Annons
Gammal 2006-02-18, 20:14
Galaxens President

Så här uppfattar jag diat på ljusbordet (bilden ovan justerad +7 i rött och -14 + grönt i colorbalance. Notera gruset i bakgrunden är betydligt mindre grönt (återigen notera att det är velvia som drar lite åt det magenta hållet)
Bifogade bilder
Gammal 2006-02-18, 20:15
Galaxens President

Och så hur IT8 bilden blir när jag tilldelar profilen:
Bifogade bilder
Gammal 2006-02-18, 20:16
Galaxens President

Motsvarande påsikts IT8 med tilldelad skannerprofil för Epson 4870:
Bifogade bilder
Gammal 2006-02-18, 20:18
Galaxens President

Där är jag betydligt nöjdare med färgerna jag får:
Bifogade bilder
Gammal 2006-02-18, 22:01
stefohl

Re: Hur nogran är W. Fausts IT8:or
Galaxens President skrev:Däremot när jag kalibrerar min Epson 4870 för påsiktskanning får jag återigen en helt neutral IT8 bild när den tilldelats profilen men även andra påsiktsbilder blir perfekta färgmässigt när jag tilldelar profilen. Jag uppfattar min IT8 för påsikt som neutralare i gråtonen än den för genomsikt.

Jag såg att Faust säljer individuellt uppmätta transparenta IT8 mål i 4x5" storlek. Jag fattar det som om dessa har en egen datafil som motsvarar de uppmätta värdena istället för målvärden, stämmer det?

Finns det någon som säljer motsvarande individuellt uppmätta IT8:or i 35mm format?
Visst finns det individuellt uppmätta IT8:or, men problemet med 35 mm är att de individuella rutorna är så små. Det finns lösningar i form av att man gör ett 8 x 10" blad med några stora IT8:or och sedan små 35 mm IT:or.

De bästa testkorten som jag känner till är gjorda av ett företag som heter Hutchcolor. Noggrant uppmätta och med betydligt fler färger än vad en normal IT8 innehåller.

Stefan
Gammal 2006-02-21, 19:24
Galaxens President

Nu är jag tillbaka. Det är inget fel på mina IT8:or. Det var helt enkelt så att jag fick fram dåliga profiler för genomsikts IT8:orna. Testade Argyl som kan generera olika typer av profiler från enkla gamma+matris profiler till fullständiga CLUT tabeller. Det visade sig att med de enklare profilerna fick jag konsekvent grönstick när jag skannade dia bilder (okulär besiktning av IT8:or mot simulerade IT8:or från referensdata är ingen bra utvärderingsmetod, jag reagerade mer på stick i verliga bilder). Med CLUT profilerna kom jag ner i ett medel fel dE på 0.192 medan med de enklare profilerna gav storleksordningen på medelfelet dE på 3.5.

För min Epson 4870 och CLUT profilering får jag problem med sprukna lågdagrar för riktigt täta dia, men färgbalansen är perfekt i övrigt.

För min Minolta Elite II blir även lågdagrarna perfekta med CLUT profilerna.
Gammal 2006-02-21, 21:06
stefohl

Galaxens President skrev:

För min Epson 4870 och CLUT profilering får jag problem med sprukna lågdagrar för riktigt täta dia, men färgbalansen är perfekt i övrigt.

För min Minolta Elite II blir även lågdagrarna perfekta med CLUT profilerna.
Ditt problem med att få bra profiler med din Epson kan bero på två saker. Den ena orsaken kan vara att din IT-8:s mörkaste ton kan vara ljusare än ett riktigt mörkt dia. Har du då ställt in din svartpunkt enligt vad ditt IT-8 kräver, kan dina skuggor gro igen på ditt dia. Du kan lösa detta genom att göra en maximalt svart ton genom att helt enkelt tejpa över ett litet parti av din gråskala på ditt dia och använda detta som svartpunkt istället.

Du kan läsa mer om detta i Don Hutchesons artikel om skanning på www.hutchcolor.com. Leta efter Scanning.pdf.

Men troligare är ju att skannern inte kan se så mörka toner.

Stefan
Gammal 2006-02-22, 09:06
Galaxens President

stefohl skrev:
Den ena orsaken kan vara att din IT-8:s mörkaste ton kan vara ljusare än ett riktigt mörkt dia. Har du då ställt in din svartpunkt enligt vad ditt IT-8 kräver, kan dina skuggor gro igen på ditt dia. Du kan lösa detta genom att göra en maximalt svart ton genom att helt enkelt tejpa över ett litet parti av din gråskala på ditt dia och använda detta som svartpunkt istället.

Du kan läsa mer om detta i Don Hutchesons artikel om skanning på www.hutchcolor.com. Leta efter Scanning.pdf.

Men troligare är ju att skannern inte kan se så mörka toner.

