Annons
Gammal 2019-11-15, 00:22
PMD

Sten-Åke Sändh skrev: Men den tillverkaren är väl inte misstänkt för att bakvägen öppna upp för kinesiska försvarsmakten antar jag, så varför skulle det vara något problem med de telefonerna?
Nej, inga sådana misstankar. Än. :-)
Kinesiska staten (som är samma sak som kinesiska kommunistpartiet) har förstås inga skrupler om att använda Xiaomi för sånt om det skulle behövas.

Annars handlar Xiaomis skakiga historia om tekniska säkerhetshål i telefonerna och att det har funnits spyware i dem som har skickat data om användarna till Xiaomis servrar.

Menar du att de skulle blockeras från Googles resurser så att man skulle få problem att byta till en annan Android i framtiden?
Det är väl inget att akut oroa sig för, men om USAs myndigheter lägger embargo på Xiaomi på samma sätt som med Huawei så måste förstås Google blockera Xiaomi-telefoner från Google-tjänster och uppdateringar av Android.
Gammal 2019-11-15, 10:07
Kjell Olsson

sagoskog skrev:
Eller kan tipsa om annan tålig smartphone som ger bra video- och bildkvalitet?
Googles Pixel 3 - talar av egen erfarenhet.......

Kör normalt iPhone och använder Pixel 3 enbart som kamera inte telefon.
Gammal 2019-11-15, 11:39
Tony johansson

Verkar som att jag är tvungen att replikera i denna tråden, trots att jag egentligen inte vill, men men.
ErlandH skrev: Eller en av de nyare Iphonemodellerna, som ju enligt DXO är ungefär lika bra. Lite bättre än Huawei P30 Pro, om man ska vara petig.
Ok, det är möjligt, jag har inte lusläst testet, bara kollat på totalsumman. Och till vilket pris är Iphonen bättre än Huawei !? Det dubbla, eller !? Är den förbättringen (om ens noterbar), värd dubbla priset !? Tillåt mig tvivla.
Gammal 2019-11-15, 13:37
Sten-Åke Sändh

PMD skrev: Nej, inga sådana misstankar. Än. :-)
Kinesiska staten (som är samma sak som kinesiska kommunistpartiet) har förstås inga skrupler om att använda Xiaomi för sånt om det skulle behövas.

Annars handlar Xiaomis skakiga historia om tekniska säkerhetshål i telefonerna och att det har funnits spyware i dem som har skickat data om användarna till Xiaomis servrar.

Det är väl inget att akut oroa sig för, men om USAs myndigheter lägger embargo på Xiaomi på samma sätt som med Huawei så måste förstås Google blockera Xiaomi-telefoner från Google-tjänster och uppdateringar av Android.
Nä visst, inget kul med stater som gifter sig med telefon- och telesystemstillverkare och utvecklingen i Kina förskräcker men detta kring spyware är ju verkligen luddigt. Det finns väl snart inte en tillverkare av mjukvara som inte via nätet uppdaterar dina mjukvaror mer eller mindre utan din vetskap och som vill få oss att tro att det alltid handlar om harmlös altruistiska syften som att "förbättra produkterna" eller förbättra "vår användarupplevelse". Även Microsoft har ju länge utsatt oss för detta. Google, Facebook och andra skräddarsyr vår användarupplevelse genom att hålla koll på vad vi gör på nätet med deras mjukvaror men är det allt de gör??.

När sedan stater, och inte bara Kina, kan villkora dessa stora företags möjlighet att verka i deras länder så "samarbetar" för att hjälpa dessa stater att bekämpa det de definierat som "kriminellt". Så man behöver ju inte ens vara beroende av just telebolagen för att få tillgång till data som individerna mycket väl kan anse kränker deras integritet. Så det är ju verkligen inte bara kineser som ägnar sig åt detta. Det är väl ingen annan stat än USA och deras NSA (National Security Agency) som har full kontroll över världens dataströmmar och ändå är det bara kineserna vi pratar om.

