min gamla stödde bara cat 3 och 2,4 Ghz-bandet och A40 ska tydligen stödja cat 12 (600/200). Innan uppgradering kom jag bara upp i kanske 50 Mbit med fibern hemma. Nu med 5Ghz och cat 12 så får jag över 200. Med trådlöst mätte jag hela 180 Mbit på Waxholmskajen för någon vecka sedan - inga "glassätare" att dela bandbredd med i stan nu. Kör jag hemma har över jag oftast över 100. Det är en väldig skillnad. Det här är viktigt för oss som är hänvisade till trådlöst på öarna som saknar fiber. Trådlöst är fantastiskt nu - stor skillnad mot för några år sedan. Fantastiskt också att även billiga telefoner nu har denna kapacitet som tidigare kanske saknades.

Det är verkligen lite lustigt nu. Folk verkar nu ofta uppgradera telefon för att få bättre kameror. Ringa är väl nu det minsta folk verkar göra med sina mobiler.
Gammal 2019-11-14, 23:59
martinot

Sten-Åke Sändh skrev: Har du eller någon annan någon ide om varför det i så fall är som du beskriver det? .
Oseriösa tillverkare, som istället för att underhålla sina existerande produkter, vill sluta att stödja och supporta de så snart som möjligt.

Dels kostar det pengar, men sedan vill de väl även tvinga alla kunder att köpa nytt hela tiden (fast produkterna är fysiskt i fint skick - snacka om miljöfeltänk).

Själv gör sådan dålig kundhantering, med i princip planerad förkortning av produktlivslängden, mig enbart förbannad; och får mig att se negativt även på andra produkter från Samsung (och Sony) än bara telefonerna.

Gillar firmor som Apple, Tesla på bilsidan och tex. Fujifilm på fotosidan; de överger inte sina gamla kunder och existerande produkter i det första taget.

Tvärt om; de förlänger livslängden på sina produkter och ger under flera år ut helt nya funktioner och förbättringar (inte bara underhåller fel med fixar) för sina produkter som inte ens fanns vid köpet!

Gillar den kund (och miljö)-vänliga filosofin, och kan tänka mig att betala lite extra för det.
Besvara

Bokmärken

Taggar
smartphone , sony rx0 , sony rx0 ii , telefon

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:24.