Stefan
Jag uppfattar problemet med CLUT profilen för epson skannern som att den försöker dra isär riktigt mörka delar av bilden (öka lågdagerkontrasten) mer än vad det skannade datat tål. I och med att Minolta CLUT profilen inte har det problemet borde det inte vara det första problemet.

Med de mindre Matris profilerna som inte har så många frihetsgrader uppstår inte problemet och jag kan manuellt dra isär lågdagrarna utan att de spricker i diat så jag tror inte heller det är ett problem med att skannern inte kan se lågdagrarna. Men jag har ju dragit fel slutsatser förut ;-).

En misstanke jag har är att skannerns mätvärde på GS23 rutan (den mörkaste rutan längst nere till höger på IT8:an) blir för ljust då den vita linjen mellan GS22 och GS23 blöder in i de två mörkaste rutorna (skannerglaset är lite dispersivt) vilket kanske lurar CLUT profilen att överdriva lågdagerkontrast förstärkningen. Överväger maska bort den vita linjen och se om det går bättre.

Har testata att skanna i gamma 2.5 istället men problemet kvarstår.

Nåväl jag hann inte testa så mycket igår kväll för att eliminera de sprukna lågdagrarna.

Känner att jag kommit en bra bit framåt iallafall och när jag vet att mina IT8:or ändå är att lita på så känns det betydligt tryggare att jobba vidare.

BTW: En liten fråga, i referensfilerna finns columner för D_RED D_GREEN, D_BLUE samt D_VIS är det densiteter definierade på samma sätt som vanliga svartvita transmissions- och reflektionsdensiteter fast med ljuskällor med väldefinierade röd-, grön-, blå- samt vitspektrum?

Tackar så mycket för länken, den verkar innehålla mycket matnyttigt utöver skanner artikeln ( som hittas under free->color management notes->scanning guide).

Mvh
Richard
Gammal 2006-02-23, 20:10
Galaxens President

Delvis verkade det vara som jag hade mer ströljus i min skanning av IT8an än diat som jag hade problem med lågdagern i. Bättre avskärming hjälpte till viss del. Genom att justera ner svartpunkten lite extra i IT8 bilden jag använde vid kalibreringen och sedan justera ner svartpunkten på den skannade bilden efter att jag tilldelat profilen och konverterat till arbetsfärgrymden så får jag nu bilder jag är kalasnöjd med.

Those Velvia Moments:
Bifogade bilder
Gammal 2006-02-23, 20:23
stefohl

Galaxens President skrev:
Delvis verkade det vara som jag hade mer ströljus i min skanning av IT8an än diat som jag hade problem med lågdagern i.
Ett av de stora problemen vid skanning av dior, särskilt i flatbäddsskannrar. Jag har märkt att jag fått betydligt bättre bildkvalitet bara genom en så enkel åtgärd som att maska av allt utanför diat när jag testat flatbäddsskannrar.

Skulle sedan någon tillverka en filmhållare värd namnet skulle man kanske till och med få en användbar skanner.
Stefan
Gammal 2006-02-24, 08:54
Galaxens President

Hållarna till Epson 4870 är helt OK både för 35mm remsor mellanformat (om man inte har längre än 6x12 rutor) och 4x5" (saknar ibland 9x12 dock).

Jag var helt enkelt slarvig och bara lade IT8:an direkt på glaset utan avskärmning alls först *skäms*. Den där lilla vita linjen mellan GS22 och GSS23 läcker dock än men jag antar den fyller någon funktion även om den programvaran jag använt inte verkar nyttja den.
Gammal 2006-03-17, 09:52
Merlin

Fråga från novis. Kan alla scannrar profileras? Jag har en Epson 3200... Går den att fixa till?
Gammal 2006-03-17, 10:00
stefohl

Merlin skrev:
Kan alla scannrar profileras? Jag har en Epson 3200...
Det beror inte på skannern, utan på mjukvaran om du kan profilera din skanner. En del program har ju bara automatiska inställningar, som gör att det är mer eller mindre omöjligt att göra en bra profil. Därför brukar jag ofta använda andra program än de medföljande, som t ex Vuescan eller Silverfast.

Stefan
Gammal 2006-03-17, 10:20
Merlin

stefohl skrev:
Det beror inte på skannern, utan på mjukvaran om du kan profilera din skanner. En del program har ju bara automatiska inställningar, som gör att det är mer eller mindre omöjligt att göra en bra profil. Därför brukar jag ofta använda andra program än de medföljande, som t ex Vuescan eller Silverfast.

Stefan
Ok, då förstår jag =) Var köper man ett IT8-kort?
Gammal 2006-03-17, 10:26
stefohl

Merlin skrev:
Ok, då förstår jag =) Var köper man ett IT8-kort?
Jag brukar köpa dem på http://www.targets.coloraid.de/

Stefan
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:02.

Miops Capsule360