Tycker vi verkligen att det är helt oproblematiskt bara för att USA än så länge ses som en vänligt sinnad makt? Det är väl bara något år sedan det var en ordentlig fnurra mellan Tyskland och USA när det framkommit att NSA även smygsniffat Angela Merkel.

Senast redigerad av Sten-Åke Sändh den 2019-11-15 klockan 13:59.
Gammal 2019-11-15, 13:39
75jailbreak

Tony johansson skrev: Verkar som att jag är tvungen att replikera i denna tråden, trots att jag egentligen inte vill, men men.Ok, det är möjligt, jag har inte lusläst testet, bara kollat på totalsumman. Och till vilket pris är Iphonen bättre än Huawei !? Det dubbla, eller !? Är den förbättringen (om ens noterbar), värd dubbla priset !? Tillåt mig tvivla.
Mest nyfiken på vart du får dubbla priset ifrån?
Skiljer väl som mest ett par hundralappar (iof beroendes på vilken iphone-modell man jämför med?)

Huwaii P30 Pro och standard iphone 11 (bägge 128Gb) ligger ju ganska likt i pris.
Gammal 2019-11-15, 13:46
Sten-Åke Sändh

PMD skrev: Alla mobiltelefoner jag har haft sen 25 år tillbaka har jag kunnat byta batteri på själv, utan specialverktyg (eller ens verktyg överhuvudtaget).

Jag ämnar fortsätta på den inslagna vägen och leta efter en telefon som man enkelt kan byta batteri på när det blir dags för byte nästa gång. Jag tycker att det är illa att telefontillverkarna gör telefoner som användarna inte själva enkelt kan byta batteri på.

Om man tänker använda sin telefon i många år så är det en faktor att ha med i beräkningen när man ska välja ny telefon.
Jaaa, det där är ett jäkla oskick att inte kunna byta batterierna. Det är ju själva definitionen av "köp och släng" och med telefoner blir ju det rätt speciellt för de kostar ju inte sällan som en hel dator idag.

Det är också ett modernt sjöröveri att bygga telefoner nästan helt i glas. De är ju gjorda för att gå sönder precis som Alex Schulman konstaterade i någon krönika han skrivit. Sedan kostar det en halv förmögenhet att byta glasen.
Gammal 2019-11-15, 13:54
Tony johansson

75jailbreak skrev: Mest nyfiken på vart du får dubbla priset ifrån?
Skiljer väl som mest ett par hundralappar (iof beroendes på vilken iphone-modell man jämför med?)

Huwaii P30 Pro och standard iphone 11 (bägge 128Gb) ligger ju ganska likt i pris.
Jo, naturligtvis är det beroende på vilken Iphone - modell man jämför med. Jag valde den nyaste Ipone (Iphone max) med Xiaomi (Se #10 i tråden), då Xiaomi har fått samma totalpoäng som Samsung.

Varför jag valde mellan Iphones nyaste toppmodell och Xiaomi, är därför det är (som jag förstått det), respektive tillverkares toppmodeller.
Gammal 2019-11-15, 13:57
Sten-Åke Sändh

martinot skrev: Oseriösa tillverkare, som istället för att underhålla sina existerande produkter, vill sluta att stödja och supporta de så snart som möjligt.

Dels kostar det pengar, men sedan vill de väl även tvinga alla kunder att köpa nytt hela tiden (fast produkterna är fysiskt i fint skick - snacka om miljöfeltänk).

Själv gör sådan dålig kundhantering, med i princip planerad förkortning av produktlivslängden, mig enbart förbannad; och får mig att se negativt även på andra produkter från Samsung (och Sony) än bara telefonerna.

Gillar firmor som Apple, Tesla på bilsidan och tex. Fujifilm på fotosidan; de överger inte sina gamla kunder och existerande produkter i det första taget.

Tvärt om; de förlänger livslängden på sina produkter och ger under flera år ut helt nya funktioner och förbättringar (inte bara underhåller fel med fixar) för sina produkter som inte ens fanns vid köpet!

Gillar den kund (och miljö)-vänliga filosofin, och kan tänka mig att betala lite extra för det.
Allt går ju inte att uppgradera med mjukvara men annars håller jag helt med dig där. Mitt paradexempel på kundfintning kommer från Volvo och 60-talet: Då tog man bort smörjnipplar från kardanknutar och kallade dem "smörjfria". Det låter ju jättebra men om andra sidan är en kortare livslängd på knutarna så kanske de flesta skulle sett annorlunda på detta än de kanske gjorde.

Men förmodligen har vi de telefonkonstruktioner vi har för att tillverkarna helt enkelt tjänar mer på det. "Köp och släng" är nog betydligt mer lukrativt än folk som har mobiler i evigheter. Hittills har väl också utvecklingen tekniskt motiverat nyinköp men ett mer hållbart scenario kanske står för dörren när innovationstakten för kameramobiler klingar av och då kommer kanske även mobiltillverkarna hamna i en liknande kris som de gamla hårdvarucentrerade kameratillverkarna genomlider just nu.
Gammal 2019-11-15, 14:17
75jailbreak

Glimt
Tony johansson skrev: Jag har inte tagit reda på vad samma operation skulle gå på om man vill byta på en Apple, men jag är ganska säker på att det inte landar på 650 :- (inklusive batteri och arbetskostnad).
Nä, du har rätt. Så dyrt är det inte att byta på iphone. ;)

Byte på min iPhone 8 över disk, medan jag väntade, för 299:- inkl batteri och arbete.
Gammal 2019-11-15, 15:04
Tony johansson

75jailbreak skrev: Nä, du har rätt. Så dyrt är det inte att byta på iphone. ;)

Byte på min iPhone 8 över disk, medan jag väntade, för 299:- inkl batteri och arbete.
Nu pratar jag om en av Samsung auktoriserad firma. Om jag vill göra det billigare än så, kan jag säkert göra det på den lokala marknaden, men med det batteriet i den kvalitén som priset återspeglar ;-).
Gammal 2019-11-15, 15:14
ztenlund

Tony johansson skrev: Nu pratar jag om en av Samsung auktoriserad firma. Om jag vill göra det billigare än så, kan jag säkert göra det på den lokala marknaden, men med det batteriet i den kvalitén som priset återspeglar ;-).
Apple själva tar 579 eller 819 kr beroende på vilken modell det är; det lägre för iPhone 8. Andra av Apple auktoriserade har fri prissättning så då får man väl se efter vad respektive tar.
Gammal 2019-11-15, 15:20
Tony johansson

ztenlund skrev: Apple själva tar 579 eller 819 kr beroende på vilken modell det är; det lägre för iPhone 8. Andra av Apple auktoriserade har fri prissättning så då får man väl se efter vad respektive tar.
Och den prisuppgift jag redovisade för, gällde specifikt en S8+ på nämnda Samsung firma. Hoppas jag kan släppa denna diskussion nu.
Gammal 2019-11-15, 15:23
ztenlund

Glimt
Tony johansson skrev: Och den prisuppgift jag redovisade för, gällde specifikt en S8+ på nämnda Samsung firma. Hoppas jag kan släppa denna diskussion nu.
https://xkcd.com/386/
Gammal 2019-11-15, 16:14
martinot

Tony johansson skrev: Hoppas jag kan släppa denna diskussion nu.
Det är nog dessvärre helt upp till dig. 😊
Gammal 2019-11-15, 16:20
Tony johansson

Cool
ztenlund skrev: https://xkcd.com/386/
Exxaaakt !
Besvara

Bokmärken

Taggar
smartphone , sony rx0 , sony rx0 ii , telefon

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:37.

B+W Filter